att veta vad du tycker om steripen. Är den så smidig o enkel att använda som på filmsnuttarna,,skulle ju i så fall vara smidigt att ta med till ex, älgjakten istället för att släpa med sig vatten för 4-5 dagar ,,+ alla andra gånger man tar en helg vid sjön eller älven. Tycker att det verkar lite väl mycket TV-shop över filmerna,,,så,, skulle vara bra med en kommentar av dig o dina erfarenheter.
Mina tankar om Steripen:
Användning:
Göörenkelt att hantera pennan, verkligen
Häll upp vatten i en bägare, dra av plastskyddet på Steripen och tryck på knappen*.
Sänk ned glasspetsen i vattnet (som filtrerats för att få bort partiklar) och rör om i en minut. Det blåa skenet är lite läckert...
När det blåa skenet släcks tänds en grön eller röd diod, den säger ingenting om vattnet är rent utan är en signal för att tekniken fungerar. Att batteristyrkan räckte, att glasspetsen varit i tillräcklig kontakt med vattnet osv.
Torka av spetsen och sätt på plastskyddet igen.
*Här är det lite dumt, för en liter skall man trycka en gång men för en halv liter två gånger.
Vattenrening:
Här är mina kunskaper lika med alla andras, jag har läst de länkar till tester som finns på tillverkarens sida samt en del bloggar och reseberättelser på nätet där Steripen har nämnts.
Ett par gånger har jag renat lokalt vatten runt medelhavet på resa.
Jag har också varit med om två dypölstester*, dvs att ta vatten från en sunkig skogspöl, filtrera i kaffefilter och rena med Steripen. Än lever jag...
*Säger inte så mycket eftersom vattnet kanske ändå gått bra att dricka.
Batterikapacitet:
Verkar helt OK, jag har inte renat tre liter om dagen i en veckas tid men jag har den uppfattningen att det borde fungera.
Jag skulle inte välja Steripen för svenskt skogsbruk, hellre då ett MSR miniworks med filter som vattnet pumpas genom.
Men för resa där man erbjuds opålitligt vatten i mugg känner jag att Steripen fyller sin funktion.
Synd att inte svenska trupper utomlands har gjort tester på pennan.