Stighudsfrågor...

Tja
Jag har en rad olika frågor angående stighudar och turskidor:

1.Fäster stighudar bättre på träskidor än plastskidor ?

2. Om jag ska köpa hudar var köper jag dem och vad kostar de (ca)?

3.På slutet av en turdag, ska man då ta av hudarna och förvara dem i tältet eller ska man låta dem sitta på ?

4. Om man ska köpa ett par bra nybörjarskidor, vad ska man köpa då ?

tack på förhand /Oscar

Stighudar

Både Sportsnet och Addnature har stighudar (säkert många andra också). Kan någon förklara varför något till synes så enkelt kan vara så dyrt (ca 800 kr)?

Var man kan köpa stighudar

Sportnett säljer stighudar. Själv tycker jag att det räcker med 40 mm breda til vanliga fjällskidor (62/54 mm typ Fischer Europa 99). Om du väljer så smala kan du få dem ner til 400-500 kronor.

Om dom bør sitta på eller ej beror nog mest på om du skall använda dom dagen efteråt. Kom ihåg att gott vallade skidor är mycket enklare att åka med och använd istället stighudarne vid brantare uppførsbackar.

Det är inget problem att førvara dom i tält eller liknande (sätt dom lim-mot-lim). Mohair kan kanske vara lite ömtåligare när det gäller torkning.

Kalla stighudar...

...är väldigt svåra att få att fästa. Ta inte
av stighudarna i onödan. Stighudar bör förvaras
varmt, t.ex innanför jackan, annars funkar inte
limmet. vid - 30 funkar i allafall inte mina
stighudar att sätta på, däremot sitter dom kvar
om man låter dom vara.

Ibland sitter stighudar vansinnigt hårt, du
riskerar då att dra sönder undersidan på
träskidor när du ska ta av dom, iallafall om du
har vita blixten eller liknande. Hur dom funkar med Tegsnäs tjärfria "rödträskidor" m.fl vet jag
inte.

Guest

Gäst
Ytterligare en fråga angående stighudar

Hej!

Jag skulle vilja veta om det är att föredra att ha spännen/fastsättning av stighudar både fram och bak på skidorna, eller om de räcker/är bättre att ha fastsättning endast i framkant?
Det kanske finns för och nackdelar med båda sätten beroende på skidor, användningssätt eller något annat?

Hälsningar
/Rickard

Beslag fram

Har bara erfarenhet av beslag fram och det har fungerat bra för oss. Då är vi inte beroende av skidornas längd utan kan byta skidor om vi vill. Observera dock att skidan måste vara längre än stighuden annars krånglar det sig in snö under huden och sedan är det kört tills man får tinat och torkat.

MVH/TNN

Kicker Sticker

Ett tips är att kolla lite närmare på Ascensions ”Kicker Sticker” som är en stighud som endast är ca: 0,5 m och som fästs under trampytan på skidan.
Har själv denna modell men har inte haft med dem på någon längre tur ännu men har provat dem under några träningspass i slalombacken och då har de fungerat bra.
+ Bättre glid framåt
+ Lägre vikt
+ Lägre pris

- Sämre fäste vi skrå

Läs mer på http://www.ft.nu/

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg