stilar inom bigwall

Jajemän. Det är ju en regnklassiker. Jag har bara gjort den i ösregn. Fick jamma med vatten upp till armbågarna, och placeringarna var ju inte lätta att se eftersom man klättrar i en bäck. Men det gick rätt bra. Skulle haft paddeljacka dock, med neoprenmuddar!

Det hade ju Mike också provat.
Själv har jag fått regn efter drygt halva turen, trots regnfri prognos. Jag halkade över ett litet sva och hittade en utmärkt plats att fika på. Vi satt i en grov ränna med gräs i, och av nån anledning rann det inte vatten i den, trots att det forsade rätt bra överallt annars. Efter en rätt normallång fika klarnade det, och eftersom det varit soligt halva dan torkade klippan innan vi fått på oss alla grejer igen.

Jag minns det bara som att det var två typiska passager där det var ren friktionsklättring. Om det hade varit spöregn där hade man troligen kunna anpassa vägen en aning kan jag tänka mig.

Men dagen innan parkeringsplatsen såg ut så här vände vi, mesar som vi är... fast det var lika illa att fira av antar jag.

Bilagor

• norgeturnen 09 062.jpg
    norgeturnen 09 062.jpg
    63 KB · Visningar: 643
Steget från två pitch leder till bigwall är väll rätt stort. Nissedal är ju ett bra ställe att börja med lite längre turer på..
Inser att jag kanske slänger mig med uttrycket Bigwall lite väl frikostigt haha allt högre än 3-pitch har i mitt huvud räknats dit ;) haulbags och portaledges känns långt borta. Hade gärna sett att via lara bara varit hälften så lång men mest för att mitt psyke ibland inte gillar höjder av någon opraktisk anledning. Blir defenitivt en resa dit till våren, nu blir det att bestiga lite bumlingar istället. Rock on /Emil

Jag tror att man kan säga att Via Lara även har den "fördelen" att det är lätt för de flesta att hantera "exponeringen". Visst är det högt, totalt sätt, men det går inte att komma ifrån att leden är ganska flack, vilket troligen gör att de flesta "tål" höjden utan problem. Det är dessutom så att man vänjer sig på vägen upp...
Leden är väl flack i typ två repor, mindre flack i två repor, och så flack igen i två repor.

Sen vet jag inte om det var sex repor, men å andra sidan klättrade jag en lite mindre bra säkrad extrarepa för att ta mig till insteget - jag startade för långt till höger. Så jag minns det alltså som att det svåraste var att hitta insteget.

Skaffa föraren, och om du åker dit bör du nog ha som plan att göra fler leder. Om sen vädret tillåter det visar sig. Det är dock lite halvjobbig bilresa.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg