Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
stormhatt
- Trådstartare Reibel
- Start datum
Reibel; sa:visst är det stormhatten som är den giftigaste växten man råka på i Sverige?
Svårt att säga. Olika växter är giftiga på olika sätt och årstider. Andra växter man inte bör äta är Fingerborgsblomma, Idegran, Sprängört, Tibast
Är det den höga växten med blå blommor i fjäll och fjällnära natur du tänker på?
/Stellan
Utan att veta säkert så tror jag att det är Sprängörten (Cicuta virosa) som är värst. Den brukar "ta" en del boskap...Reibel; sa:visst är det stormhatten som är den giftigaste växten man råka på i Sverige?
Sedan beror det ju bl.a. också på vilken del man sätter i sig.
Det är nog väldigt svårt att jämföra växters giftighet. Men just stormhatten tillhör nog bland de giftigare. Om jag inte har rent fel för mig så är det fröerna som är farligast och inte själva blomman som mycket riktigt är blå eller bladen. Men man måste nog äta en hel del av dem om det ska leda till dödsfall.
/g
/g
Stormhattens gift lär sitta mest i roten, men jag misstänker att alla delar av växten är höggiftiga. Svårt att avgöra avd som egentligen är giftigast, både stormhatten och sprängörten tävlar nog i samma division.
Jag vet att det har diskuterats en del om den nordiska stormhatten (jo, den vi ser i fjällen, A. septentrionale) skulle vara mindre giftig än den importerade "brorsan" från sydligare länder, A. napellus. Fast om man dör av en rotbit på 2 cm eller 3 cm, är ju snarare en akademisk fråga... Sen beror det mycket på växtplats och så också.
Jag har för mig att sprängörtens otäcka egenskap är att när väl symptomen uppkommer är det för sent att göra något...
Odörten är ju rätt ovanlig i Sverige,m en kan nog räknas till de allra giftigaste också.
Jag vet att det har diskuterats en del om den nordiska stormhatten (jo, den vi ser i fjällen, A. septentrionale) skulle vara mindre giftig än den importerade "brorsan" från sydligare länder, A. napellus. Fast om man dör av en rotbit på 2 cm eller 3 cm, är ju snarare en akademisk fråga... Sen beror det mycket på växtplats och så också.
Jag har för mig att sprängörtens otäcka egenskap är att när väl symptomen uppkommer är det för sent att göra något...
Odörten är ju rätt ovanlig i Sverige,m en kan nog räknas till de allra giftigaste också.
För den vetgirige..
I Stormhatten är det såvitt man vet främst substansen akonitin som svarar för den toxiska effekten. Finns i alla delar av växten. Dödlig dos för människa sägs vara 1-5 mg. Citat ur en av mina gamla läroböcker: "I toxiska doser inträder effekterna mycket snabbt, redan efter några minuter om dosen är tillräckligt hög. Först uppträder känslolöshet på tungan och i munhålan, därefter illamående och kräkningar. Senare "myrkrypningar" i huden och en brännande känsla följd av köldkänsla. Kroppstemperaturen sjunker och starka smärtor uppträder i olika kroppsdelar. Döden inträder genom andningsförlamning, eller efter höga doser genom hjärtstillestånd efter ½-3 timmar. Medvetandet är hela tiden opåverkat". Låter otrevligt....
Dock, som ni säger här ovan så är det svårt att säga vilken växt som är giftigast. Det handlar om doser, hur växtsäsongen varit mm.
I Stormhatten är det såvitt man vet främst substansen akonitin som svarar för den toxiska effekten. Finns i alla delar av växten. Dödlig dos för människa sägs vara 1-5 mg. Citat ur en av mina gamla läroböcker: "I toxiska doser inträder effekterna mycket snabbt, redan efter några minuter om dosen är tillräckligt hög. Först uppträder känslolöshet på tungan och i munhålan, därefter illamående och kräkningar. Senare "myrkrypningar" i huden och en brännande känsla följd av köldkänsla. Kroppstemperaturen sjunker och starka smärtor uppträder i olika kroppsdelar. Döden inträder genom andningsförlamning, eller efter höga doser genom hjärtstillestånd efter ½-3 timmar. Medvetandet är hela tiden opåverkat". Låter otrevligt....
