Storådörren

Hej!
Jag planerar att gå genom Storådörren (Jämtland) från söder, upp genom dalen och vidare åt NV för att ta mig till Vålåstugorna. I norra delen av dalen rinner Lillån som jag utgår från att den är för stor för att kunna vadas och därför måste gå runt på något sätt. Dessutom verkar det finnas många mindre vattendrag. Hur stora är de?
Känner någon till hur det är att gå genom hela dalen? Tar man sig fram eller sätter vattendragen stopp?
Planerar att gå i mitten av juli.

Hälsningar
Patrik

Uppströms

Gå ån uppströms så hittar du säkert nå'nstans att ta dig över, om inte annat så i passhöjden i Lillådörrn.

Borde vara lungt

Jag har gått längs hela Lundörrsfjällkedjan i öst-västlig riktning på sydsidan en gång och passerade då bland annat Storån (och alla andra bäckar som rinner söder ut). Alla bäckar var mycket lätt att ta sig över och om jag minns rätt var det bara Storån och en till där man över huvud taget var tvungen att ta av sig kängorna.

Och eftersom Lillån gissningsvis inte borde vara större än Storån borde den i normalfallet inte vara något som helst problem att ta sig över.

/ Stefan

Gick för några år sedan Lill-lunndörren upp och till Vålåstugorna. Jag gick över Lillån ungefär där du kommer att korsa, och det var inga problem. Jag gick sedan längs Tronnans västra sida och siktade mot bron. Ganska "valligt" tvärs, dvs många små åsar man skulle up och nerför. Himla fint område. Funderar själv på sommarens vandring och kommer kanske att gå Tronndalen upp.

//Peter

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg