STF och Kvikkjokk

Ja,inte är Kvikkjokk bara in och utfart för vandring.
.

problemet är ju att det är exakt vad det är idag. Vill man utveckla orten/anläggningen får man anstränga sig lite. Man kan ju börja med att ha aktuell informatiion på hemsidan. Sen får man bearbeta pressen. Salto hade lyckats få in en artikel om Singel i Salto i DN nu i helgen. Ett arrangemang man hållit på med i 7-8 år. De har antaligen berabetat ett antal tidningar under flera år för att få in den artikeln, inget kommer gratis.

Ja,inte är Kvikkjokk bara in och utfart för vandring.

Jag är för dåligt insatt i förhållandena i byn för att uttala mig om dem, men jag och mina medvandrare förfärades över tillståndet på Kungsleden mellan Kvikkjokk och Pårekstigen när vi passerade i slutet på juni i år. Så även leden verkar vara i förfall. Visserligen berodde en del av förfallet på de senaste årens stormfällningar med träd överallt över stigen (detta gällde även Pårekstigen) och kanske man håller på och röjer som bäst? Men förutom träden så var gångplankorna gamla, förruttnade och ofta glashala. En liten spång/bro saknades. Med mera.

Vi skrev till Länsstyrelsen om både Kungsleden och Pårekstigen, eftersom boende i Kvikkjokk framhöll att det tar bättre skruv om turister klagar än om byborna själva gör det. Förhoppningsvis gör våra brev någon verkan.

Men det finns ju många olika sätt att framföra sina åsikter och det är säkert bra att ställa krav på alla organisationer och myndigheter som har någonting med turismen i och runt Kvikkjokk att göra.

Är det någon som vet om man röjer Kungsleden från nerfallna träd? Det är ju knappt att man vågar visa leden för utländska turister i det skick den var för en månad sedan.

/Hans

"Problemet Kvikkjokk"

Kvikkjokk är platsen där hjärtat alltid rusar lite extra. Tänk bara när man kör bil uppför backen och ser hela Pårte - sen försvinner det men det är så det ska vara.

Kvikkjokk har varit start och slutpunkten för mig i snart 40 år och jag minns väl "Sarekvågen" efter Edvin Nilssons bok. Jag minns också tomheten efter Tjernobyl då alla utländska turister försvann. Då fick jag en tankeställare, det är inte längre svenska turister som dominerar. Så sent som i år pratade jag med en man från Schweiz i Lennart Länthas båt från södra Rapadalen till Aktse. Han hade varit på Grönland och Spetsbergen och ändå kom han tillbaka till Sarek. Så vad är det egentligen som lockar människor till Kvikkjokk? Jag tror att det är Sarek och är det inte det så borde man locka med Sarek. Men kan man verkligen göra det?

Hans Fowelin beskriver i sitt inlägg Kungsledens bedrövliga skick. För mig är Kungsleden Kvikkjokk-Aktse något som jag till varje pris vill undvika. Skog, mygg, rötter och ingen som helst känsla av att man befinner sig i närheten av Sarek. För mig går vägen från Kvikkjokk till Sarek över Pårek. Att förändra dragningen av Kungsleden är väl inte möjligt men tänk om man gjorde en "Sarekled"? Det skulle nog STF Kvikkjokk kunna använda sig av som marknadsföring. Visserligen kanske man då vänder sig till en annan typ av turist, men det är kanske inte heller är sant. Stigningen upp bakom Huornnasj är väl nog så jobbig som en "Sarekled".

Hur ska "Sarekleden" dras? Oj... det finns hur många möjligheter som helst men det förtjänar nog en egen blogg. Kanske Britt Gasiun är intresserad. För det finns ju så mycket mer att marknadsföra. Tänk bara att få åka båt upp i Änok (elmotor?) och tälta i urskogen. Då kanske vi också skulle kunna få en medvetenhet och opinion mot Beowulf Minings planer att bryta malm i Routevare. Just "Änokleden" skulle ju passa turister som inte har så mycket tid eller som inte har tänkt sig en fysiskt påfrestande tur.

Summa summarum tror jag att problemet med STF Kvikkjokk borde kunna lösas om man ökar attraktionskraften. Då kommer mer folk och servicen kommer då också att bli bättre. Det som är konstigt är att man inte har lyckats utnyttja Kvikkjokk som ingången till Sarek. Om man inte utnyttjar denna fantastiska möjlighet är risken stor att Kvikkjokk bara blir stället där vägen slutar.

Du har bra ideer,men Änok:jag kan tänka mej att älgjägarna som har stugor där har synpunkter på båtturister där.Älgarna är så lugna och ifred,väldigt lättjagade när det är dags.
F.ö är det mycket fint att tex paddla i Änok,man kan dra kanoten på kärra längs vägen som det är nu.
Själva Kungsleden är röjd från Tata.men den stig som går till Pårek är det fällen att gå runt.
Ja,jag bloggar ju en hel del från Kvikkjokksområdet,för att det är "hemma"men det är ju helt ur personlig synvinkel.

Kvikkjokk har varit start och slutpunkten för mig i snart 40 år och jag minns väl "Sarekvågen" efter Edvin Nilssons bok. Jag minns också tomheten efter Tjernobyl då alla utländska turister försvann. Då fick jag en tankeställare, det är inte längre svenska turister som dominerar. Så sent som i år pratade jag med en man från Schweiz i Lennart Länthas båt från södra Rapadalen till Aktse. Han hade varit på Grönland och Spetsbergen och ändå kom han tillbaka till Sarek. Så vad är det egentligen som lockar människor till Kvikkjokk? Jag tror att det är Sarek och är det inte det så borde man locka med Sarek. Men kan man verkligen göra det?
Jag tror snarare att det är Padjelantaleden som drar mest folk till Kvikkjokk, och möjligtvis också Kungsleden norrut. Visst, de som skriver på Utsidans forum har inga problem med att gå utanför eller på omarkerade leder, vada i knädjupt vatten osv, men de flesta fjällturister vill fortfarande gå på någorlunda tillrättalagda stigar.

Och om man ska till Sarek så är det ju betydligt mer lättillgängligt från Vägen Västerut.

Däremot så kunde man sälja Nordkalottleden och norra Arjeplogsfjällen lite hårdare. Där är ju Kvikkjokk definitivt en naturlig startpunkt.

Det jag tror fungerar bra i nuläget är.
Båtturerna.
Lapplandsflyg
Servicehuset med grill,(vin,öl),bastuflotte.
Bussen.
Danielssons stugor med självhushåll+ lite tältplatser.
Knappa två mil bort ligger Årrenjarka semesterby,med fint boende och god mat,fina samlingslokaler.
Men vem har idag,när inte AMS eller 55+jobb längre finns intresse/möjlighet/ansvar för att röja nedfallna träd,anlägga/byta spänger?
Halka och göra sej illa på såpad spång eller spång som går av skulle väl nästan helt kunna undvikas vid regelbundet underhåll.
Sen tex fanns (eller finns) en STF-märkt stig upp på Kaskaivo.Det är rena hinderbanan sedan ett antal år.Trist,då det är en fin dagstur upp.
Förr guidades en del turer kring Kvikkjokk via stationen.
Än finns kanoter att låna för deltaturer.
Efter Padjelantaleden drivs en del stugor i Padjelantas sameförenings regi;.
Någon vandrare uppmärksammade även att där samebyn lade spänger var de tre i bredd,där turistföreningen (eller länsstyrelsen)gjorde det var det två i bredd.
Osv.
Fräscht boende,bemötande och bra mat och att man känner att man litar på att hygienen sköts är väl normala krav att komma med som turist,och att kunna uppfylla dessa krav om man driver en anläggning.
Samt gärna att de som jobbar där känner till markerna,kan tipsa och informera om utflyktsmål etc.

Två gånger har jag besökt Kvikkjokk de senaste fem åren. En gång som start på en vintertur då jag inte närmare reflekterade över vad för service som fanns, älven var ju frusen och ryggsäcken full med mat. För två år sedan avslutade jag en sommarvandring i Kvikkjokk, kom ner längs Linnes väg, som f.ö. kan rekommenderas som en trevlig väg till Sarek. Väl över med båten tänkte jag traska upp till fjällstationen för att äta lite mat innan bussen går, men frågade som tur var båtföraren om det fanns något annat matställe han kunde rekommendera. Något förvånad får jag då veta att fjällstationens resturang öppnar först efter att eftermiddagsbussen gått! och att ingen annan mat finns att få. Men säger han sedan, det är ju sjutton att det inte finns mat här, hur ska vi då kunna locka turister? varefter han cyklar hem och kommer tillbaka med rökt fisk och kokt potatis och erbjuder oss! Smakade bra i solen i väntan på bussen. Tack för fantastisk service!

Men det är klart att STF eller vem som nu driver stationen får ekonomiska problem när man inte tar tillvara de möjligheter till inkomster som i övrigt snåla vandrare faktiskt ger. Är det någon gång på vandringen man är beredd att betala en hel del för mat och dusch så är det ju vid vandringens mål. Att då sätta mattiderna så att avresande inte kan äta innan bussen går är ju märkligt...

Så trist ...

Det är verkligen med stor sorg jag ser hur stationen nytjas/inte nyttjas idag.

På den tiden då det begav sig, dvs år 1987 så jobbade jag en sommar/höst på stationen, det var helt otroligt vilken stämning och tryck det var.
Vi hade näst intill helt bokat för en lång tid, men å andra sidan serverade vi luch, middag samt ala carte´, vi hade två guider, samt föreläsningar.
Trevligt med andra ord.
För ett fåtal år sedan så besökte jag stationen igen, hör och häpna, den gamla delen, dvs "panaroma rummet" samt "mygg altanen" var STÄNGD, dessa hade således begränsade öppet-tider på dagarna ...

Tyvärr är det nog så att stationen har alltför lång tid drivits på detta underliga sätt, som jag är totalt oförstående till, vilket har lett till att ryktet/kännedomen om hur stationen är, har satts sig i folks medvetande, viklet ytterligare i sin tur leder till mindre beälggning, vilket ännu ytterligare leder till samma "utveckling" (=av-veckling) som de senaste åren bidragit med.

Om jag förstått det hela rätt så har nu stationen övertagits av nån slags ekonomisk förening i Kvikkjokk. Utan att gå in på detaljer eller hänga ut folk alltför mycket så kan jag tyvärr sammanfatta stämningen i Kvikkjokk med följande kommentar "Det finns flera bybor oavsett släktskap som inte klarar av att hälsa på varandra". Man behöver inte vara någon raket-forskare för att inse vad detta bidrar med.

Jag hoppas verkligen att stationen väldigt snart skall få tillbaks sin fina status som den en gång i tiden hade.

//Anders

Beläggningen på STF Kvikkjokk

Idag hade ekot på radion inslag om den det ökade intresset för fjällturismen på STF:s anläggningar. Jag tittade tillbaka på STF:s årsredovisningar där Kvikkjokk finns med. Där framgår tydligt att Kvikkjokk avviker tydligt från andra fjällstationer. Så här ser det ut:

attachment.php

Siffrorna gäller bara för sommarsäsongen. På vintersäsongen ser det mycket sämre ut.

Jag minns också en tid då varenda rum och "lillstuga" var fullbokade och man kunde sitta i panoramarummet och bara lyssna på alla möjliga rövarhistorier om fjällen.

Idag hade ekot på radion inslag om den det ökade intresset för fjällturismen på STF:s anläggningar. Jag tittade tillbaka på STF:s årsredovisningar där Kvikkjokk finns med. Där framgår tydligt att Kvikkjokk avviker tydligt från andra fjällstationer. Så här ser det ut:

attachment.php

Här kom visst något intressant inte med. Kan du göra ett nytt försök?

Sammanfattningsvis så ligger Kvikkjokk så otroligt bra till med tanke på så mycket som nämnts i inläggen ovan: Padjelantaleden, Kungsleden, Nordkalottleden och Sarek. Samt närområden som t ex Vallevare och deltat. Bättre förutsättningar för fjällturism än detta kan man ju knappast få. Så det är snarast obegripligt att det inte satsas. Jag hoppas verkligen att STF, Länsstyrelsen och kommunansvariga i Jokkmokk läser på Utsidans forum...

/Hans

Beläggning STF Kvikkjokk - nytt försök

Knepigt med bilder ibland, jag tar med siffrorna också den här gången. Lite kort om hur jag har tagit fram siffrorna som inte finns redovisade på detta sätt i STF:s årsredovisning. Jag utgår från hur många gästnätter man har redovisat (A). Sedan multiplicerar jag antalet bäddar som fjällstationen har med antal dagar man har öppet på sommarsäsongen (B). Om man dividerar gästnätter (A) med B får man procentuell beläggning. Så här ser siffrorna ut:

...........................................2004...........2005............2006............2007
Totalt fjällstationer..........77%............78%.............82%.............92%
Kvikkjokk Fjällstation......29%............31%.............30%.............43%

Kvikkjokk har ungefär 50% mindre beläggning än de andra fjällstationerna - anmärkningsvärt! Jag bifogar också figuren och hoppas att den syns nu...

Bilagor

• belaggning.png
    belaggning.png
    9.5 KB · Visningar: 542
Det finns nog ett par personer med arbete inom kommunledning/turistföretagande och intresse för fjäll,vandring,friluftsliv som det kan vara lönt att uppmärksamma om situationen...kom jag på.
Ska prata med dom..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 3
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
nicko_ Prinskullen-Präststigen-Läptåvagge-Njoatsosvagge-Pårte-Kvikkjokk Fjällvandring 7
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg