STF Tältavgift

Man kan ju som sagt var fråga sig varför någon skulle tälta just vid en fjällstuga/station utom för just faciliteterna där.

OM någon däremot tältar precis vid fjällstuga/station så är det däremot tämligen olämpligt att inte utnyttja stationen/stugans dass/toaletter. Övrig service kan man avstå från.

Enligt STFs FAQ ingår toaletter i det man ska betala för, men enligt stugvärdar i två stugor är dassbesök såklart gratis.

Enligt STFs FAQ ingår toaletter i det man ska betala för, men enligt stugvärdar i två stugor är dassbesök såklart gratis.
Jag tycker stugor är ett naturligt delmål på många sträckor och stannar gärna till, men känslan kan vara att man inte är lika välkommen som tältare, lite vi och dom, men om det varit tydliga regler så hade det känts lättare att stanna till.

Jag tycker stugor är ett naturligt delmål på många sträckor och stannar gärna till, men känslan kan vara att man inte är lika välkommen som tältare, lite vi och dom, men om det varit tydliga regler så hade det känts lättare att stanna till.

Även om den nya regeln säger att man får tälta gratis så kan det säkert bli sura miner … men mest vid fjällstationer gissar jag, stugvärdar är i högre grad än stationspersonal själva vandrare.

Har aldrig varit med om att det tjurats på varken fjällstationer eller -stugor. Man använder lite sunt förnuft om man inte betalar. Min erfarenhet är också att stugvärdar jättegärna står och snackar ett tag vare sig man ska betala något eller ej. Och på stationerna är det avlönade jobbare som förmodligen inte bryr sig det minsta, då det ju inte påverkar dem.

Det jag skriver är förmodligen helt fel men eftersom bemannade stugor är bostad för stugvärdarna så skulle jag agera efter allemansrätten och tälta utom synhåll från stugan om jag inte använder anvisad tältplats. Rent hypotetiskt alltså. Har själv aldrig tältat nära bemannad stuga eller nyttjat faciliteterna.

Det har väl redan besvarats här i tråden? Man kanske vill tälta där enbart för att ha lite extra trygghet.

Visst, det är kanske lika tryggt att tälta 500 m bort, men det finns kanske inga lämpliga tältplatser där?

Om man nu är så otrygg med att tälta så man känner att man absolut måste göra det inom synhåll för andra människor så kanske man ska ta sig en funderare om man inte skulle betala tältavgiften utan knussel ?

För inte handlar väl fjällvistelsen om att utnyttja så mycket man bara kan på plats utan att behöva betala för sig ?

Senast ändrad:
Om man nu är så otrygg med att tälta så man känner att man absolut måste göra det inom synhåll för andra människor så kanske man ska ta sig en funderare om man inte skulle betala tältavgiften utan knussel ?

De exempel som tagits upp är ju t.ex. om man råkar ut för nån mindre olyckshändelse eller slitageskada som man inte hade räknat med. Om man är osäker på om man kommer kunna ta sig vidare nästa morgon måste det ju kännas skönare att befinna sig några hundra meter från hjälp.

De exempel som tagits upp är ju t.ex. om man råkar ut för nån mindre olyckshändelse eller slitageskada som man inte hade räknat med. Om man är osäker på om man kommer kunna ta sig vidare nästa morgon måste det ju kännas skönare att befinna sig några hundra meter från hjälp.

Om man nu skulle råka ut för en olycka av något slag och därför vill tälta vid en fjällstuga eller station så kan man väl den gången kanske svälja snålheten och betala avgiften ?

Min poäng var att jag ville att andra vandrare ska veta att dom inte behöver betala om dom inte använder stationen/stugan.

Sen om dom väljer att göra det ändå är upp till dom, det lägger jag mig inte i.

Men om en nybörjare ute på jungfrutur med tält vill känna sig tryggare & tälta nära så tycker jag dock inte att man ska behöva betala 200 kr/dygn som STF-medlem (300 kr/dygn för icke-medlem) per person.

Och uppenbarligen tycker inte STF det heller så vad jag & vi tycker spelar ingen roll, jag har rett ut vad som gäller & släpper den här tråden nu.

Tidigare har det ju inte funnits någon exakt distans gräns för att inte betala tältavgift. Inom synhåll är nog mer något som många stugvärdar använt som riktlinje.
STF har länge varit medvetet om att dom inte kan inkräva någon avgift för själva tältandet då även stugorna står på statlig mark och inte deras egen.
Att tältavgift ändrats till en service avgift för tältare är nog bara för att vara tydligare med vad dom säljer.
Personligen skulle jag aldrig tälta vid en stuga om jag inte var ute efter servicen, men det kan ju finnas många anledningar att göra det.
Exempelvis är det ju många som passar på att proviantera och då kan det vara praktiskt att även välja att stanna nära. Rördet sig om en fjällstation så finns ju även tillgång till restaurang.

Varför vill man tälta nära stugorna utan att använda faciliteterna? Därför, att man är förstgångare, och sträckorna iaf på Kungsleden är ganska lagom långa mellan stugorna. Vid stugorna finns det alltid vatten för att tvätta sig och fylla på flaskorna (sjö eller bäck) och dasset tackar man inte nej till. När vi landade t ex till Servestugan sommaren -21 var vi mera döda än levande, det var kväll, och jag hade ingen lust att fortsätta vandra vidare. En underbar stugvärd gav oss t om saft(!) och visade några tältplatser för de icke-betalande (de var något längre bort från stugan än de som kostade).
Varför skulle man behöva betala för att besöka en affär? Man betalar ju det man köper.
Vi släpar med tält och mat för att vi vill vara "självförsörjande" och icke bundna till tidtabeller. Jag uppskattar verkligen STF och deras service, och vi är medlemmar. Men vi är också många i familjen, och avgifterna är rätt så höga, t om per person. Jag hoppas att STF kan nyansera priserna lite nu när pandemireglerna försvinner.

Tror absolut inte att några priser kommer sänkas. STFs ekonomi har ju varit ansträngd ett tag. Men jag hoppas att vi åtminstone kan få tillbaka möjligheten att bo på fjällstugor utan att behöva förboka.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 3
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
martinhedman Tältavgift? :) Fjällvandring 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg