Något som gör mig förbannad är alla dessa Naturreservat som Länsstyrelserna beslutar om, eller snarare bestämmelserna dom sätter upp för dessa! Bestämmelserna verkar mest gjorda för att folk inte skal ta sig ut utan naturen skall finnas utan att kreti och pleti, annat än Länsstyrelsernas naturvårdare, finns där. På länsstyrelsernas hemsidor kan man läsa om beslutet för resp reservat men ytterst sällan finns kartor eller informationsfoldrar utlagda där. Självklart vill jag ha så mycket skyddad natur som möjligt, men jag vill ju också njuta av den, och då vill jag kunna övernatta. I flertalet reservat både i inlandet och på skärgårdarnas öar är tältning förbjuden. Dvs jag kan inte slå upp ett litet fjälltält på en klippa en natt, det är förbjudet. Däremot finns inget hinder att förtöja en stor lyxig båt hur länge som helst, släpa iland solstolar, parasoll, grillar mm mm, köra generatorer, värmare mm med åtföljande miljöpåverkan. (Hur) tänker dom på Länsstyrelserna???
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stoppa Naturreservaten!!!!!!
- Trådstartare D300
- Start datum
Ja du har en poäng där.
/Roy
/Roy
Ge exempel
På västkusten har vissa områden i skärgården tältförbud vilket jag ogillar. Finns en tidigare tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53811 om nationalparken vid Koster där paddlare lyckades ta bort tältförbudet som föreslogs. Bestämmelser kan förbättras efter opinionsbildning.
Thure
På västkusten har vissa områden i skärgården tältförbud vilket jag ogillar. Finns en tidigare tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53811 om nationalparken vid Koster där paddlare lyckades ta bort tältförbudet som föreslogs. Bestämmelser kan förbättras efter opinionsbildning.
Thure
Tyvärr är det väl svårt att utforma reservatsföreskrifter så att rätten för dig att sätta upp ett fjälltält värnas, men att möjligheten för pöbelns "regelrätta camping med stora tält, solstolar, utegrillar och dylikt" förbjuds?M Jag pratar om rätten att sätta upp ett fjälltält en natt, inte ha regelrätt camping med stora tält, solstolar, utegrillar och dylikt ;-)
Därmed inte sagt att reservatsföreskrifter alltid är de mest övertänkta... Ofta verkar man bara har kalkerat av någon mall.
Naturreservat görs av flera olika anledningar. Några har så höga naturvärden att man inte får vistas där alls under vissa tider på året. Till det kommer fågel- och sälskyddsområden. Andra har någon speciell art de vill skydda, eller lagom höga naturvärden som speciella miljöer. Slutligen finns det naturreservat för friluftslivets bästa, men med ganska låga naturvärden. I de senaste bör det alltid vara tillåtet att tälta.
Om naturreservatet t ex är till för att skydda en äng med orkidéer är det inte så bra om man får tälta där. Alla ser inte skillnad i spenaten och skulle få för sig att sätta tältet rätt över rödlistade blommor. Så det kan finnas reella skäl att tältförbud råder. Kolla upp på vilka grunder naturreservatet instiftades så kan det förklara. Dock kan man tänka sig att vissa tjänstemän är lite snara med förbuden. Hittar du ett reservat där tältförbudet inte verkar motiverat är det kanske en idé att ifrågasätta det. För att inskränka i allemansrätten bör det finnas en bra motivation.
För oss som STEALTH-campar och vet var man inte slår upp ett tält är det ju lite lättare att ta vissa förbud med en nypa salt. Vem skulle komma dit och klaga om man slår upp tältet i skymningen och tar ner det på morgonen?
Om naturreservatet t ex är till för att skydda en äng med orkidéer är det inte så bra om man får tälta där. Alla ser inte skillnad i spenaten och skulle få för sig att sätta tältet rätt över rödlistade blommor. Så det kan finnas reella skäl att tältförbud råder. Kolla upp på vilka grunder naturreservatet instiftades så kan det förklara. Dock kan man tänka sig att vissa tjänstemän är lite snara med förbuden. Hittar du ett reservat där tältförbudet inte verkar motiverat är det kanske en idé att ifrågasätta det. För att inskränka i allemansrätten bör det finnas en bra motivation.
För oss som STEALTH-campar och vet var man inte slår upp ett tält är det ju lite lättare att ta vissa förbud med en nypa salt. Vem skulle komma dit och klaga om man slår upp tältet i skymningen och tar ner det på morgonen?
Visst kan det finnas motiv förvatt i vissa fall förbjuda tältning men det tycks normalt vara grundregeln, speciellt i Östergötland.. Den konspiratoriskt lagde kan lägga ihop förbudet mot tältning med det faktum att länsstyrelserna sällan lägger ut kartor på reservaten på nätet och komma till att det finns vissa, säger vissa enstaka, tjänstemän som inte vill ha dit allmännheten. Tyvärr skjuter man sig nog själv i foten om man instiftar reservat med begränsad tillgång, det blir svårt att få folkligt stöd för detta i längden!Naturreservat görs av flera olika anledningar. Några har så höga naturvärden att man inte får vistas där alls under vissa tider på året. Till det kommer fågel- och sälskyddsområden. Andra har någon speciell art de vill skydda, eller lagom höga naturvärden som speciella miljöer. Slutligen finns det naturreservat för friluftslivets bästa, men med ganska låga naturvärden. I de senaste bör det alltid vara tillåtet att tälta.
Heder åtbde länsstyrelser som tillåter tältning en natt eller två.
Gillar ditt uttryck om Stealth-camping! Då lever man ju upp till syftet med tältförbudet!
Naturreservat är väl en bra tanke men jag kan också irritera mig på tältförbuden. Speciellt sur blev jag när vi gick längs Skåneleden Torekov-Båstad. På ett par km håll såg vi husbilar som stod uppställda nere vid vattnet och tänkte - Yes - då slipper vi tjuvcampa i reservatet. Just där var de en ficka mellan två reservatsområden nämligen.
Kan ni gissa vad som var förbjudet på parkeringen? Jo, tältning! Stor skylt. Men att rada upp dieselmonster där var inga problem och helt okej enligt skyltningen för husvagn och husbil.
Vi slog upp vårt tält på en vanlig, klippt gräsplätt vid en liten hamn istället även om det var innanför reservatsgränsen.
Reglerna är väl kanske till för att göra det enkelt att förstå för oförsiktiga skrän-campare (i brist på bättre uttryck) istället för att låta dem själva bedöma vad som är en bra plats. Tråkigt bara att det stänger ute så många möjliga tältnätter som inte gjort någon skada. Vintertid lär det ju vara noll risk för skada t.ex.
Det är lite tråkigt att behöva ha dåligt samvete för något som borde vara okej.
Ps. I Skåne verkar det också vara praxis med tältförbud i alla naturreservat. Året om.
Kan ni gissa vad som var förbjudet på parkeringen? Jo, tältning! Stor skylt. Men att rada upp dieselmonster där var inga problem och helt okej enligt skyltningen för husvagn och husbil.
Vi slog upp vårt tält på en vanlig, klippt gräsplätt vid en liten hamn istället även om det var innanför reservatsgränsen.
Reglerna är väl kanske till för att göra det enkelt att förstå för oförsiktiga skrän-campare (i brist på bättre uttryck) istället för att låta dem själva bedöma vad som är en bra plats. Tråkigt bara att det stänger ute så många möjliga tältnätter som inte gjort någon skada. Vintertid lär det ju vara noll risk för skada t.ex.
Ps. I Skåne verkar det också vara praxis med tältförbud i alla naturreservat. Året om.
Naturreservat är väl en bra tanke men jag kan också irritera mig på tältförbuden. Speciellt sur blev jag när vi gick längs Skåneleden Torekov-Båstad. På ett par km håll såg vi husbilar som stod uppställda nere vid vattnet och tänkte - Yes - då slipper vi tjuvcampa i reservatet. Just där var de en ficka mellan två reservatsområden nämligen.
Bjärehalvön är ju ett populärt turistmål. Kan tänka mig att utan ett tältförbud är man rädd det bli en del skrän-campare. Besluten för reservatet ligger ute på nätet, dock ej motiveringarna. Eftersom området fortsatt ska betas är knappast ett tält över natten en fara för floran. En intressant detalj är att i beslutet 1971 infördes tält-/husvagns-förbud utom av länsstyrelsen utmärkta platser. Fem år senare införs ett totalt campingförbud (tält/husvagn). Möjligheterna att tälta försvinner helt. En sådan inskränkning borde motiverats. Besluten är snart 40 år gamla. Man kanske kan begära att de omprövas med tanke på att friluftslivet förändras. Ungdomar åker sällan ut och tältar vid kusten längre. Man tar båt eller husbil om man är över 20. Vilket styrks av parkeringsförbudet av husbilar nattetid för att hindra långtidsparkering. De under är inne och spelar datorspel. Även barnfamiljer vill ha campingplatsernas bekvämligheter med el vatten och lekplatser. Hippietiden är förbi. Om det t ex finns en småbåtshamn borde det inte störa med en gräsplätt tillåtet för tält. Ser på kartorna att det finns lägerplatser i anslutning till reservatet. Är det tillåtet att tälta i anslutning till dem? I så fall är det kanske bättre att begära det finns fler lägerplatser med max en mil emellan. Just för vandrare.
Ett modernt sätt att skydda natur är att införa olika zoner. Man kanaliserar slitaget till vissa platser och låter andra vara mer skyddade. Både skydd och tillgänglighet. Se Fulufjällets nationalpark.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg