Stolliga vägval!

Har en ny Dakota 20. Köpte en Topo V3 samtidigt. Har också 'kört' en gratiskarta över Italien. Kunde inte låta bli att använda den under några dagar i Rom nyligen. Jag hade lagt in waypoints på de värsta turistfällorna för att hjälpa mitt risiga lokalsinne. Tyckte nog att 'spåret' till målet emellanåt blev lite vidlyftigt men med en papperskarta och växande kännedom klarade vi oss bra ändå. I början använde jag profilen 'Gator och vägar' men det blev lite bättre vägval med 'Friluftsliv'. Våra egna vägval avsatte spår tvärs över hela kvarter ibland så man inser att kartan har sin brister. Några krav kan man dock inte resa för den är ju gratis.

Däremot...
....kan man ha synpunkter på V3:an som gör rent stolliga vägval häruppe i Roslagen. Den drar sig inte för att rekommendera de smalaste av grusvägar men rata motorvägar och andra större vägar. Man kan välja bort vissa vägtyper och man kan välja antingen snabbaste eller kortaste väg utan att den väljer de vägar jag anser som självklara. Svagt tycker jag men jag kan ju ha missat något.

Nu....
.....köpte jag ju Dakotan för att underlätta livet i kajaken på somrarna och på isarna på vintern men man kan ju inte låta bli att undra. Synpunkter......någon?
 
För att göra vägrutter

borde vägkarta fungera bättre än topografisk karta.

Tidigare versioner av svenska Friluftskartan var inte ruttbara alls. Däremot har Garmins vägkartor alltid haft bra ruttmöjligheter där man kan välja respektive välja bort alternativ som motorväg. Jag har V3 i min Etrex 30 men har inte testat ruttbarheten på väg eftersom jag laddat ned hela City Navigator Europe NT från DVD till GPSen.

Om du inte vill göra den investeringen Torbjörn borde du kunna ha god nytta av att ladda hem den fria OSM vägkartan över Sverige (veikart) från http://www.frikart.no/garmin/velgkart.html

Thure
 
Inte nog med att den visar stolligt hur hög är batteriförbrukningen?
go tur

Hanterbar, anser jag. En hel dags irrande med ideliga 15 s tittar på displayen med full belysning klarades med god marginal med 2 laddbara AA-batterier. Kommer att ha reservbatterier med mig i vinter. Under en paddlarvecka behöver jag bara GPS:en ibland.
 
borde vägkarta fungera bättre än topografisk karta.
Om du inte vill göra den investeringen Torbjörn borde du kunna ha god nytta av att ladda hem den fria OSM vägkartan över Sverige (veikart) från http://www.frikart.no/garmin/velgkart.html

Thure

Jag laddade ner den fria sverigekartan för några dagar sedan för att ha nå't GPS-stöd där Svealandskartan inte räcker till. Skärgårdarna utanför Östergötland och Bohuslän är väl sådär men bättre än ingenting. Nyss provade jag köra olika rutter mellan Roslagen och bl.a. Hässelby och kunde bums konstatera att vägvalen är betydligt klokare.

Apropå kartor så prövade jag också en variant på Tyvek-temat - "Crumpled City" i Rom. Ju mer man använder den desto bättre blir den. Mjuk och fin som en näsduk att veckla upp, vika fram lämpligt avsnitt av och stoppa i fickan. Kul ide'.
 
Jag laddade ner den fria sverigekartan för några dagar sedan för att ha nå't GPS-stöd där Svealandskartan inte räcker till. Skärgårdarna utanför Östergötland och Bohuslän är väl sådär men bättre än ingenting. Nyss provade jag köra olika rutter mellan Roslagen och bl.a. Hässelby och kunde bums konstatera att vägvalen är betydligt klokare.QUOTE]

Jag har nu 'kört' Open-programmet för Sverige i stockholmsmiljö och, tyvärr, den vägvisar lika vettlöst som Topo V3. Tanken med en ny GPS plus Topo V3-kartan var ju navigeringshjälp i skärgården, sommar som vinter samt möjligheten att lägga in färdspår på kartor. En investering på ca. 3,5 K pix.

Men...
.....om nu man utgår ifrån att Garmin City navigator fungerar bra så skulle ytterligare niohundra ge mig ett användningsområde jag inte förväntat mig och som i vissa lägen kan vara synnerligen användbart.

Så då återstår frågan: Hur bra är City Navigator?
 
För bilnavigering

är City Navigator utmärkt.

City Navigatorkartan är rensad från mycket information vilket gör att kartbilden är enklare att ta till sig när man kör.

Men en friluftsGPS har väl liten display för föraren vid bilbruk.

I bilen finns allehanda rätt prisvärda alternativ som utnyttja en smartphone som man redan har respektive en enkel bilnavigator.

Thure
 
Nu har jag nästan alltid en 'kartläsare' med mig eller är kartläsare själv så den lilla Dakotan kanske skulle funka i bilen ändå. Borde väl funka att promenera efter också, eller....? Vi får se.
Tack Thure
 
Allmän väg

Det är ju så GPS-en tror att alla allmänna vägar är farbara. Jag har exempel, i min närhet, på att en gammal skruttig, f.d genomfartsväg fortfarande är öppen för trafik. Sommartid går det hyfsat, men den underhålles inte, plogas inte vintertid, översvämmas ofta av vatten eftersom diken är obefintliga, men detta vet som sagt inte GPS-en. Av hävd får man oftast inte stänga en allmän väg, trots att den i princip är obrukbar. GPS-en väljer nästan alltid det kortaste alternativet. Många yrkesfordon med förare som inte känner trakten kommer en bit och får vända, färdtjänst, varuleveranser m.fl.
Jag tror inte att valet av karta spelar så stor roll i detta sammanhanget...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jasy Vägval Resplan vs. Metroguide m.fl. Navigering 1

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg