Stighudsbredd?

Tänkte slå till på ett par Ak Rocket (118-86-110), men stighudsbredden ger mig lite huvudbry.

Jag funderar på ett par 85 mm. Det tycker jag skulle räcka.

Jag tycker inte att jag tidigare känt ngt behov av klä toppen, men är lite tveksam.

Likaså uppfattar jag det som om det är väldigt sällan som jag skråar så brant att kanten verkligen behöver användas. Isåfall skulle ju 80mm vara bättre. Men är det så brant och hård skråning så är det skarjärn som gäller.

Alternativet är ju att gå på ett par 110 mm som sedan skärs till. Tungt och dyrt. Tveksam till om det är värt det? Eller?

85mm!

Satsa på 85mm. det gjorde jag på mina Launchers som är 88 i midje. Jag hade bäst fäste av alla pga bredden ändå. Knde gå brantast av alla! Kände inget behov av att skära dom efter skidan.

Skurna, hud på rulle

Tjenare David,

Jag kör med skurna hudar och tycker att det funkar utmärkt. Brorsan har raka och klart sämre fäste på skrå. Är det _riktigt_ hårt funkar som du säger inte hud alls. Då går jag på vanliga stegjärn etftersom jag inte monterat skarjärn på telisarna...

Nya hudar kostar ju en förmögenhet (typ 1200). Köp på rulle och montera beslag själv. Tjänar väl en 500-ing i alla fall.

Jag tyckermig uppleva att raka hudar lossnar lättare, men det kanske bara är inbillning.

Nackdelen med brada är som sagt bulk och tungd.

Mvh

/Oscar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Kritisk stighudsbredd? Skidalpinism 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg