STOMPUNKT 152282

Hej var ute med grabben och hittade en Stompunkt röd triangel med hål i mitten, ca 30 m därifrån ´sitter det röda nummer skyltar på träden märkta STOMPUNKT 152282 Stockholm stad. Det lustiga är att jag fann 4-5 skyltar med samma märkning förutom en ruta där det varierade, dvs STOMPUNKT 152282 , 2,15 nästa 3,99 nästa 3,83 nästa 1,09 osv. Någon som vet vad det betyder??

Är det sedan någon som vet exakt position för denna stompunkt, tyvärr hade jag inte GPS'en med mig, men den ligger ungefär på N59,20,51 E17,58,49 tog positionen med fugawi i datorn på ett sjökort där vägar och land inte är så exakt, men jag tror att jag prickade hyfsat.

Hittade det här vid en sökning på google:

"punkt som markerats i terrängen och vars koordinater har beräknats och som används som referenspunkt för andra mätningar och som ingår i stomnät"

daniel

kommunens mätpunkter

Stompunkten är en mätpunkt där man ställer upp sin teodolit på för att kunna mäta var vägar, ledningar och hus skall ligga eller ligger.

Skyltarna anger avståndet från skylten till själva mätpunkten så att man kan hitta den om tex gräset har vuxit eller det ligger snö på den.

Man ställer upp sitt instrument på en punkt, riktar och orienterar det mot en annan stompunkt och sedan kan man börja mäta.

Stompunkt 804

Var tvungen att kolla med GPS'en idag.
Lite lustigt gick upp till 3 kanten med hål i.
Runt detta fanns skyltar med avstånd till 3-kanten 4 m. 10 m som verkade stämma bra, men där stod det 804 och inte 152282, kan det finnas 2 Stompunkter så nära varandra (ca 75 m)?, och mitt bland träden??

Iallafall:
#804 : N59,20.508 E017,58.526 (på berget)
#152282 : N59,20.495 E017,58.561 (i skogen)

[Ändrat av Columbus 2004-09-12 kl 23:53]

Så unikt var det...

Fånigt, jag som trodde att det inte fanns så många Stompunkter, efter att ha läst om en på Djurgårn, då lät det som att WOW en stompunkt.
Efter att ha sett din föregående länk, s' är det mer svart att missa en än att hitta någon.

Man lär så länge man lever.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg