Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ryggsäck
NUI; sa:
marmotta; sa:
estetdrägg; sa:
Jag skulle sörja lite om det är de sakerna som kommer försvinna, jag gillar att at massa spännremmar, extrafickor, regnskydd osv...antingen det eller så får jag sy fast dem själv i efterhand.
Vad kommer viktenminskningen egentligen kosta, vad tror ni det är som kommer försvinna???
Lätta saker är förstås riktigt intressanta för långvandrare med tält, och jag tror deras andel
minskar. Själv tyckte jag också det var behändigt med dessa extra fickor och luckor, till jag insåg att
jag måste förenkla min packning. Då fyllde de inte
längre någon uppgift. Ficka i locket är väl trevligt
att ha regnkläder i, nåt annat kommer jag inte på.
Regnskydd kan förmodligen ersättas av betydligt lättare
soppåsar (om inte säcken glider ner i bäcken som den gjorde för mig i Spanien en gång). Min nuvarande säck
är vattentät.
Annars tror jag det viktigaste är att skydda sådant som bara inte FÅR bli blött, sovsäck, kartor, makaroner,
och jag gissar att man packar dessa vattentätt ÄVEN om säcken kommer med regnskydd..
Håller helt med om att enklare och lättare packning med färre prylar minskar behovet av sofistikerade ryggsäckslösningar. Och eftersom de flesta ryggsäckar ändå inte är vattentäta eller går att göra vattentäta ens med regnskydd (hela ryggsidan är ju oskyddad) så kan man ju strunta i detta. Istället väljer jag en lätt och snabbtorkande väv, och mesh till ytterfickorna. Vad gör det om regnstället blir blött? Eller kåsan eller köket eller....?
Det är bara sovsäck och dunjacka/ombyte man måste skydda mot blöta till 100%. Maten förvaras i plastpåsar och har i många fall vattentäta originalförpackningar.
Jörgen
Skulle det vara så att man bara skyddar det mot regnskulle det väl vara en sak, men jag ser framför mig alla de förbenade nedsnöde och sammanisade ryggor jag sett och bökat omkring med. Jag har gärna ett regnskydd som jag kan lämna hemma om det är så, men att inte kunna skydda utrustningen från drivande fukt i när det är några eller flera minus innebär snart att det är en isskorpa på mycket, det har jag svurit nog över!
(själfallet packar jag nästan allt i säcken vattentätt oftast, utom om jag bara ska ut över ett dygn eller mindre. oftast är mina packningar nästan nog täta för att plurra med var och hur jag än går. Plastpåsar i olika storlekar används.)
Jag är förälskad i lösningar som innebär att jag kan koppla av sidfickor och sätta dem bak på säcken istället för på sidorna tex om jag ska forcera ett tätt skogsparti, eller använda dem som dagstursäck, eller tvättmaskin, eller stenfyllda tyngder under ett kamerastativ, eller lägerskor/fotpåsar, eller...you get the point. Löstagbara fickor är någonting som jag inte kommer överge i första taget, jag kan förstå att vissa inte har behov av det men jag gillar att kunna använda in utrustning flexibelt och gillar när en sak kan fylla flera funktioner och gärna byggas ihop med andra saker för att fylla ytterligare funktioner.
De många fastpunkterna (och därigenom även remmarna) på utsidan är inget som jag ger upp i första taget heller, varför kan nog skönjas övanför men ävan för att tec kunna torka kläder på utsidan av säckebn lättare osv. (Just nu är tex storryggan uppgraderat med ett lastnät, tyvätt ej elastiskt, men det är nästa hemmaknåpsprojekt kanske.)
Sen menar jag att det på varje vandringsrygga bör finnas en eller två fickor där det rymms kikare chokladkaka osv som man kommer åt under gång, jag har höftfickor mellan huvudsäck och höftbälte, andra har dem längre fram. De kan med fördel vara avtagbara och gå att fästa på tex bältet vid en kort tur i omgivningarn. (Det är alltid bekvämare än att ha saker i fickorna på kläderna, dessa har man helst tomma för att kunna ventilera eller för att det ska bli följsammare.)
Vikt skulle man kanske kunna spara in på att göra bärsystem som sys i givna storlekar med mindre anpassningsmöjligheter, dock krävs ju större produktionsserier då.
Att spara in vikt på material är en god ide, dock är risken att man inte får lika långlivade säcker isf.
Jag vet en sak man kan skippa direkt, den idiotisk öglan som den hänger på¨i butiken, vad fan anänder man den till egentligen? Alla gånger man ska lyfta säcken kan man ju lika gärna använda axelremmarna, eller någon som använder dem vid nått tillfälle?
Fickor på insidan säcken är det nog inte så många som använder, jag har använt mina mest bara för att de finns, häldre då ett par hällor längst upp i säckkanten så man kan fästa snörena till sina respektive packpåsar i, lid behov spyr man bara ut allt och det hänger i ett snöre på utsidan säcken uatn att hågonting tar i backen och blir vått/snöigt/lerigt/bossigt, borttappningar minskar väl antar jag, lätt att hitta rätt i mörker osv genom att följa rätt snöre utan att förstöra mörkerseende med lampa osv. Och framförallt; Man kan lämna skiten hemma om man inte vill ha det med sig.
Det var ingen dum ide faktiskt, jag ska nog sy i sådana hällor i mina säckar...