stöld??

Jag tänker ta en tur genom europa sommaren 2005 (tyskland,tjeckien,österrike, italien, frankrike, Nederländerna, danmark)
Jag har funderat en del på riskfaktorn och kommit fram till att största risken borde vara att bli utsatt för stöld. Finns det någon med mer erfarenhet som har några tips på hur man kan förebygga detta (kommer att tälta på camping nästan alla nätter) eller något annat man behöver tänka på.
 
Troligtvis behäver du inte oroa dig.

Sunt förnuft och en bra försäkring är vad jag kan rekomendera.

Be eventuella campare att hålla koll på tält och dylikt. Du verkar resa igenom stabila länder där det finns bra infrastruktur så jag tror inte stölder är så vanliga. Stölder brukar vara vanligare där många turister samlas. Var beredd på att köpa in utrustning på vägen. Mao, ha tillräckligt med resurser(pengar) för eventuella negativa händelser.
[Ändrat av crazy 2004-03-17 kl 17:16]
 
Erfaringer

Fint at du tar opp dette problem-området. Og det er fint om flere kommer med erfainger.

Jeg liker best å villcampe, men jeg synes problemet er det samme uansett: En sykkel, som selvsagt er låst, som ligger eller står ved teltet, hvor trygt er det? Sykkelen for mange av oss har en verdi på 25.000 og oppover, og det er ikke bare å ta med seg litt reservepenger å kjøpe ny sykkel. Sykkelen er også ofte spesialtilpasset til vesker og andre ting.

På villcamping i Skandinavia er jeg nesten helt trygg, fordi jeg gjemmer med bort, jeg passer på at ingen ser meg når jeg svinger av vegen og inn i skogen, og jeg velger steder som er usjenerte. Men i Danmark og nedover i Europa er det vanskeligere, fordi det ikke er "lov" å villcampe, og fordi det ikke er så mange skoger der.

Skal man kjøpe Hilleberg-telt som har "sykkelgarasje"? Skal man sy en pose av teltduk og legge rundt sykkelen slik at ikke eventuelle tyver ser at det er en verdifull sykkel?

Forsikring dekker noe av en sykkel, men ikke de helt dyre, om man ikke har en ekstra dyr forsikring, kanskje.

Jeg kunne godt tenke meg å høre hva erfarne europasyklere og andre har å si om dette!

Olav

http://www.laboremus.no/olav
 
Har cyklat en hel del i Europa och mina råd är;
Undvik områden med hög koncentration av turister och res under mellan/lågsäsong. Bonusen som följer med är att vägarna/tältplatserna/rumsboende har en lägre belastning, vilket ger en trevligare tur.
Mycket turister=större stöldrisk, mycket bilar på vägarna.
Lite turister= liten stödrisk, lite bilar och trevliga möten efter vägen med människor som har tid.

Sedan har en flashig lack på cykeln en förmåga att dra blickarna till sig, tyvärr, svart är trist. Så ta med ett bra bygellås.
Men jag har inte upplevt stöldrisken som något större bekymmer, har däremot alltid försökt undvika platser packade med turister.
 
Stölder kan man alltid råka ut för på sina resor oberoende av färdsätt.

Jag har som tält den numera utgångna Hilleberg Stalon GT där cykeln ryms i absiden.

Som lås till cykeln har jag ABUS kraftigaste lås för cykel, väger 1,5 kg.

Jag har inte upplevt stölder som ett problem. Jag har alltid bott på camping. Är campingen stor brukar det vara ett speciellt område för tältare.
När jag sommaren 2003 tältade i Ålborg, Danmark var den campingplatsen nästan full.
Där man fick tälta var majoriteten långfärdscyklister och de är nog minst av allt intresserade av att ta med sig något extra i bagaget.

/Håkan
 
Lås

Gör som hemma, lås huset, i detta fall tältet. Ett litet hänglås gör att tjuven måste plocka fram kniven för att ta sig in i tältet och det väcker uppmärksamhet. Ett stort saftigt bygellås till cykeln som ALLTID skall låsas fast.

Med risk för att kategorisera: campingar med friluftsfolk är säkra, campingar i städer med mycket festande ungdomar är mindre säkra. Använd förnuft med var du slår upp tältet. Bredvid nån barnfamilj eller äldre par är alltid bra.
 
Tältduk

Tja, jag låter nog hellre tjuven gå in och leta bland min smutstvätt än att riskera att han/hon skär upp tältduken.
"Husfasaden" är ju inte riktigt av samma kaliber som huset hemmavid...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg