Historiskt perspektiv
Av STFs 15 fjällstationer ligger 7 i Jämtlandsfjällen, alltså nästan hälften (därtill driver TT två betjente hytter nära gränsen och nära väg). Alla har matservering, sen Sylarna gick tillbaka till den standarden. Tre av dem ligger i väglöst land -- jag är inte säker, men är det f ö någon mer än Kebnekaise som gör det?
Helags var fjällstation till 1983. När jag sov där 1997 drevs stugläget av en familj som kände trakten väl. Sen nån gång detta sekel är Helags åter fjällstation, med matservering -- föregicks inte denna omvandling av någon diskussion (t ex här på Utsidan)? När jag gick förbi förra året var det *ingen* som visste nåt om verkligheten utanför lederna, t ex Gråsjöfjällen.
I STFs årsbok 2003 finns en tankeväckande berättelse om ungdomar i fjället (äldre vandrare som gav sig iväg vid 5 undrade varför ungdomarna som kom ikapp, efter start 10,11 nån gång, hade så bråttom - var det inte de själva då som haft bråttom?). På sid 145 diskuteras frågan om matservering på Sylarna, med alla de för och emot som anförts här om t ex hållbarhet. Men ingen hade väl då funderat över vart självhushållarna skulle ta vägen.
I årsboken 1999 finns en artikel om 100 år i Jämtlandsfjällen; den börjar på sid 182 med att Sten Brander berättar om hur tillvaron var på den gamla Sylstationen, den som brann 1980. Vintertransport av mat rätt smidigt med vessla (jag for själv med en sådan transport från Handöl i mars 1964 - resten av plutonen skidade från Storlien, men jag slapp för jag hade varit sjuk). Inför sommarsäsongen var det noga att välja rätt tidpunkt för vessletransport av bl a 200 kg ägg (som konserverades i vattenglas) och maten (utom burkkonserver o d) förvarades i isstack. Korvarna fick med tiden tvättas rena från mögel, men de var fullt ätliga. Tog något slut fick man gå en bra bit och skaffa mer. Märk väl att det då inte fanns väg mellan Handöl och Storulvån.
Det fanns alltså helikopterfria lösningar; riktigt så är det knappast idag, så jag tror det, utom självhushållsfrågan, kan vara värt att betona frågan om miljöpåverkan. Man kunde ju i låta Helags återgå till fjällstugestatus?