skostorlek
Beträffande storlekar på respektive modell.
Scarpa har storleksbrytning på halvnummer. Alltså 27,5 till 28,5 är en storlek.
På normala dojor är ju 27 en storlek och 28 nästa. Osv
Jag har inte erfarenhet av telemarkskor men väl Randonneskor och har både haft Scarpa som jag övergett och övergått till Garmont.
Termoinnerskor är kanon, men har sina nackdelar.
1. innerskon har ingen gummisula och kann alltså inte användas som "hyttsko"
2. Yttertyget på innerskon är av ganska dåligt. Mina Denali innerskor i och för sej första modellen Scarpa hade med Termo var av riktigt dålig kvalitet och det slets snart hål vid nitar och dylikt från skalet. Förmodligen är slitaget större vid mycket uppförsgång med löst knäppt sko.
3. Termoinnerskon bli större efter användning än en normal innersko. En traditionell innersko är även betydligt hårdare i sej och styvar upp ett mjukare skal.
Fördelar.
Varma som attan, betydligt lättare och inte minst har ett större register för illa passande skal.
Men när jag köpte mina Garmont Adrenalin av ett riktigt pjäxproffs i Frankrike mätte han noga min fot och efter att han fått klart för sej var jag normalt hade problem och hur jag använde skon lästade han skalet dels i tåboxen och slipade av, tunnade ur skalet i vristpartiet så plösen bättre stämde överens med skalet.
Enligt hans bestämda uppfattning fick en sk gåsko inte vara för kort. Med löst knäppta skor vid uppförsgång tar det inte lång tid för att få blånagel om skorna är för korta. En något lång sko med tajt passform i övrigt är att föredra.
Sen värmde han inte skon!!! Tvärs emot vad alla påstår att man skall göra. Först skall dom köras in.!!
Jag körde in skon i några dagar med de tunnaste strumpor som fanns.
Därefter värmdes dom med entast en damnylonstrumpa på föten. Och naturligtvis med den tjocka tutan på tårna får att få tårum.
Perfekt.
Efter en säsongs ca 30 dagars användning har jag nu fått gå upp i strumptjocklek till medium.
På mina gamla Scarpa som värmdes vid köpet kunde jag vända fötterna i efter ett par veckors åkning.
Vill man komplettera en vanlig sko med termo finn ju flera fabrikat att få. Conformable har flera modeller och det finn även en annan Fransk tillverkare tyvärr har jag inte namnet. Men Conformable är av bra kvalitet.