20" som ramstorlek verkar ju med vara helt ok till din längd. Själv är jag 187cm lång och kan inte tänka mig större ram än 19". 17" o 18" funkar åxå om det är riktigt stökigt.
Men, alltid detta men, så är tillverkarnas sätt att mäta ramstorlekar på inte standardiserat så en 20" ram från en tillverkare kan vara samma som nån annan tillverkares 19" eller 21". Hur Merida är i storlekarna vet jag inte.
Ett förslag är att du har två styrstammar som du byter mellan. En som är 130mm lång som borde vara standard på din cykel och en som är 150mm lång. Den korta har du när du stökar runt i skogen och den långa sätter du på när du vet med dig att det blir mycket vägcykling. Tar ca 5 minuter att byta förutsatt att du kan öppna klamman runt styret helt. Annars blir det bökigt att ta av handtag o br/vxl-reglage. Långa bar-ends är ju åxå ett alternativ för då kan du ha händerna långt fram på dom när du cyklar till vardags. Fast hur snyggt är det?
Ett sätt att veta om din styrstam är rätt är att du cyklar en bit så att du hittar din sittställning. När du tittar ner över styret då så ska det skära genom navet i framhjulet. Ser du navet bakom styret är stammen för lång, ser du navet framför styret är stammen för kort.
/Anders