Stinkande skaljacka

Halloj,

Min skaljacka luktar inte gott efter användning. Har inte varit med om att svettlukt satt sig sa i en jacka. Jag har aldrig haft sadana problem med fodrade gore-tex jackor t.ex.

Är detta en generell egenskap hos skaljackor el. är det bara min Patagonia Storm Jacket som lider av detta problem? Hur far man bort det el. ännu bättre, motverkar problemet, för jag har ingen lust att tvätta jackan efter varje gang jag använt den. Brukar tvätta min GT-skidjacka högst en gang om aret och det räcker.

Logiskt sett tycker jag att fodrade jackor borde ha en tendens att lukta sämre da de har mer tyg till att absorbera svett, men ack som man bedrog sig.

hälsn.

/stefan

Lukt i kläder

Oj tvättar du GT jackor så ofta. Jag tvättar mina högst vartannat år i maskin, mellan dessa tillfällen gör jag punktinsatser på fläckar och dylikt. Har inte märkt att lukt satt sig i jackan (Berghaus)

Vad betäffar lukt så har jag märkt en klar skillnad av att tvätta i 40 grader mot 60. Vid 40 sitter lukten kvar men vid 60 är den borta. Har märkt det speciellt på superunderställ typ Craft, Helly Hansen och liknande.

/Dag

Tvättmedel

Jag har varierat tvättmedel, nu senast Via Snesitive Coulor men jag tror inte att det spelar roll. Jag tror temperaturen är viktigast.

/Dag

Tvättmedel spelar roll...

Har Du testat Loft Tech Wash från Nikwax? Om inte så tror jag att det kan lösa doftproblemet. Mina jackor stinker iaf inte efter tvätt med detta, och då har vederbörande inte luktat mumma direkt...

Rek. å det kraftigaste...;-)

Och om Du har testat det, har jag faktiskt ingen vidare bra lösning på problemet.

Jacktvättmedel

Det finns specialtvättmedel som inte tar bort originalimpregneringen på Gore-Tex. Bra att använda om man har en ny jacka eftersom det inte går att få impregneringen lika bra igen.

Använder man vanligt tvättmedel ska det vara sånt med blekmedel i, nylontyger bleks inte.

Vädra!

Hej

Jag hade samma problem med min jacka (Paclite) efter tvätt. Den fick hänga i hallen hemma medan jag funderade på hur jag skulle få bort lukten. Efter en vecka hade all lukt vädrat ur och problemet var löst. Har du provat att vädra den?!

Martin

Vädring löser visserligen problemet med lukten tillfälligt, men den kommer ganska snabbt tillbaka efter användning. Jag antar att jag far leva med detta. Det är ju inget direkt jättestort problem, men ett litet inflytande pa mitt klädesval har det blivit. Jag tar inte direkt skaljackan pa mig till jobbet, el. vid andra tillfällen där jag umgas med icke frilufsande människor.

Tack för svaren dock!

mvh

/stefan

Tvätta i mjukt vatten! Skölj! osv osv

Så kallade tvättmedel innehåller både optiskt vitmedel, parfym mm mm.
Om ditt plagg luktar efter tvätt så beror det på något som tvättmedlet tillfört.
Tvätta jackan efter anvisningarna med enbart ytspänningsnedsättande medel. Skölj väl.
Nu kan du tvätta jackan i ett rekommenderat tvättmedel. Åter impregnera med lämpligt medel och jag är säker på att det blir mindre lukt...
Sannorlikt är det en ogynsam kombination av dina egna dofter och tvättmedlets parfym som generar odören.

Go tvätt

Johan K

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg