Storlek hybrid

Är på väg att köpa hoj, målet är Vättern -10. Har nätspanat lite på en Scott-hybrid. Storlekarna anges i S-XL. Hur ska man tänka när man väljer storlek på hojen? Jag är 180 cm, 65 kg.
 
Suck, köp en räser för guds skull. Det ska ju vara kul att cykla.

Ett något hårt inlägg, men i sak håller jag med. Är det träning och motionslopp på landsväg du ska köra så ska du naturligtvis köpa en racer. Hybrider kan möjligtvis ha ett existensberättigande som pendlarcykel i stadsmiljö.

Vad gäller storlek så är det bästa rådet att gå till en bra cykelbutik som kan hjälpa dig om du är osäker.
Att sitta bra på cykeln är det viktigaste, framför allt om man har som mål att köra 30 mil i sträck på den.
 
Hm, jo, tanken är väl att använda hojen också för att pendla till och från kneget på daglig basis. Och ambitionen med Vättern är väl egentligen inte mycket högre än att ta mig runt.
 
Jag tror att det går bra med en hybrid, har dock ingen erfarenhet själv. Men jag står också i startgroparna för att köpa en sådan cykel med målet att kunna ha den till jobbet varje dag samt kunna cykla vätternrundan. På en racer får man en så framåtlutad körställning att det påverkar min uppfattning av omgivningen (det blir svårt att hålla upp huvudet så mycket att jag ser ut genom glasögonen tex, det kanske låter som lathet men jag uppfattar det som ett problem).
 
Jag tänker väl ungefär som du Hanna. Men frågan är vad det innebär för kvaliteten på träning och lopp på landsväg med en hybrid istället för racer? Hur stor är skillnaden?
 
Nej, och åter nej, framåtlutad körställning gör en mer aero, mindre kraft för samma fart med andra ord. Att man skulle få någon påverkan på uppfattningen av omgivningen stämmer naturligtvis inte. Landsvägscykling kräver att man ser vad som händer runt omkring en, ingen ligger och stirrar ner i körbanan. Testa innan ni köper en cykel som bara är tråkig. Det går utmärkt att cykla i stan på en racer också, men det är naturligtvis inte lika kul som en fin landsväg. På mitt stålas (som funkar som pendlare) kör jag 25 mm panaracer pasela däck, och stänkor, har inga som helst problem att cykla i stan, på grusväg eller ligga på kedja med klubben. Sen att den väger mer och är lite mjukare än finräsern kan jag ta, den har kostat mindre än hälften av en hybrid.

Racer har bara fördelar. Lättare, smidigare växlar, fler handpositioner, fler sittställningar (som kommer av handställningarna..), nästan garanterat styvare ram. Det enda minuset skulle vara att en del modeller har lite för tighta clearances för skärmar. Men det går också att fixa, om man vill.
 
Är på väg att köpa hoj, målet är Vättern -10.
och
tanken är väl att använda hojen också för att pendla till och från kneget på daglig basis.

Jag har 20km enkel väg till jobbet och min pendlingsväg går genom Stockholm.
Jag försökte köpa en sån här förra året
gran_turismo.jpg

Det är en Stevens Gran Turismo
http://www.stevensbikes.de/2009/index.php?bik_id=561&lang=en_US
http://www.stevensbikes.se

Det är en mkt prisvärd cykel med bra utrustn (105 10-delat), ffa hjulen med A319-fälgar, 105-nav och 32 DT Comp-ekrar är bra.
Den har dessutom xtra bromshandtag uppe på styret så att man får en hybridliknande sittställning.
Cykeln kommer dessutom med skärmar och pakethållare och har en uppgiven vikt på 10,9 kg.

Nej, jag talar inte i eget intresse här.
Jag har tyvärr ingen egen Stevens Gran Turismo.
Tyvärr för att den var såpass polulär att den var slutsåld i min storlek när jag köpte min nya pendlarcyklel förra året.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg