Stormkök med pellets

lyckas man skapa ett vedkök som kokar upp 0.5 liter vatten på ca 20 gram pellets från när det tänds på tills vattnet kokar och veden precis tar slut (realistiskt, annars helst ca helst 14 gram för samma enegimängd i bränslet som går åt motsvarande 7 gram gasol för för att koka upp en halv liter vatten) så börja det vara något riktigt intressant - vedkökens låga verkningsgrad är annars ett enormt problem i 3'-världen

Som någon utredare konstaterade att om alla som nu idag samlar ved och eldar upp, istället skulle leverera veden till en konverteringsfabrik och göra DME till gasolkök (dock med större munstycke i köket) och ge tillbaka gratis till de som samlar så skulle vedförbrukningen minska till 1/5-del av nuvarande åtgången för att lösa samma problem med värme för matlagning mm.

Och då skulle naturen tom. kunna återta de markområden det som idag skövlas i vedjakten och hela tiden växer i area...
 
Brukar ha med mig denna pelletsbrännare istället för eldspisen på fjällvandringar där det blir liten ved i form av mest torra vide och enpinnar:

274db119bc868caf4bd65de2b0dae8ce.jpg


På bilden är det inte pellets som brinner. Ibland fyller jag den med pellets för en eldomgång. Var bl.a. i Vindelfjällen i somras. Efter 4-5 dygns regnande och blåsande plockades den fram och gav skön värme för mat, kaffe och torkning någon knapp timma.

Undrar över en sak. Använder inte pellets särskilt ofta, blir bara förstaeldningen ibland. De jag testat är 8 mm i diameter. De brinner bra men med mjukt fladdrande låga, ingen sverts som jag sett på bilder. Blir ganska tätt när det är smått.

Vilken dimension borde man använda sig av? Blir det mer drag om grövre pellets? Borde det väl bli. Men jag vill ju samtidigt ha så lång brinntid som möjligt. Finns ingen on eller off när den är tänd. Stekbannan i titan är bra som flamdämpare när smått och torrt som en och vide används. En bunte sådana räcker förvånansvärt länge och till mycket.

Raskesven
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.