Rapport Rävlanda-Sätila 17/9-2016
utrustnig;
Havskajaker i glasfiber (välj plast)
några mackor
3l vatten
om byte
Jag:
medelmåttig havskajak vana med halvkass kondition i 30 års åldern
Natur karaktär:
jämt blandat med hagar, lövträd o åkrar samt någorlunda kuperad terräng
vi såg räv, rådjur, nån fisk, kor samt får.
Vi lyfte av kajakerna vid bron presis efter Rävlanda och parkerande bilen vid en Transformatorstation 50m bort mot rävlanda från bron sett. vi vågade inte gå i högre upp då det regnat ovanligt lite de senaste veckorna. första biten till första dämmet är plattvatten och inga konstigheter en blandning mellan kohagar och lite träd ganska slingrigt och trevligt.
Vid första dämmet skulle jag rekomendera att gå upp på höger sida och följa stigen längs med älven ca 100m tills ni ser ett hus då är det bara att snedda ner vänster mot älven o lägga i. kan hända man kan lägga i lite tidigare vid högvatten och få 50m fors
nästa sträcka är också plattvatten med eventuellt lite gurgel vid nått ställe. kan naturligtvis vara så att det är lite mer fart i älven vid högt vattenstånd. i så fall är det nog rätt kul paddlig med tanke på att det bitvis låg mycket träd i älven som man måste parera.
vid nästa dämme gick vi upp på vänster sida. Ca 10m från älven tar du höger och igenom fårgrinden följ stigen längs med ån. vid riktigt bra högvatten kan man eventuellt lägga i redan efter 30-40 meter. där är det nog med mina mått bra fart vid högvatten och en havskajak kanske inte är det vassaste vapnet men det går nog,(välj inte glasfiber) jag provade att lägga i där uppe men det skrapade och knakade ganska gott mellan stenarna 3-4 ggr fastnade jag helt och en gång plumsade jag i. efter 100m gav jag upp. om man vill skippa denna bit så går man till fots ca 300m från dämmet ut på en udde. i början av udden kan man släpa/fira ner kajakerna på vänster sida för en fem meters brant och fortsätta i en smal fåra som sen ansluter till älven efter 100m.
nästa parti var platt med lite gurgel här och var. bitvis lite grunt när vi paddla. Mycket träd och stockar i vattnet en del kunde man börna över om man tog ordengligt med fart andra kunde med vilja o kraft snåra sig igenom. på minst två ställen var det helt uppdämt ca 50cm ovanför vattenlinjen o där kunde man kliva upp på dämmet och hasa över kajakerna. ( inte omöjligt att en del av detta spolas bort vid högvatten)
efter nån kilometer eller två så är det enklare platt slingrig paddlig igen och så fortsätter det fram till sätila
slutsats:
ett trevligt dagsäventyr, för oss tog det 6h
Packa lätt
Undvik glasfiber
går att paddla med havskajak
vid högvatten, förmodligen BITVIS, en mycket rolig färd för den någorlunda vane kanotisten eller för plastkajaknissen
Bara ett trevlligt ställa att stanna för övernattning (ut på udden vid andra dämmet,
underlättar om man är två när man ska launcha från greniga dämmen etc
hoppas det gör nån nytta.