Stormkök med pellets

Läste en artikel i NWT om företagsidéer..
http://nwt.se/karlstad/article1191151.ece?service=refresh
Två tjejer har en idé om ett stormkök där bränslet ska bestå av pellets.
Är inte särskilt insatt i energiinnehållet i pellets. Slänger därför ut frågan till utsidans alla experter.
Vad tror ni om en sådan grej? (Tyvärr är artikeln inte så utförlig om deras kök, så det är väl bara att spekulera)

Min spontana tanke är att det verkar vara osmidigare än både gas-, sprit- eller vedkök. Gas och sprit har ett ganska så högt energiinnehåll i förhållande till vikt och storlek. Ved plockar man på plats om det är torrt.. Kan pellets kanske funka i ett vedkök om veden ute är blöt?
 
Läste en artikel i NWT om företagsidéer..
http://nwt.se/karlstad/article1191151.ece?service=refresh
Två tjejer har en idé om ett stormkök där bränslet ska bestå av pellets.
Är inte särskilt insatt i energiinnehållet i pellets. Slänger därför ut frågan till utsidans alla experter.
Vad tror ni om en sådan grej? (Tyvärr är artikeln inte så utförlig om deras kök, så det är väl bara att spekulera)

Min spontana tanke är att det verkar vara osmidigare än både gas-, sprit- eller vedkök. Gas och sprit har ett ganska så högt energiinnehåll i förhållande till vikt och storlek. Ved plockar man på plats om det är torrt.. Kan pellets kanske funka i ett vedkök om veden ute är blöt?

Pellets är något energitätare än ved. Jämför man medtagen pellets mot ved i skogen lär dock pellets vinna stort, då den är torr.


Möjligtvis skulle denna brännare kunna fungera bra under dagsutflykter. Man får en mysig liten brasa som inte ryker speciellt mycket, samt ett kokkärlsstöd. Men till längre turer - nä. Ved finns i skogen.

Givet att de blivit rätt citerade (Efter mycket irritation över långsamma och otympliga stormkök), kan de väl inte ha mer fel. Låt gå för att vissa tycker MF-kök är krångliga, men gasol- och spritkök kan knappast sägas vara krångliga.
 

avslutad210712

Gäst
Alltså en sån där mojick fixade min kusin till för en sisådär 6-7 år sedan. Köpte någon korg från IKEA om jag minns rätt.

Att påstå att man är less på stora otympliga tunga kök och sen visa upp det där känns något ogenomtänkt.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.