Stigen Kvikkjokk-Ruovddevárre och där bortom...

Andra gången följde vi den blå linjen. Stort misstag! Terrängen uppe på Vallasjvaratja är bland det enländigaste jag stött på någon stanns i Sarek. Massor av små branta kullar, surhål, manshöga videsnår och tät björkskog.

Hade du läst Hambergs Sarekguide innan du gick? Det är just denna väg han beskriver för att nå Njoatsosvágge. Han skriver att dalgången är "tämligen lätt tillgänglig" över Ruotevare. Och vidare: "...man fortsätter i någorlunda god terräng över Vallatj...". Han var en hård gosse, Hamberg! Frågan är vad som skulle vara "dålig terräng" för honom? ;-)

Det var tur(?) att jag inte såg den här tråden i våras eftersom jag då kanske avstått från att gå rakt igenom området under sommarens vandring. Jag följde nog ungefär Stefans röda linje upp till Tjårokjávrre vilket måste vara en av de besvärligaste sträckor jag gått. Jag tog mig totalt ca 6km den dagen!

Låter som om blå eller röd linje inte har så stor betydelse. Jag och min kompis Anders hade också problem.
Men dina foton från vandringen är ju helt enkelt fantastiska!

Hans
 
Hade du läst Hambergs Sarekguide innan du gick? Det är just denna väg han beskriver för att nå Njoatsosvágge. Han skriver att dalgången är "tämligen lätt tillgänglig" över Ruotevare. Och vidare: "...man fortsätter i någorlunda god terräng över Vallatj...". Han var en hård gosse, Hamberg! Frågan är vad som skulle vara "dålig terräng" för honom? ;-)
...
Hamberg var garanterat en tuff prick, inte minst med tanke på vad utrustningen vägde på den tiden. Men man har ju på annat håll hört lokalbefolkning av den lite äldre generationen beklaga sig över att trädgränsen har flyttat uppåt och hur det på många ställen har blivit väldigt förbuskat. Tänker kanske att vegetationen inte var lika tät på Hambergs tid och att han därför hade lättare att se och undvika de värst stenbeströdda områdena.
 
Nej det var en ren chansning :)

Hade du läst Hambergs Sarekguide innan du gick? Det är just denna väg han beskriver för att nå Njoatsosvágge. Han skriver att dalgången är "tämligen lätt tillgänglig" över Ruotevare. Och vidare: "...man fortsätter i någorlunda god terräng över Vallatj...". Han var en hård gosse, Hamberg! Frågan är vad som skulle vara "dålig terräng" för honom? ;-)
Hans

Hej igen, lite kul att den här gamla tråden fick liv igen.

För att svara på din fråga Hans så har jag bara läst lite sporadiskt i Hambergs Sarekguide och har inget minne att jag läst passagen du beskriver. Då vi gick första turen (dvs den röda linjen) 1989 var min främsta källa till information och framför allt inspiration Edvind "Sarek" Nilssons fantastiska böcker. Det ska dock påpekas att vi den gången hade en vilodag uppe på Ruotevare och knallade omkring en hel del i landskapet utan ryggsäck vilket givetvis underlättade nästa dag. Så att vårat vägval blev så lyckat kanske berodde mer på detta faktum än att den "röda" vägen är mycket bättre än den "blåa"

Att vi valde den "blåa" vägen andra gången (tror det var oktober 2002) var mest en ren chansning. Jag ville gå en ny väg och tänkte att det kunde vara trevligt med utsikten ner mot Njotsovagge. Men det visade sig vara en mycket slitsam passage som jag tidigare nämnt. Fast det är ju klart att hade vi t.ex vandrat 500 meter åt sidan, parallellt med vårdat spår så hade det kanske varit helt annorlunda. Det är ju lite av tjusningen att ta sig fram nere i skogen :)

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
allvar Stigen från Kaalasjärvi Fjällvandring 0
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Calle_L Stigen mellan Djupdalsvallen och Mittådalen Fjällvandring 0
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
crsp Hur är stigen mellan Sylen och Svukuriset (Grövelsjön)? Fjällvandring 4
brigas stigen upp på Kaskaivo Fjällvandring 0
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Prinskullen-Präststigen-Läptåvagge-Njoatsosvagge-Pårte-Kvikkjokk Fjällvandring 7
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg