Stighudar och tejpvalla

Skippa klister är väl inte helt dåligt. Men då måste du ju ha stighudar med också tycker jag. Ett universal klister fungerar ju i de flesta fören.

Egentligen tror jag faktiskt att kombinationen fiskfjälls-skidor och stighudar ger minst jobb. (Trots att det tar emot att säga...)

Det blir nog burkvallor + stighudar. (Har inte så mycket erfarenhet av stighudar, testat en gång) Det finns kanske klister att köpa i stugorna om det krisar.
Du har säkert rätt om fiskfjäll + hudar, Vill dock inte köpa nya skidor och mina är vallningsskidor. Har lite förutfattade meningar om vallningsfritt, åkte en del tur på 80-talet, då fanns det vallningsfritt dels med infrästa plyschremsor, dels med fiskfjäll. Tyckte att de dels gav uselt glid spec. i kallföre och att de väsnades mycket. Kanske är bättre konstruktioner nu.
 
Nja glidet är väl inget vidare nu heller, men eftersom jag går med pulka så blir det mest att med skidor snarare än att åka och då spelar det ju ingen roll. Jag brukar dessutom låta kickerskinsen sitta kvar om det inte blir en riktigt skön utförslöpa som är lagom brant. Är det för brant får de sitta kvar :) Däremot väsnas de inte särskilt mycket tycker jag.
 
Kort om vallning..

Hej,

Det finns ingen ingen anledning att glidvalla plastbelag. Någon eventuell skillnad (se Kuzmindebatten) är mycket marginell, så på turskidor är det garanterat bortkastad möda.

Det var en fråga om hur lång fästvallningen skulle vara på turskidor. Mitt råd är att förlänga det framåt brättet efter behov. Kallvalla ända fram är helt OK för turskidor. Bakom hälen tar det onödigt glid (förr så vallade man halva skidan). En burk för kallföre räcker. Den gröna har marginellt bättre släpp än den blå. Det skiljer inte så mycket i kallföre.

Vad Kuzmin säger är att parafinet försämrar glidegenskaperna på grund av att det samlar skit. Rena belag glider bra, fast i "sugföre" är det viktigt med struktur oxå. Har ni inte verktyg för att fixa belaget vet jag inte hur ni skall göra, men inte blir det bättre av att smälta på parafin inte. Prova att polera med fibertex (svart + vit) istället.

/Lars
 
Vilken valla du ska använda vet du nog bäst själv, utifrån före och temperatur. Det är väl inte fel att ta med sig ett par-tre olika. Jag är absolut ingen vallaexpert, men jag kör bara med fästvalla och ingen glidvalla.

Stighudarna har en tendens att vilja släppa på de ställen där vallan ligger. Det är därför ganska viktigt att få bort vallan om man t.ex. ska skråa med stighudar. Jag kan inte säga om det finns sämre eller bättre vallor när det gäller stighudsfäste.

Jag kan dock berätta att jag har lagt ned mitt försök med vallatejp. Den lossnar alldeles för lätt från belaget. Så var det med det. :)

Mvh /Joel

Jag har kört med vallatejp på ett par klassiska och ett par skogskidor i två säsonger nu och jag har inte märkt nån tendens till att tejpen skulle lossna. Jag var iofs noggrann när jag satte fast den, rengjorde ordentligt med vallaväck och ruggade upp fästzonen med sandpapper. Kan nog vara en del i förklaringen. Det enda jag märkt är att på skogsskidorna har tejpen skrapats av på vissa ställen vid alltför nära kontakt med stubbar och stenar, men det får man nog räkna med.

Har kört med samma tejp i flera säsonger och det har fungerat bra. Vid sommar förvaringen täckte jag tejpen med bakplåtspapper för att förhindra att den torkar ut. Om det har haft nån betydelse vet jag inte, men tejpen fäster i alla fall fortfarande bra.

Bakplåtspapper eller liknande borde man också kunna använda till att täcka vallatejpen vid användning av stighudar. Det förutsätter nog att man bara har en remsa med vallatejp i mitten av skidan så att stighudarna kan fästa på sidorna.

/ Morgan
 
Kickerskins

Har en bit stighud kvar. Man kanske kan fixa ett par kickerskins? Hur långa ska de vara? Hela skidans bredd? Hur fixa fästen framtill? behöver de fästas bak? Behövs det speciell anordning i framkant för att inte kavla av dem? Många frågor! :)
 
Något nytt sedan 2008?

Tjena, har det hänt något revolutionerande på senare år? Jag ska iväg på ripjakt med mina Åsnes Vikafjell, såna med fäste för korta hudar, om någon dag. Då de är rätt smala så blir det nog mer att pulsa, även på fjället, då det verkar ha kommit en hel del snö i Jämtlandsfjällen.

Fråga:
Hur gör ni numer för att växla mellan hudar och vallat? Det är ju inte praktiskt genomförbart att köra med fäst/tejpvalla först och sen valla-väck så fort det är dags för hudarna. Eller har jag fel?

Just nu har jag tagit bort all valla och har helt rena belag. Blir nog att trampa runt så och sen på och av med hudar vartefter det behövs.
 
Jag kan dock berätta att jag har lagt ned mitt försök med vallatejp. Den lossnar alldeles för lätt från belaget. Så var det med det. :)
Men det var då der scheisse! Har precis återvänt från en helgtur till och runt Lunndörrstugan, och står i begrepp att pensionera mina gamla vallningsfria Fischer E109. "Fjällen" undertill är så nednötta att de fäster illa, trots att glidet alltjämt är dåligt. Jag har skaffat ett par vallningsbara E99:eek:r som ersättare, och fick under helgturen den briljanta idén att sätta vallatejp under.

Tack för varningen! Nu får jag valla mina E99:eek:r som vanligt. Tror dock att jag ska vara kall och borra in mina fästen för korta stighudar (motsv Åsnes-modellen) som jag tillverkat själv. De har funkat alla tiders på E109:eek:rna!
 
Tack för varningen! Nu får jag valla mina E99:eek:r som vanligt. Tror dock att jag ska vara kall och borra in mina fästen för korta stighudar (motsv Åsnes-modellen) som jag tillverkat själv. De har funkat alla tiders på E109:eek:rna!

Ojdå! Det låter ju najs. Kan man få veta och/eller se hur du gjort dessa? Jag kör på Amundsen med "kortfeller" och tycker att detta fungerar bra, men skulle hemskt gärna ha dessa fästen även till mina telisskidor och till mina gamla pensionerade turskidor... Hur har du tillverkat dessa själv, eller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
Argusgranskare Stighudar? Turskidåkning 18
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10
umemorgan Hur använda stighudar? Turskidåkning 21
memmeli Stighudar och turskidor Turskidåkning 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg