Stötta Kungsleden

STF och undertecknad vill att hela vår fantastiska fjällvärld ska vara tillgänglig – även i framtiden. Och du kan hjälpa till!

För 25 kronor kan du bli fadder till en bit av Kungsleden®. Vare sig det är en meter eller hundra.
För ditt bidrag kan STF sedan måla, laga och fixa. Allt från vindskydd, en ny bastu eller fjällets fräschaste utedass. På www.stöttakungsleden.se kan du ge ditt bidrag och se exakt vad som behöver göras längs leden.
 

avslutad210712

Gäst
STF och undertecknad vill att hela vår fantastiska fjällvärld ska vara tillgänglig – även i framtiden. Och du kan hjälpa till!

Nu finns det som sagt en annan tråd men eftersom du kastar handsken så tar jag upp den.

Med hela fjällvärlden utgår jag från att du även menar Sarek eftersom det redan finns önskemål om att bygga ut boende och möjlighet för "alla" att ta sig dit bland turistfolket och politikerna i fjällkommunerna. Är inte det minsta lilla intresserad av att bidraga till något sådant.
 
Nej vadå Sarek kan det väl inte handla om. Det är ju en av Europas sista vildmarker. Det kan väl inte finnas några planer på att börja bygga ut det. Så dumma människor finns inte.

Sen när det gäller upprustningen av Kungsleden så verkar det som om det gäller stugorna längs Kungsleden och inte själva leden. Det kan visserligen eventuellt hamna lite pengar till det också men då måste Naturvårdsverket söka dem och hur det slutar finns det ingen klarhet i.

Det är alltså STF som är ett aktiebolag som vill fräscha upp sina fjällstugor. I deras kampanj skriver de "De statliga pengarna för själva leden räcker inte till." men som upplägget är nu så går pengarna eventuellt bara till stugorna. Samt 25 procent för att täcka kostnaderna för själva kampanjen.
 
Nej vadå Sarek kan det väl inte handla om. Det är ju en av Europas sista vildmarker. Det kan väl inte finnas några planer på att börja bygga ut det. Så dumma människor finns inte.

Tyvärr finns det väldigt många människor som inte förstår värdet i att bevara en vildmark.

Edit: Osäker på om du är ironisk eller ej ;)
 
Nu finns det visserligen en annan tråd igång på samma tema. Nåväl. Några exaktheter kan i alla fall inte jag hitta på sidan. Snarare "till exempel". Finns det någon lista över exakt vad pengarna ska gå till?

Du hittar exempel här: http://www.stottakungsleden.se/#se-boenden

Det här är ett bra initiativ. Jag har skänkt 250 kronor och funderar på om jag ska ge några till. Ledsystemet med sina stugor behövs.
 
Med hela fjällvärlden utgår jag från att du även menar Sarek eftersom det redan finns önskemål om att bygga ut boende och möjlighet för "alla" att ta sig dit bland turistfolket och politikerna i fjällkommunerna. Är inte det minsta lilla intresserad av att bidraga till något sådant.

Klart man inte vill bidra till nåt sådant, men har såna önskemål verkligen framförts?
Nåt jag helt missat i så fall. Att dra leder och bygga stugor i Sarek har väl inte diskuterats på allvar sen kungsleden drogs fram för första gången, då somliga ville dra leden genom där.
(Exakta sträckningen som diskuterades då kan jag inte erinra mig!)
Sen kan ju hårt pressade kommunpolitiker i avfolkningskommuner stötta nästan vad som helst om ett hopp om arbetstillfällen dinglas framför dem. (Vattenkraft och gruvbrytning är typexempel!.)
 
Intressant det här, det finns en inneboende självmotsägelse i den här kampanjen.

"Hjälp oss bevara den svenska fjällvärlden." skriver STF, med termer som hjälpa stötta och bevara går tanken till att bevara miljön, hindra miljöförstöring och exploateringen av vildmarken, medan den här insamlingen riskerar att göra just motsatsen.

Nu tror jag i och för sig att de svenska fjällen skulle klara av att fler besöker dem än idag, och det är något jag skulle unna alla att vandra, men det finns en speciell skönhet i att göra det på naturens villkor. Ett rum där vi får anpassa oss snarare än att vi anpassar naturen efter våra krav på bekvämligheter.
 

avslutad210712

Gäst
Klart man inte vill bidra till nåt sådant, men har såna önskemål verkligen framförts?
Nåt jag helt missat i så fall. Att dra leder och bygga stugor i Sarek har väl inte diskuterats på allvar sen kungsleden drogs fram för första gången, då somliga ville dra leden genom där.
(Exakta sträckningen som diskuterades då kan jag inte erinra mig!)
Sen kan ju hårt pressade kommunpolitiker i avfolkningskommuner stötta nästan vad som helst om ett hopp om arbetstillfällen dinglas framför dem. (Vattenkraft och gruvbrytning är typexempel!.)

Tror det är två eller tre år sedan det var en allvarligt menad diskussion där man ansåg att det måste byggas stugor i Sarek samt att det skulle ordnas möjlighet för handikappade att ta sig dit eftersom "man inte kan utestänga dem från Europas sista vildmark". Facit hade såklart varit att det var just det som hade blivit resultatet eftersom Sarek då inte hade varit någon vildmark längre.
 

avslutad210712

Gäst
Samtidigt är det så att det kanske är bättre att man låter vandrare slita på och kring Kungsleden för att bevara resten av fjällvärlden något mindre sliten och något mindre nedskräpad.
 
Faciliteter i Sarek

Nej hoppas inget sådant blir verklighet,dock finns personer i kommunen (Jokkmokk) som har visioner om lyxhotell och drinkar på Skierfe etc etc etc,på 60-talet skrevs det i lokalpressen om dåtida lyxhotell på berget Jarre vid Karatssjön.
Ingalunda några naturvänner som önskar sån utveckling.
Däremot att spånga och därefter regelbundet underhålla känsliga /våta partier man går över skonar ju marken (och de vandrande)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Tältplatser längs norra kungsleden Fjällvandring 4
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
Jonkowitch Parkering norra kungsleden Fjällvandring 4
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13

Liknande trådar