Dock, som ni säger här ovan så är det svårt att säga vilken växt som är giftigast. Det handlar om doser, hur växtsäsongen varit mm.
Tidlösa
Hej på er.
Det finns en hel del giftiga växter i Sverige. Det finns rätt många giftiga arter i våra trädgårdar som spritt sig.
En av de absolut giftigaste växterna är Tidlösa, som innehåller colchicin. Det används ju (som biologer lär sig) för att skapa celldelning när man labbar.
Det behövs ytterst lite för att kola av.
Rätt hyfsade är även stormhatt och sprängört. STormhattens gift är dock en termolabil alkaloid i ranunkelfamiljen som man kan förstöra via värme.
Linné förfasades över detta när han såg en kvinna i Medelpad äta stormhattsblad, men hon kokade dessa först varför giftet förstördes. Stormhattens gift har motsvarande känslighet. I Kamtjatka användes stormhatten som pilgift vid jakt. När man sedan kokade köttet blev det riskfritt.
Det mesta av ovanstående finns i ICAboken Vilda växter som mat och medicin.
Mvh
Jannep
Hej på er.
Det finns en hel del giftiga växter i Sverige. Det finns rätt många giftiga arter i våra trädgårdar som spritt sig.
En av de absolut giftigaste växterna är Tidlösa, som innehåller colchicin. Det används ju (som biologer lär sig) för att skapa celldelning när man labbar.
Rätt hyfsade är även stormhatt och sprängört. STormhattens gift är dock en termolabil alkaloid i ranunkelfamiljen som man kan förstöra via värme.
Linné förfasades över detta när han såg en kvinna i Medelpad äta stormhattsblad, men hon kokade dessa först varför giftet förstördes. Stormhattens gift har motsvarande känslighet. I Kamtjatka användes stormhatten som pilgift vid jakt. När man sedan kokade köttet blev det riskfritt.
Mvh
Jannep
Re: Tidlösa
har själv en intressant bok om växter och örters historia och egenskaper. Där står det också att stormhatt användes i egypten för att avrätta fångar, låter mindre kul det! Pilgiftet nämns där också.
Yappah; sa:Hej på er.
Mvh
Jannep
har själv en intressant bok om växter och örters historia och egenskaper. Där står det också att stormhatt användes i egypten för att avrätta fångar, låter mindre kul det! Pilgiftet nämns där också.
Egen erfarenhet
Hallåj,
Vill bara säga att när jag var ute för några år sedan
sedan på en överlevnadskurs för Civilförsvaret
fick jag förgiftningssymptom av att krossa
bladen i handen av Nordisk Stormhatt. Bladen
växte så fint på en plats som vi rekade för
lägerplats och hyddor och jag blev nyfiken på
bladet för det var så stort och fint och ville
ta hem ett ex för att ta reda på vad det var
i floran. I bilen tillbaka smular jag sönder
bladet i handen, och det räckte tydligen.
Ett dygn senare har jag förgiftningsssymptom:
småångest, torr i munnen, myror i benen och
hjärtklappning etc. Tack och lov varade kursen
bara i ett dygn och dagen efter stupade jag i säng
efter att ha druckit tre liter vatten.
Hälsar
Åse
Hallåj,
Vill bara säga att när jag var ute för några år sedan
sedan på en överlevnadskurs för Civilförsvaret
fick jag förgiftningssymptom av att krossa
bladen i handen av Nordisk Stormhatt. Bladen
växte så fint på en plats som vi rekade för
lägerplats och hyddor och jag blev nyfiken på
bladet för det var så stort och fint och ville
ta hem ett ex för att ta reda på vad det var
i floran. I bilen tillbaka smular jag sönder
bladet i handen, och det räckte tydligen.
Ett dygn senare har jag förgiftningsssymptom:
småångest, torr i munnen, myror i benen och
hjärtklappning etc. Tack och lov varade kursen
bara i ett dygn och dagen efter stupade jag i säng
efter att ha druckit tre liter vatten.
Hälsar
Åse
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg