stor ryggsäck

Stor säck = ramsäck?

Det kanske första du kan fundera på är om du vill ha en säck med extern (t ex Bergans, Norröna mfl) eller intern ram (Haglöfs Victor mfl). Är själv förtjust i ramsäckarna, men har även gått en del med softpacks.
Den enda och bästa säck över 100l som jag gått med är en Bergans Powerframe på 110-120 l. Den sväljer, ja, allt. 2 veckor i Padjelanta i sommar blir inget problem, inte ens om kamratens säck kraschar. Dock är den åbäkig som få, och när packvolymen minskar mot slutet av en vandring upplever jag att det är riktigt svårt att få den att sitta tight. Min gamla Haglöfs Alaska var mer rimlig i storleken (90 l), men själva säcken upplevde jag som något för skranglig. Tog dock tung vikt även den, över 35 iaf utan att bli överdrivet svajjig.

MEN: frågan är om 100l-säckarna inte är onödigt stora och tunga med dagens friluftsliv. Min Bergans väger 3.8 kg, och om jag packar den på riktigt, dvs så komprimerat som jag skulle packa en mindre ryggsäck, så blir den i det närmaste oflyttbar. (All mat utom knäckebröd och färdigpoppade popcorn går bort :)
Nä, men materialutvecklingen går mot lättare och mer kompakta utrustningar. Går jag själv så får jag ned utrustning för 5 dagar i en 35l-säck (minimal utrustning men mycket mat). Till hur många dagar räcker då en 100+-säck? Mat för flera dagar tar inte särskilt stor plats, och därför blir de riktigt stora säckarna nästan onödiga, om man inte bär speciella bördor, gillar ramkonceptet (som jag), eller gillar bärkomforten hos de riktigt feta säckarna (som jag).
Jag gillar min stora Berganssäck helskarpt, men frågan är om de flesta verkligen skulle hålla med mig.

Re: Stor säck = ramsäck?

Strykarräven; sa:
frågan är om 100l-säckarna inte är onödigt stora och tunga med dagens friluftsliv.

Det kan jag hålla med om!
Jag är verkligen ingen ultralättpackare (normalstor och -tung sovsäck, normalstort och -tungt tält) och bär med mig mycket mat, men har inga problem att få ner allt i en Vulcan utan sidfickor - ungefär 80 liter.

Men om jag var fotograf, fiskare och farsa skulle kanske 110 liter vara smart.

(Ramsäck är inget alternativ för mig, eftersom jag även använder min rygga som resväska, och då blir en ram för bängligt)

Bergans

Bergans 3800 Power Frame är en ryggsäck jag provade sommaren 2003. Det blev ca 1200 km vandring på 56 dygn i svenska fjällen med denna ryggsäck. Det enda problemet jag hade var två skruvar som håller fast bärskenorna. Men de gick lätt att ersätta med andra eftersom jag hade sådana med mig. Startvikter upp till 39 kg som tyngst. Ramryggsäck som sig bör vid stora och tunga packningar. Rekommenderas varmt. Men ryggsäckar är mycket en fråga om personlig passform och smak.

Och det är aldrig lätt att bära stora tunga ryggsäckar, oavsett modell.

MVH
Rolf G

[Ändrat av gerhard53 2004-03-29 kl 18:56]

KLAGER; sa:
Ix; sa:
Jag skulle kolla på Osprey ryggsäckarna de verkar mkt trevliga. Jag har klämt lite på en stor sådan. Kanske lite mkt rämmar men tanken bakom alla är mkt god.
/G

Får man en teknisk bruksanvisning med? Endel ryggsäckar verkar ha så många remmar att man verkligen undrar om de alla kan ha någon specifik funktion, förutom att bara finnas till och naturligtvis att fastna i saker runt om.

Tror det följer med en beskrivning kolla på
http://www.ospreypacks.com/

/Gustaf

Stor eller liten ryggsäck

Stor eller liten ryggsäck det är det som är frågan.

fördelen med att ha en stor ryggsäck är att man kan packa ner lite extra bra att ha grejer. Nackdelen är vikten.
Har själv en Berghaus Vulcan och mer än nöjd med den. Har även en del småryggsäckar på 20 till 50 liter allt beroende på vad jag ska göra.

Men ska du ha en stor ryggsäck så satsa på en Berghaus. Visst det finns inte så många inställningsmöljigheter men då är det mindre detaljer på den som kan gå sönder.

Re: Stor eller liten ryggsäck

Aardwolf; sa:
Men ska du ha en stor ryggsäck så satsa på en Berghaus. Visst det finns inte så många inställningsmöljigheter men då är det mindre detaljer på den som kan gå sönder.

samt att den går att "rippa" ner till under 2kg, det e bra för en 80l säck!

Re: Re: Stor eller liten ryggsäck

-Patric-; sa:
samt att den går att "rippa" ner till under 2kg, det e bra för en 80l säck!

Gör man min extremrippning och sprättar loss bärsystemet och spänner på en stor rullöppningspåse blir den ännu lättare - och helt vattentät på köpet (= ytterligare 200 g sparat på regnskydd).

vulcan_ul.jpg

(Photoshoppad bild)

Flexibel rygga

Jag skaffade en Lundhags Lundhags V12 >90 år 2002 för att jag upplevde den flexibel, rymlig, kvalitativ och prisvärd (speciellt då Friluftsvaror hade 25% på Lundhags och "gamla" priset). Men mitt råd är att kolla runt, prova i butik med tyngd i eller i alla fall när du kommer hem så den passar dig samt fundera hur du vill kunna använda säcken. Mitt mål var att kuna få ned vadarstövlar udner mina fisketurer.....

Re: Re: Re: Stor eller liten ryggsäck

Nordesjö; sa:
Gör man min extremrippning och sprättar loss bärsystemet och spänner på en stor rullöppningspåse blir den ännu lättare - och helt vattentät på köpet (= ytterligare 200 g sparat på regnskydd).

du ska alltid vara värst!! Kan man dyka med den?

:)

Re: Re: Re: Re: Stor eller liten ryggsäck

-Patric-; sa:
Nordesjö; sa:

du ska alltid vara värst!! Kan man dyka med den?

:)

Jodå - bara man ser till att själva bärsystemsdelen är impregnerad. Man får akta så att man inte packar för högt, bara, för då kan ju tältet ligga i vägen för snorkeln.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
peppe_37 HUR STOR RYGGSÄCK? Utrustning allmänt 10
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
pelka Hur stor rygga? Utrustning allmänt 4
vandrafjäll Stor Thermos Utrustning allmänt 4
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
markusbacka Stor, vattentät burk. Finns vars? Utrustning allmänt 9
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6
PetNor Burk, stor som en snusdosa, med skruvlock. Utrustning allmänt 16
Schneeberger Stor kniv till vad? Utrustning allmänt 916
GenomsnittligSarekLängtare Bra ryggsäck för små sarekturer? Utrustning allmänt 11
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg