Har en ny Dakota 20. Köpte en Topo V3 samtidigt. Har också 'kört' en gratiskarta över Italien. Kunde inte låta bli att använda den under några dagar i Rom nyligen. Jag hade lagt in waypoints på de värsta turistfällorna för att hjälpa mitt risiga lokalsinne. Tyckte nog att 'spåret' till målet emellanåt blev lite vidlyftigt men med en papperskarta och växande kännedom klarade vi oss bra ändå. I början använde jag profilen 'Gator och vägar' men det blev lite bättre vägval med 'Friluftsliv'. Våra egna vägval avsatte spår tvärs över hela kvarter ibland så man inser att kartan har sin brister. Några krav kan man dock inte resa för den är ju gratis.
Däremot...
....kan man ha synpunkter på V3:an som gör rent stolliga vägval häruppe i Roslagen. Den drar sig inte för att rekommendera de smalaste av grusvägar men rata motorvägar och andra större vägar. Man kan välja bort vissa vägtyper och man kan välja antingen snabbaste eller kortaste väg utan att den väljer de vägar jag anser som självklara. Svagt tycker jag men jag kan ju ha missat något.
Nu....
.....köpte jag ju Dakotan för att underlätta livet i kajaken på somrarna och på isarna på vintern men man kan ju inte låta bli att undra. Synpunkter......någon?
Däremot...
....kan man ha synpunkter på V3:an som gör rent stolliga vägval häruppe i Roslagen. Den drar sig inte för att rekommendera de smalaste av grusvägar men rata motorvägar och andra större vägar. Man kan välja bort vissa vägtyper och man kan välja antingen snabbaste eller kortaste väg utan att den väljer de vägar jag anser som självklara. Svagt tycker jag men jag kan ju ha missat något.
Nu....
.....köpte jag ju Dakotan för att underlätta livet i kajaken på somrarna och på isarna på vintern men man kan ju inte låta bli att undra. Synpunkter......någon?