Från 70+20 till 48
Jag använde tidigare min kära Lowe Alpine 70+20 som jag lyckades få proppfull snuddpå jämt.
Bytte tält till Nallo 2, sovsäck till dun och rensade ut i stort sett allt onödigt och nu kör jag med min Arcteryx Khamsin 50 som i storlek M/M tar 48 liter om jag inte minns fel.
På den sitter TNF sidofickor på runt 10 liter (5l/st), inte den bästa lösningen, ska kolla in originalfickor.
Det ska sägas att det rör sig om mycket små eller möjligen realistiska litrar, min flickväns Berghaus på 50 liter är bra mycket större.
Nu senast var det en tur på 3 dagar med tält, kompisen bar tältet och jag bar resten som var gemensamt, kök, bränsle, gaslykta, all mat för tre personer i 4 dagar osv. plus egna starkt begränsade prylar.
Diverse smått som karta, kompass och ficklampa förståss.
Flickvännen bar mina kläder utom skal och mössa/vantar och bröd.
Kompisen, vi kan kalla honom Andreas för han heter så, hade lånat en Berghaus 100 liter som var proppfull, min säck var inte på något sätt överpackad utan precis lagom full.
Av någon anledning hittade han dessutom en stor sten i sin
Om jag hade gått själv hade tältet hamnat på utsidan, nu var den helt clean utvändigt så när som på fickorna.
Observera att det rörde sig om en tur med snöfall och frostnätter med allt vad det ställer för krav på tex. kläder.
Den räcker lätt för en vecka ensam eller två veckor om man är 2 personer som delar tält och kök.
Det är klart att det ställer andra krav på utrustningen om man ska få plats med allt, en gigantisk syntetsäck är inte att tänka på och det blir lätt lite dyrare men känslan av att bära en liten säck är lika fantastisk som att bära en lätt, jag minns hur det var att gå där och titta ner på fötterna.
Osmidig blev man också, pinsamt skrymmande på bussar och tåg.
Jag skulle själv inte rekommendera större säck än 60 liter som första säck om man inte ska ut på något riktigt stort, välj rygga först och resten sen.
Jag inser naturligtvis att det är lätt att sitta här och tycka men det är absolut värt att tänka på, vill man sedan bära 100 liter så är det ju upp till var och en.
Däremot tycker jag inte att man ska stanna hemma för att man inte har möjlighet att köpa det lättaste eller senaste, huvudsaken är ju att man kommer ut. Själv började jag med bomullstält och glesbygdskavaj.
mvh
Johan Lorin