• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Stöd rökfriheten from 1 juni

-Alla som tycker att rökfriheten på alla serveringar fr.o.m. imorgon är ett kanonbeslut, se nu till att gå ut på restauranger, caféer, barer, pubbar och klubbar hela veckan så att (de rynkiga, hostande, illaluktande) dödgrävarna får se att konkurshoten bara är skitprat. Snåla inte, köp er en extra latte, bira & efterrätt.. Lämna en krona extra i dricks.. Tänk att man äntligen ska få slippa en tvättkorg som luktar askfat.. :)
 
Klart man stöder rökfriheten. Det här var inte en dag för tidigt.

Här i stan diskuteras om det ska sprutas parafym eller andra doftämnen i stället för röken. Krögarna tror det ska dofta svett så att det hindrar folk att gå ut.
Sen när blev det onaturligt att lukta människa? En klart sjuk värld vi lever i.

/g
 
haha.. det var inte en dag för sent att dom stoppade den här skiten. oron för folks dofter kommer nog att släppa, det handlar då om svettiga miljöer med mykke schprit å då glömmer man snabbt vad andra luktar..
 
Ja!
För min del kan man ta alla cigaretter och elda upp dem!

Trodde först att det var ett upprop som syftade till frihet att röka fritt...
 
Otroligt att folk ska ha beröm för att dom är så duktiga och ska sluta röka...
Är inte vi som aldrig börjat röka ännu duktigare?

/Ulf
 
Wolf25; sa:
Otroligt att folk ska ha beröm för att dom är så duktiga och ska sluta röka...
Är inte vi som aldrig börjat röka ännu duktigare?

/Ulf

det mest intressanta är gnället trots att det e skitenkelt att sluta röka/snusa, har man minsta uns av viljestyrka så e det skitlätt.
 
Wolf25; sa:
Otroligt att folk ska ha beröm för att dom är så duktiga och ska sluta röka...
Är inte vi som aldrig börjat röka ännu duktigare?

/Ulf

Tycker inte att vi är ett dugg duktiga för att vi inte röker. Har aldrig gjort heller, inte förstått vitsen med det. Det är väl den naturligaste sak i världen (att inte röka).

Du verkar lite avundsjuk på de som slutat. Jag har en bekant som tycker att han är otroligt duktig som lyckats sluta ett stort antal gånger. Lika duktig varje gång...
 
Utöver att det alltid finns de som skyller på allt möjligt, och i själva verket helt enkelt borde skärpa till sig så tror jag att det kan vara olika rent fysiologiskt hur lätt eller svårt folk har att sluta.

Jag har aldrig börjat, har provrökt några gånger och tyckte det var rätt roligt med rökringar, men i övrigt helt ointressant. Jag hade ingen känsla av grupptryck och inget annat som gjorde att jag såg skäl till att börja. Det känns därför inte som att jag var ett dugg duktig när jag lät bli.
Alla borde kunna sluta, även om jag kan tänka mig att det är lätt för en del, och att det krävs VÄLDIGT mycket vilja för en del. Jag tror f ö att det finns väldigt få alkoholister som inte röker. Missbrukare skulle mycket väl kunna ha andra gener eller nåt som gör att de åker dit lättare än andra. Oavsett duktigheten...
 
-Patric-; sa:
det mest intressanta är gnället trots att det e skitenkelt att sluta röka/snusa, har man minsta uns av viljestyrka så e det skitlätt.

Jag vet inte, jag tror nog att det kan skilja från person till person (gener etc). För vissa (många?) är det säkert skitsvårt att sluta röka. Speciellt om man är 25 år och har rökt i femton eller så. (Tänk om man bara hade spelat fotboll istället den där rasten i femman..)

Men man tappar lätt respekten för somliga rökares klagomål på förbudet, när de tycker: "andra ska inte bestämma om/när jag röker". Förbudet handlar ju liksom snarare om att bestämma om/när rökarna får förpesta tillvaron för andra! Röka kan de väl göra hemma, eller i skogen där ingen är. Men som sagt, det är nog svårt för många att sluta, och då blir man pressad och ilsken mot "förbudsivrarna".

/Ickerökare
 
det skall bli så väldigt skönt att slippa all denna röklukt, äntligen ett vettigt beslut från de styrande
 
-Patric-; sa:
Wolf25; sa:
Otroligt att folk ska ha beröm för att dom är så duktiga och ska sluta röka...
Är inte vi som aldrig börjat röka ännu duktigare?

/Ulf

det mest intressanta är gnället trots att det e skitenkelt att sluta röka/snusa, har man minsta uns av viljestyrka så e det skitlätt.

ÄR det inte dom som lyckats BÖRJA röka eller snusa som ska ha beröm, det är ju inte särskilt gott första gångerna, det kräver vilja (och grupptryck)
/ f d snusare

Jag tror inte det är så enkelt för alla att sluta förresten, vi är ju olika utrustade vad gäller transmittorerna i hjärnans belöningssystem, tex är benägenheten för alkoholism delvis ärftlig, nikotin korsreagerar delvis med alkohol. Det är ingen slump att många alkoholister och psykiatriska patienter röker.
Kraftigt nikotinberoende har därför stor nytta av nikotinplåster, -tuggummi.

Ett bra tips förresten till den som vill börja röka på ett enkelt sätt: Börja med nikotintuggummi först!:)