Stormen Berit+Paddling

Kanske kunde legat under Novemberturer men, kanske några fler som var ute och paddlade i stormen och har bilder eller film att posta här.

När stormen nådde oss var det ingen storm längre, styv kuling, 17-22 men tillräckligt för att ge en hel del sjö. Vi gick ut från Torö, Ankarudden och hade en fantastisk dag bland de små skären som sträcker sig ner från Ankarudden mot Landsort. Upp till 4 m våghöjd rapporterades i området så det var riktigt spännande.

Alltid svårt att få med känslan när man har en fast monterad supervidvinkel som tenderar att platta ut allt men kolla t.ex. vid 50 sekunder.

Hur som helst, 2,40 lång filmsnutt, finns det fler som har paddelbilder eller film från helgen med Berit så lägg upp!

http://www.youtube.com/watch?v=3YqAOA1fIxM
 
Friska tag.

Vilken vindriktning hade ni vid Ankarudden? När det blåser upp emot kulingstyrka tycker jag det kan vara svårt att styra paddeln som i det övre paddelbladet kan tendera att pressas iväg mot lä. Hade ni några såna problem? Nån som kappsejsade?

Thure
 
Senast ändrad:
Vilken vindriktning hade ni vid Ankarudden? När det blåser upp emot kulingstyrka tycker jag det kan vara svårt att styra paddeln som i det övre paddelbladet kan tendera att pressas iväg mot lä. Hade ni några såna problem? Nån som kappsejsade?

Thure

Sydvästlig vind som senare under eftermiddagen vred över lite mer på väst. Inga problem att hantera paddel, det är mer när vinden är riktigt byig jag tycker man kan överraskas av att en vindby sliter tag i bladet. Däremot, när vinden är så kraftig så får man slita mer för att (beroende på kajak) antingen vända upp eller ner i vind, Delphin med så mycket volym i fören får man jobba för att vända upp i vind medan ner i vind går på ett kick. Andra kajaker, t.ex. xplore-s som också var med är tvärtom, där får man jobba för att vända den ner i vind.

Flera kapsejsningar ja, bl.a. en riktigt snygg framåtvolt när en riktigt stor våg lyfte Daniels akter och sen bröt, dock ingen kapsejsning som slutade med bad, bara rollar.
 
17-22 m/s är mer än styv kuling. Halv storm. Ser inte helt bekvämt ut i motvinden. Imponerande att ni ens kom fram i motvinden. Någon GPS data från medvindpaddlingen?

Vi fick ju lite lä av öarna som sträcker sig från Ankarudden och ner mot Lilla Grässkär/Södra Klubbarna. Men ja - det var hårt jobb även om jag upplever att när sjön börjar gå så här pass hög så får man även lite vindlä av vågorna i sig också. Dessvärre ingen GPS med på turen så ingen fartdata.

Nu satt ju jag dessutom inte direkt i en havsracer. En riktigt duktig surfskipaddlare hade definitivt klockat otroliga farter in den sjön och medvinden...
 
En härlig filmsnutt! Det var ett par rejäla vågor som kom bakom dig ett par gånger. Kul att du la ut den här. Vad har du för kamera?

Här på västkusten var det inte läge direkt att gå ut med kajak. Ibland är naturens krafter mäktiga!
 
En härlig filmsnutt! Det var ett par rejäla vågor som kom bakom dig ett par gånger. Kul att du la ut den här. Vad har du för kamera?

Här på västkusten var det inte läge direkt att gå ut med kajak. Ibland är naturens krafter mäktiga!

Tack! Och ja, Berit hade ju blåst av sig en del när hon nådde oss här på Östkusten så det funkade ju att gå ut här. Kameran är en GoPro, inte senaste generationen dock. Största nackdelen med den kameran, både den nya och gamla är ju att den är känslig för ljusförhållanden. Perfekt ljus = bra bilder, minsta motljus eller när det börjar bli lite dunkelt så försämras bild & filmkvalitet fort.
 
Tack för en dramatisk film helt klart jättekul och se, en undran bara varför är kameran vänd mot dig istället för framåt så man skulle se havet/vattnet på ett helt annat sätt
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg