• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Stöd rökfriheten from 1 juni

Spöket; sa:
Det ska bli intressant att se om det blir någon effekt av den rökfria miljön - kommer folk verkligen gå ut mer?

Lagen handlar om ökad kvalitet, inte ökad kvantitet.
Den har ju inte kommit till för att få svenskarna att gå ut på krogen mer.
Jag kommer definitivt inte att gå ut mer bara för att det är rökfritt på krogen, men jag kommer definitivt att trivas bättre när jag gör det.

Men det kan ju vara en bieffekt att folk går ut mer, ungefär som att folk kör mer bil när vägarna förbättras.
 
Nordesjö; sa:
Lagen handlar om ökad kvalitet, inte ökad kvantitet.
Den har ju inte kommit till för att få svenskarna att gå ut på krogen mer.

Dead right! Jag är bara nyfiken på om de ickerökare som hävdar att de skulle gå ut mer om det bara var rökfritt verkligen kommer "walk the talk". Du har helt rätt, har ingenting med lagstiftningens syfte att göra. :)

MvH
Aina
 
soderkisen; sa:
Antar att der finns många äventyrare på denna sida? En sån som gillar utmaningar och adrenalinkickar. En del är bergsklättrare, andra extremskidåkare och vissa forspaddlare. Alla har kickarna, närheten till det "farliga" och äventyret gemensamt. Ingen på den här sidan skulle få för sig att kalla dessa "klena i köttet" eller för att ha taskig viljestyrka? Dock har studier visat att unga människor med just denna personlighetstyp är i riskzonen för ett framtida missbruk. Likheterna mellan en missbrukare och en "adrenline junkie" är större än vad man tror...

det här snacket har jag hört i 20år, jag har sysslat med i princip alla extremsporter som finns inklusive kört sporthojar i 300knyck slagits med beväpnade idioter på krogen som dörrslusk och snusat i 20år, jag har allt som kännetecknas för den här gruppen, hur lång tid tog det mig att sluta snusa när jag inte tyckte det var roligt längre..? 1 sekund.. skitenkelt, viljestyrka...
 
Spöket; sa:
-Patric-; sa:
om du vill sluta och inte klarar det.. jepp!


Okeeeeej, intressant grund för värdering av människor. :)

MvH
Aina

jajaja.. men du, varför slutar du inte. köper du den skiten att du inte kan för att kemin i din skalle inte tillåter dig, hade jag varit som du hade jag blivit skitförbannad, först dom jävla ciggen sen en idiot på utsidan som glappar, bara det e en orsak att sluta med skiten och bevisa att du kan..
 
-Patric-; sa:
har allt som kännetecknas för den här gruppen, hur lång tid tog det mig att sluta snusa när jag inte tyckte det var roligt längre..? 1 sekund.. skitenkelt, viljestyrka...

Är det ok om jag kategoriserar dig som en svag plutt med jäkligt klent kött som faktiskt BÖRJADE snusa en gång i tiden?
Folk med äkta viljestyrka börjar varken snusa eller röka. ;)

Sen är det ju också lite tricksigt att blanda ihop enstaka individer (särskilt om det är en själv) med statistik. Bara för att det var skitlätt för dig behöver det ju inte vara skitlätt för alla andra.

Sådeså.

Typ "min morbror dog inte när han körde in i en bergvägg i 250 knyck, så de som gör det är klenisar som saknar livsvilja".
 
Nordesjö; sa:
Är det ok om jag kategoriserar dig som en svag plutt med jäkligt klent kött som faktiskt BÖRJADE snusa en gång i tiden?
Folk med äkta viljestyrka börjar varken snusa eller röka. ;)

om jag börjat snusa pågrund av grupptryck så är svaret ja. men så var nu inte fallet, sa jag föresten att jag tar över 150kg i bänkpress..


Nordesjö; sa:
Sen är det ju också lite tricksigt att blanda ihop enstaka individer (särskilt om det är en själv) med statistik. Bara för att det var skitlätt för dig behöver det ju inte vara skitlätt för alla andra.

nää, det må vara sant.. men även om det var skitlätt för mig som har en vilja av stål så borde det vara hanterbart även för en med klenare vilja.. ibland måste man använda exempel som ligger nära för att understrycka en poäng..

;)
 
"But you are all individuals!!"
"YES, WE ARE ALL INDIVIDUALS!"
("I´m not")

Jag postulerar att del har fötter som är större än andras. Samt att andra har synapser som är större än andras.
5% av oss får en sjuhelsikes lyckokänsla av första alkoholruset, att äntligen få den där känslan som alltid tidigare fattats.
Med vilja kommer man långt.
Men för dom 5% som råkat välja fel föräldrar är det förmodligen inte särskilt upplyftande att höra att dom är "svaga i köttet". Fast det är ju en kul formulering i ett diskussionsforum.
Motsvarigheten i behandlingssvängen tror jag är "allergisk mot alkohol" el dyl. Skillnaden är att då är det fråga om en kroppslig defekt, inte ren viljestyrka.
Hm, så då är det ju frågan om en svaghet i just köttet (ok, hjärnköttet och dess transmittorer), och inte en defekt i karaktären...en utmärkt formulering alltså!:)
 
björner; sa:
Motsvarigheten i behandlingssvängen tror jag är "allergisk mot alkohol" el dyl. Skillnaden är att då är det fråga om en kroppslig defekt, inte ren viljestyrka.
Hm, så då är det ju frågan om en svaghet i just köttet (ok, hjärnköttet och dess transmittorer), och inte en defekt i karaktären...en utmärkt formulering alltså!:)

jag har aldrig påstått att det inte finns rent fysiska defekter vilket göra att man har lätt att ta till sig droger, det är inte prexis några nyheter.. MEN det handlar om en väldigt liten del av befolkningen som har denna överkänslighet och man kan inte räkna med att hela den gruppen är missbrukare, då finns det fortfarande en ganska stor grupp nikotinister(det är just dessa jag pratar om) som har taskig viljestyrka, vill man sedan tycka synd om sig själv och ge upp så får man gärna för min skull lägga sig i gruppen som har taskiga gener gällande just att motstå drogrus...
 
Bildäck på krogen

Kanske man äntligen skall börja göra krogkarriär nu när man inte riskerar att bli aggressiv på krogen (av folk som blåser rök i ansiktet på en)

Det har ALDRIG fungerat att elda bildäck inne på en kroglokal och nu tycker jag ordningen, efter den 1 juni, är återställd till det förnuftiga.

Sen får folk gärna röka, DET har aldrig varit mitt problem :)
 
Klenköttsdiskussionen verkar mest vara ett ordkrig mellan vår mest (?) provoktationsglade forumist och några som har hamnat på den "förståndiga" sidan i kriget.

Att ha dålig viljestyrka, vara klen i köttet, ha synpser i receptorerna eller hur det nu var är ju bara oliak utrryck för samma sak, så det är ju inte lätt att säga vilken av dessa orsaker som är största problemet.

Jag håller med båda parterna (konflikträdd i köttet alltstå), men menar att det man bör undvika är att ge de som ska försöka sluta med ett missbruk uppmuntran och övertygelse om att det är möjligt. T o m om det är svårare för en viss person så är det ju (till stor del) förkastligt att till varje pris hitta förklaringar till varför det redan är kört för den personen p g a dåliga gener.
Visst det kanske man behöver känna till för att ha tillräckligt tålamod osv., men inriktningen måste ju vara mer av typen "Kom igen, DU kan!".

Om det sedan är en större prestation för somliga är ju bara intressant ur vissa synvinklar (som ni inte berört och som man kan ägna sig åt om man forskar på området och annars till större delen strunta i).