Stenslipning inför Vasa

Stålsickla 2009?

Jag tänkte försöka väcka liv i en gammal tråd istf att starta en ny.

Är stålsickling bra? Är det populärt? Kör ni med det? Att hitta någon "objektiv" fakta i ärendet är ju stört omöjligt, eftersom Kuzmin som säljer stålsicklar hissar dem och Swix som säljer valla dissar dem, båda med var sin "vetenskapliga" rapport. Utöver dessa finns ett antal väldigt kategoriska tyckare (t ex Tony Pölder som ju bl a lever av att sälja vallor. 10.000kr-frågan: Tror ni han gillar stålsicklarna?) som inte heller ger något vidare seriöst eller pålitligt intryck.

Av de amatörtester jag läst så får jag känslan att stålsickel kan vara väl så bra (=mikoskopiska skillnader, inget som motionären märker) efter ca 4-5km åkning, men att dess stora fördel är att man slipper vallakladdet (=bra om man som jag bor i en tvåa utan varmförråd) och aldrig riskerar att ha helt fel glidvalla (bra om man som jag inte orkar valla inför varje träningspass). Två saker som talar för stålsicklet mao.

Jag är inte ute efter några fantomtider på skidor, det har jag varken kapacitet, tid eller ork till. Jag vill att det ska vara roligt att åka, och att stå och kleta med vallor förtar faktiskt en del av det nöjet, utan riktig vallabänk etc. Så min fråga:

Stålsicklar ni? Går det bra? Finns det någon som har en sickel jag kan få testa så jag slipper köpa grisen i påsen?

/A.

Jävlar vad du skrämdes

Hej,
Ska åka öppet spår om en knapp vecka.

Jag höll på att sätta mitt förkylda hjärta i halsgropen innan jag insåg att jag räknat rätt och det var drygt två veckor till öppet-spårhelgen. Skönt nu hinner jag fortfarande komma igång med träningen ;-)

//Erik

Jag stålsicklar

Jag har helt slutat med glidvalla. Alla mina längdskidor är numera stålsicklade. På träningsskidorna spelar det ju mindre roll hur bra det glider, men även mina "tävlingsskidor" kör jag sicklade (jag skriver "tävlingsskidor" eftersom jag kör typ en tävling om året, något långlopp). Jag körde Marcialonga för en vecka sedan, och jag hade minst lika bra glid som mina medtävlare. För en 6-7-timmarsgubbe på Vasaloppet blir det fullt tillräckligt med glid på stålsicklade skidor.

Jag tänkte försöka väcka liv i en gammal tråd istf att starta en ny.

(klipp)

Jag är inte ute efter några fantomtider på skidor, det har jag varken kapacitet, tid eller ork till. Jag vill att det ska vara roligt att åka, och att stå och kleta med vallor förtar faktiskt en del av det nöjet, utan riktig vallabänk etc. Så min fråga:

Stålsicklar ni? Går det bra? Finns det någon som har en sickel jag kan få testa så jag slipper köpa grisen i påsen?

/A.

På skidforum.se kanske du har varit, där finns många trådar om skidpreparering och sickling.

Själv tror jag att det är en utmärkt lösning om man inte alltid måste superoptimera glidet. Mina "fulskidor" är sicklade och har oftast tejp under...

Och det är inte särskilt svårt att göra, men...man behöver en stadig vallaprofil, så uppsök en vallabod...

Häls,

//Johan

Och det är inte särskilt svårt att göra, men...man behöver en stadig vallaprofil, så uppsök en vallabod...
Just nu vallar jag på en tom banankartong på balkongen i -20 grader, så innan jag skaffar en stålsickel bör jag hitta nåt stadigare underlag... Ni har åtminstone övertygat mig, kommer antagligen själv aldrig att åka nåt vasalopp så då får det bli stålsicklat hsh!

Jag är ny på det här med stålsickling och läste i Utemagasinet om Kuzmin-sickeln.
Finns det andra stålsicklar än dom som han säljer?
599kr för en stålsickel är ju en del pengar men iof billigare än att köpa en massa glidvallor.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg