Nej, och åter nej, framåtlutad körställning gör en mer aero, mindre kraft för samma fart med andra ord. Att man skulle få någon påverkan på uppfattningen av omgivningen stämmer naturligtvis inte. Landsvägscykling kräver att man ser vad som händer runt omkring en, ingen ligger och stirrar ner i körbanan. Testa innan ni köper en cykel som bara är tråkig. Det går utmärkt att cykla i stan på en racer också, men det är naturligtvis inte lika kul som en fin landsväg. På mitt stålas (som funkar som pendlare) kör jag 25 mm panaracer pasela däck, och stänkor, har inga som helst problem att cykla i stan, på grusväg eller ligga på kedja med klubben. Sen att den väger mer och är lite mjukare än finräsern kan jag ta, den har kostat mindre än hälften av en hybrid.
Racer har bara fördelar. Lättare, smidigare växlar, fler handpositioner, fler sittställningar (som kommer av handställningarna..), nästan garanterat styvare ram. Det enda minuset skulle vara att en del modeller har lite för tighta clearances för skärmar. Men det går också att fixa, om man vill.