Varför vill man tälta nära stugorna utan att använda faciliteterna? Därför, att man är förstgångare, och sträckorna iaf på Kungsleden är ganska lagom långa mellan stugorna. Vid stugorna finns det alltid vatten för att tvätta sig och fylla på flaskorna (sjö eller bäck) och dasset tackar man inte nej till. När vi landade t ex till Servestugan sommaren -21 var vi mera döda än levande, det var kväll, och jag hade ingen lust att fortsätta vandra vidare. En underbar stugvärd gav oss t om saft(!) och visade några tältplatser för de icke-betalande (de var något längre bort från stugan än de som kostade).
Varför skulle man behöva betala för att besöka en affär? Man betalar ju det man köper.
Vi släpar med tält och mat för att vi vill vara "självförsörjande" och icke bundna till tidtabeller. Jag uppskattar verkligen STF och deras service, och vi är medlemmar. Men vi är också många i familjen, och avgifterna är rätt så höga, t om per person. Jag hoppas att STF kan nyansera priserna lite nu när pandemireglerna försvinner.