Stighudar och tejpvalla

Ett problem som jag upplever när jag är ute på pulkatur är att stighudarna vill släppa där man har vallat skidorna. Detta gör att man ibland väljer att valla av för att få bättre fäste för hudarna. Dock tar denna process lång tid och är krånglig. Dessutom är det inte så praktiskt om man är i en terräng där topografin varierar kraftigt.

En tanke som slog mig idag, utan att jag har testat den, är om man inte kan köra en remsa tejpvalla i mitten som fästvalla. Fördelen med detta är att stighudarna fäster direkt mot skidans belag på ömse sida av tejpen. På så vis släpper inte huden, och ingen snö kan börja krypa in. Sedan är det bara att dra av huden på platten och då har man vanligt fäste.

Vad tror ni om denna metod? Finns det någon som redan har testat detta, och hur fungerade det i så fall? Om inte annat så tänkte jag testa framöver och jag får väl avlägga rapport sedan. :)

Mvh /Joel
 
Jag tror det var i fjällklubbens tidning Fjället som jag läste om den då nya vallatejpen. Artikelförfattaren hade testat den på turskidor under en fjälltur. Omdömet var att den funkat utmärkt fram tills dess att han satte på, eller snarare tog av, stighudarna eftersom tejpen satt kvar på hudarna och inte belaget. Nästa gång jag köper turskidor blir det ett par vallningsfria.
 
Vad sägs om att ha en bit skyddstejp över vallatejpen eller vallan innan man fäster stighuden? De träffade jag en som gjorde på sina skidor. Förstås, måste man ju byta ut tejpen ganska ofta vilket är lite slösaktigt. Sen finns ju risken med vallatejpen att den också lossnar.

Apropå valla eller vallningsfria börjar jag faktiskt svänga. Valla är ju överlägset när det är snabbt före, men ospårat är skillnaden ofta obetydlig. Men i skare nöts vallan bort fort och man kan ju inte direkt värma fast klistret ute på fjället. Hur nöts vallatejp i skare?
 
Intressanta synpunkter. Risken är väl som sagt att vallatejpen följer med stighudarna när man drar loss dem, men man skulle kanske kunna köra med skyddstejp på stighudarna. Egentligen borde helt vanlig tejp fungera, då den glatta sidan hamnar mot vallatejpen. Som sagt, jag måste köpa vallatejp och testa detta. Tänkt om det skulle fungera lika bra i praktiken som i teorin, vilken lättnad :)

Jag ska nog passa på och klistra om mina stighudar också när jag ändå håller på ;)

Mvh /Joel
 
Vallning turskidor

Tänkte skriva en fråga när jag såg denna tråden. Min undran var hur kombinera valla och stighudar. Har hyfsad vallningskunskap från vanlig längdåkning, men det var länge sedan jag vallade turskidor. Jag hade tänkt mig att ta med några vallaburkar, grönt, blått, violett typ för vanlig åkning samt stighudar för brantare terräng samt mildväder. Kan det funka? Vallar ni hela turskidan med burk (som jag fick lära mig för hundra år sen) eller glid valla på ändarna som vanliga längdskidor? Fäster hudarna lika illa mot alla vallor eller är det sämre med vissa? Jag tänkte lämna klistret hemma och helt lita på hudarna i sådant före. Skall åka i Jämtland nu v. 7-8 så det är väl inte vårföre.
Lars
 
Tänkte skriva en fråga när jag såg denna tråden. Min undran var hur kombinera valla och stighudar. Har hyfsad vallningskunskap från vanlig längdåkning, men det var länge sedan jag vallade turskidor. Jag hade tänkt mig att ta med några vallaburkar, grönt, blått, violett typ för vanlig åkning samt stighudar för brantare terräng samt mildväder. Kan det funka? Vallar ni hela turskidan med burk (som jag fick lära mig för hundra år sen) eller glid valla på ändarna som vanliga längdskidor? Fäster hudarna lika illa mot alla vallor eller är det sämre med vissa? Jag tänkte lämna klistret hemma och helt lita på hudarna i sådant före. Skall åka i Jämtland nu v. 7-8 så det är väl inte vårföre.
Lars

Vilken valla du ska använda vet du nog bäst själv, utifrån före och temperatur. Det är väl inte fel att ta med sig ett par-tre olika. Jag är absolut ingen vallaexpert, men jag kör bara med fästvalla och ingen glidvalla.

Stighudarna har en tendens att vilja släppa på de ställen där vallan ligger. Det är därför ganska viktigt att få bort vallan om man t.ex. ska skråa med stighudar. Jag kan inte säga om det finns sämre eller bättre vallor när det gäller stighudsfäste.

Jag kan dock berätta att jag har lagt ned mitt försök med vallatejp. Den lossnar alldeles för lätt från belaget. Så var det med det. :)

Mvh /Joel
 
Vallar ni hela turskidan med burk (som jag fick lära mig för hundra år sen) eller glid valla på ändarna som vanliga längdskidor? Fäster hudarna lika illa mot alla vallor eller är det sämre med vissa? Jag tänkte lämna klistret hemma och helt lita på hudarna i sådant före. Skall åka i Jämtland nu v. 7-8 så det är väl inte vårföre.
Lars

Arrgh. Valla över hela skidan? Gällde inte det rådet för tjärade skidor? Antingen mäter du upp ett spann eller så improviserar du lite, för spannet kommer ändå inte att fungera om du har ryggsäck. Glidvallning rekommenderas starkt. Samt att du kör ett snabbt varv över fästytorna utan att låta parafinet stelna innan du sicklar. Annars är risken att nysnö fastnar på skidan. Vilket det även gör om man skiter i glidvallning. Glidvallning behöver du bara göra en gång per år och inte vara så noggrann.

Angående stighudar så rekommenderar jag att du tar bort valla, även burkvalla. Klister är förmodligen döden för stighudar. Jag kör vallaväck men om du har en bra skrapa kan du får bort det mesta om inte skräp har hamnat där.

Åka skidor på stighudar suger anser jag. Och sen när stighudarna blir tillräckligt blöta kommer snö att fastna och då blir det misär. Försök torka stighudarna över natten om de är blöta. I sovsäck eller i stuga förstås, men inte för nära elden :)
 
Äh, jag kom på en sak. En gång träffade vi en gammal fjällräv som åkt i fjällen sedan 60-talet. Han körde en latvariant. Han tog en parafin-kloss för kallvalla och gned in skidorna. Nu vet jag inte om han bara menade fästytorna för att slippa att snö fastnade eller om han menade hela skidan. Glidet är ju inte så viktigt, men när snö fastnar under skidan är det illa.
 
kanske sickla..?

Ett problem som jag upplever när jag är ute på pulkatur är att stighudarna vill släppa där man har vallat skidorna. Detta gör att man ibland väljer att valla av för att få bättre fäste för hudarna. Dock tar denna process lång tid och är krånglig. Dessutom är det inte så praktiskt om man är i en terräng där topografin varierar kraftigt.

Klipp)

Mvh /Joel

Inom längdåkningen har det i det tysta skett en liten revolution som kan bära intressanta frukter när det gäller glidvallning...jag syftar på den så kallade Kuzmin-metoden.

Metoden bygger på att man inte vallar fram glid utan istället sicklar fram glid genom att gå direkt på belaget. Så man slipper alltså valla på hela glidytan, behöver bara valla eller tejpa på fästytan. Läs mer på skidforum.se, där finns hyllmeter om denna metod (sök på kuzmin).

Borde ju kanske kunna fungera om man har problem med att stighudarna lossnar mot glidvallan..? Fast fästvallan behöver ju åtgärdas fortfarande...

//J
 
Jag kör ju redan Kuzmin-sickling på alla mina skidor utom turskidorna. Tror det fungerar dåligt med stålkanter, eller har någon testat?
 
Arrgh. Valla över hela skidan? Gällde inte det rådet för tjärade skidor? :)
Förtydligar lite, förr vallade jag (plastbelag) nån kallvalla, grönspecial eller polar burkvalla på hela skidan, gav hyfsat glid men även lite fäste, sedan blått eller vad som nu gällde under mitten. Vet inte om detta är gångbart idag. Paraffin på ändarna ger säkert bättre glid men lättare bakhalt gissar jag om man inte vill vara så noga med fästvallningen
Får väl ta med lite vallaväck också. Är idén att skippa klistret helt dålig?
Lars
 
Skippa klister är väl inte helt dåligt. Men då måste du ju ha stighudar med också tycker jag. Ett universal klister fungerar ju i de flesta fören.

Egentligen tror jag faktiskt att kombinationen fiskfjälls-skidor och stighudar ger minst jobb. (Trots att det tar emot att säga...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
Argusgranskare Stighudar? Turskidåkning 18
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10
umemorgan Hur använda stighudar? Turskidåkning 21
memmeli Stighudar och turskidor Turskidåkning 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg