Storlek på Meindlkängor

Hej

Sitter med ett par nya Meindlkängor (Makalu Pro) på fötterna. Jag funderar lite på storleken. Dom sitter som gjutna på foten och har den storlek jag brukar ha, UK10.

Nu undrar jag hur det är med Meindlkängor och storlek? Ska man ta till lite extra? Jag gillar inte för stora skor, men tycker ännu sämre om för små. Krymper Meindl a la Lundhags (urk) eller, behålls formen helt och hållet eller går man till dom efter ett tag?

/Björn

vilken känga?

Jag köpte island pro (maindl) och försäljaren sa att dom inte skulle krympa. I island finns ett sorts gummi som långsamt formar sig efter fötterna när dom har blivit varma. Därför kan dom kännas lite små innan dom blivit varma. Jag vet inte om alla maindl har det gummit i sig.
Jag har inte upplevt att mina har ändrat sig, krympt eller på något sätt förändrats. Det var dom skönaste skor jag någonsin haft! Som om dom vore gjutna efter mina fötter. Jag har dessutom en fot som är lite längre än den andra, vilket brukar medföra en hel del problem. Jag får välja mellan en sko som glappar eller en som sitter hårt. I meindlkängorna sitter båda perfekt!

Hur mycket krymper lundhags och varför?

KLAGER; sa:
Jag tycker inte att fodrade kängor brukar krympa, men andra har ju andra erfarenheter:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27328

(Det var mina kängor som blivit för små.) Jag lutar nog mer åt att det är mina fötter som vuxit, eftersom de flesta verkar överens om att sådana kängor inte borde krympa. Jag har iaf nya nu som är större. :) Så du har förmodligen rätt i att de inte krympt.

För att förtydliga för den som startade denna tråd: mina kängor passade ifjol, men var för små i år. Orsaken är troligen mina fötter, och inte kängorna. Mitt problem var att kängorna var lite för korta, och på längden kan man inte gå ut dem, till skillnad från om skorna upplevs som bara lite snäva runt foten.

Så (till den som frågade i början): fötterna KAN växa även om man "vuxit klart", och så sväller de ju under dagen. Som Meindl skriver: är du osäker, välj den större skon. Men inte FÖR stor. Glasklar balansgång där.. ;)

MvH

Jag köpte Meindl Softline Lite för några månader sedan och var också osäker på storleken. De jag valde satt ganska tight men inte som gjutna. Jag kunde böja tårna in under foten och tårna nådde ej fram till kängans framkant. Gick i The Lake District en vecka och då töjde sig kängans vrist något. Går att kompensera med snörningen. Kängan kändes i övrigt oförändrad och jätteskön. Jag tror att det inte är så bra om kängorna sitter som gjutna från början såvida inte de är av typ slalompjäxor av specialplast som ska forma sig efter foten. Det är väl också, som Kurt skrev, att fötterna kan svälla en aning när det blir varmt.
/Harald

Nàgra käng-provar-tips:

- prova kängor pâ e.m., eftersom foten sväller under dagen.

- klipp tànaglarna.

- anvánd dina vandrar-strumpor vid provningen

- foten ska sitta stadigt inne i kängan. Stadigt grepp runt ovandelen, samt ska hälen ej röra sig upp och ned.

- man bör ha bra stöd runt vristen, men samtidgt komfort och rörelse-frihet

- VIKTIGT: samtidigt som foten ska sitta stadigt sâ bör det ej klämma ât nâgonstans, bör man kunna vicka pà târna, samt bör det finnas ca 1-1,5 cm. utrymme mellan târ och kängans framkant.

- Olika storlekar pà fötterna, samt lite för stora kängor i allmänhet, kan regleras med extra iläggsula, extra sock. Man bör gà efter minsta foten.

- läder töjer sig lite pâ bredden och formar sig efter foten, men växer (eller krymper) ej pâ längden

- Regel 1: hellre lite för mycket án lite för lite

- Regel 2: Lita pà första intrycket vid val mellan tvâ likvárdiga kängor.

Mvh/ Mats

Mina Island pro har definitivt krymt något.Tidigare fick jag i ett par tunna strumpor och ett par tjocksockar.Nu harjag fått byta ut tjocksockarna mot ett par av tunnare modell. Jag ger dom kanske inte tillräckligt mycket kärlek..lite vaxfett ett par gånger per år,och inga skoblock..

avslutad210712

Gäst
Har ett par Meindl som inte har krympt på sex år. Storleksmässigt köpte jag samma storlek som jag brukar ha på skor så jag upplever Meindl som "normala" i storlek.

Fasen vad jag blir osäker. Sitter hemma med mina nya Meindl Island Pro MFS på fötterna.

Jag hade ett par tidigare i sex år men kollade inte storleken innan jag slängde dem (membranet hade börjat läcka).

Nu har jag haft skor på mig hela dagen på jobbet och kängorna sitter perfekt fast kanske lite tåkänning på högerfoten. Blir det för litet tror ni? Vi siktar på en halvtuff vandring på ca 10 dagar i Sarek nästa år. Kan tänka mig att fötterna sväller en del med 20+ kilo på ryggen och 1-4 mil vandring per dag.

Just nu ligger det nära till att jag går in och byter upp mig. Orsaken att jag tvekar är att mitt förra par ibland kändes stora efter en långs dags kutande upp och ner för fjällen på ripjakt. Tror det var när lädret blötts upp som de kändes stora.

krympa och krympa...

Mina Meindl har max krympt nån millimeter efter ett par säsongers använding. Att jämföra med mina Lundhags (2 olika par) som krympte minst en storlek, och där det ena paret dessutom helt tappade formen efter några vandringar (såg ut som gamla Snowjoggers för er som är födda på 80-talet)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
pelka storlek på keb trousers?? Kläder 0
perdavid Storlek på KM Frej Kläder 1
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Pär_D Storlek på byxor -kortare personer? Kläder 9
sierra10 Storlek på ryggsäck Kläder 4
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
Vräkbjörn Storlek på Klättermusen Freke Kläder 1
Polarnatt Storlek på storskor Kläder 2
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
axang Storlek på KM Njal?? Kläder 14
Wisentdual Storlek på ITAB:s kläder?? Kläder 7
samme83 Storlek på ITABs kläder Kläder 3
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
dante Storlek på Lundhags Kläder 8
kristofer Storlek på Patagonia Drop Seat Byxor Kläder 0
UAO Storlek KM Gere 2.0 Kläder 2
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
anteåhej KM Loke, storlek? Kläder 2
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
MAW Nokian storlek Kläder 5
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
pack Jörnkängan,storlek-mondopoint? Kläder 1
JMel Storlek Montane? Kläder 6
Runner75 Lundhags kläder, storlek?? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
pack Jörnkängan antifrys storlek? Kläder 6
HannaE Vadarstövlar/byxor i storlek 37??? Kläder 1
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg