Stötta Kungsleden

STF blandar korten ser jag.
De har ju sina stugor, det är deras, och renoveras av dem, bör väl lämpligen betalas av tex stugavgifter, inte bidrag.
Men leden i sig är inte deras, vill de rusta den, fine.

Här blandar man dessa 2 och anger inte vart mina pengar går.
 
Nja, tycker nog att det är ganska klart vad pengarna ska användas till. Stugor, dass, vindskydd, alltså byggnader som underlättar vandrandet längs leden.

Om detta är rätt sätt att finansiera kan väl diskuteras men varför skulle en ökning av stugavgiften vara bättre än ett frivilligt bidrag? Kanske båda sakerna behövs men att man nu har ett mer akut behov av pengar då underhållet kanske har brustit allt för mycket på vissa håll.

Sen är attityden här på utsidan fortfarande tråkig i vissa fall, ofta på gränsen till elitistisk. Bort med allt som ev. underlättar, det är bara tältvandring i obanad terräng som duger, bort med alla som inte vill/kan/vågar ge sig ut i fjällen på det sättet.

//Per
 
Är det som bäst som det är nu vad gäller tillgänglighet? T.ex. med väg till Nikkaluokta, järnväg till Abisko och Storlien? Dom byggena utgjorde stora ingrepp i naturen och gjorde det möjligt för fler att komma till fjälls. Samtidigt fick fler människor upp ögonen för att unika naturvärden stod på spel, vilket blev början till STF och nationalparkerna.

Stugorna, dassen, broarna, osv finns där idag och är i behov av underhåll. Dessutom är det fler människor som vill använda dom. Stugorna och lederna är viktiga. Jag tycker att det här är ett bra initiativ.
 
Undrar om STF tänkte satsa en del av det insamlade materialet på de delar av Kungsleden utan STF.-stugor?

Missförstå mig rätt, underhållet behövs. Men den text som STF lägger ut känns inte tydlig.
 

avslutad210712

Gäst
Sanningen är väl den (tror jag) att själva leden OCH eventuella vindskydd är Länsstyrelsens ansvar om jag har förstått det rätt medans stugorna är STF's angelägenhet.

Har i alla fall på mina vårskidfärder stött på folk som kört ut material till spänger och de har sagt att de är anlitade/anställda av länsstyrelsen.

Självklart är det bra om STF bidrar till själva det man går på men jag tvivlar på det.

Sen tycker jag förstås att Fjällräven kunde pytsa in ett ordentligt bidrag för slitaget under Fjällräven Classic på själva det man går på kan de bidra med. Kan inte vara meningen att en kommersiell aktör skall kunna anordna avgiftsbelagda arrangemang utan att vara med och bidra.
 

avslutad210712

Gäst
Är det som bäst som det är nu vad gäller tillgänglighet? T.ex. med väg till Nikkaluokta, järnväg till Abisko och Storlien? Dom byggena utgjorde stora ingrepp i naturen och gjorde det möjligt för fler att komma till fjälls. Samtidigt fick fler människor upp ögonen för att unika naturvärden stod på spel, vilket blev början till STF och nationalparkerna.

Stugorna, dassen, broarna, osv finns där idag och är i behov av underhåll. Dessutom är det fler människor som vill använda dom. Stugorna och lederna är viktiga. Jag tycker att det här är ett bra initiativ.

Självklart kommer jag och min sambo att "köpa" ett antal meter var men jag vill först vara en tjurgubbe och diskutera. För underhållet behövs och på ett antal år framöver kommer det att bli stugvandring när man inte orkar tältvandring. Bidrar redan idag indirekt genom att vara STF-medlem som aldrig nyttjar mina rabatter i stugorna eller liknande.
 
Den här tråden har verkligen fått en att tänka ett varv till. Utan kraftverksutbyggnaden ingen "vägen västerut", och den har vi ju accepterat utan att fundera.
Men utan den, inga bussar till Kebnats, Vietas, Vakkotavare, Suorva, Ritsem.
Självklara start och stoppställen som vi idag tar för givna.
Tidskrävande turer till Sarek och Padlelanta om man bara har Kvikkjokk och Norge som utgångspunkter eller mål.......
(Eller låånga båttransporter uppför Sjöfallsdalen som fordom.)
 
Den här tråden har verkligen fått en att tänka ett varv till. Utan kraftverksutbyggnaden ingen "vägen västerut", och den har vi ju accepterat utan att fundera.
Men utan den, inga bussar till Kebnats, Vietas, Vakkotavare, Suorva, Ritsem.
Självklara start och stoppställen som vi idag tar för givna.

Ja, så är det. Samtidigt är det skrämmande, för vad kommer anses självklart om 50 år? Kanhända bilväg till Aktse och en toppstuga med servering på Skierffes topp?
Positionerna förflyttas, ibland nästan omärkligt. Här gäller det att i tid sätta gränserna inför framtiden. Som väl är stoppades de gamla planerna på att reglera Laitaure och Rapaätno.
 
Meter för meter

http://www.stottakungsleden.se/

Fortfarande ett väldigt bra initiativ! En knapp femtedel av sträckan är betald för än så länge.

Jag köper några meter i år också, trots att jag antagligen inte kommer ens röra vid Kungsleden under mina två planerade fjällvandringar till sommaren. Jag började fjällvandra för några år sedan och tack vare STF så fick jag hjälp att öppna upp vidder och horisonter som jag annars antagligen aldrig kommit närheten av.

Och som sagt, apropå diskussionen tidigare här i tråden, det handlar om att rusta upp befintliga anläggningar längs leden, inte exploatera nya områden. Så det finns ingen anledning till oro. Ge gärna ett bidrag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13

Liknande trådar