Så trist ...
Det är verkligen med stor sorg jag ser hur stationen nytjas/inte nyttjas idag.
På den tiden då det begav sig, dvs år 1987 så jobbade jag en sommar/höst på stationen, det var helt otroligt vilken stämning och tryck det var.
Vi hade näst intill helt bokat för en lång tid, men å andra sidan serverade vi luch, middag samt ala carte´, vi hade två guider, samt föreläsningar.
Trevligt med andra ord.
För ett fåtal år sedan så besökte jag stationen igen, hör och häpna, den gamla delen, dvs "panaroma rummet" samt "mygg altanen" var STÄNGD, dessa hade således begränsade öppet-tider på dagarna ...
Tyvärr är det nog så att stationen har alltför lång tid drivits på detta underliga sätt, som jag är totalt oförstående till, vilket har lett till att ryktet/kännedomen om hur stationen är, har satts sig i folks medvetande, viklet ytterligare i sin tur leder till mindre beälggning, vilket ännu ytterligare leder till samma "utveckling" (=av-veckling) som de senaste åren bidragit med.
Om jag förstått det hela rätt så har nu stationen övertagits av nån slags ekonomisk förening i Kvikkjokk. Utan att gå in på detaljer eller hänga ut folk alltför mycket så kan jag tyvärr sammanfatta stämningen i Kvikkjokk med följande kommentar "Det finns flera bybor oavsett släktskap som inte klarar av att hälsa på varandra". Man behöver inte vara någon raket-forskare för att inse vad detta bidrar med.
Jag hoppas verkligen att stationen väldigt snart skall få tillbaks sin fina status som den en gång i tiden hade.
//Anders