Att låsa ett utedass om det verkar frekventeras olovandes är inte så svårt.
Majoriteten av paddlare och andra gäster i naturen sköter sig alldeles utmärkt.
En passage för strömmar ger friskt vatten och det växer defintivt igen snabbare när vattengenomströmningen upphör. Även den mekaniska nötningen på vass och annan vegetation av båt och kanottrafik är positiv.
De som lägger ut stenar och stänger av sund för vattencirkulation och kanot och småbåtar gör det kanske på lek i första hand och förstår kanske inte nackdelarna. Jag ser det som en uppgift för kajakkollektivet att plocka bort dylika stenutläggningar.
Thure
Ja det är lätt att låsa ett utedass men frågan är väl varför det ska behövas. Vilka rättigheter vi "besökare" tar oss gentemot markägare.
Du har säkert rätt om vattencirkulation och vass, jag kan inte sånt. Jag kan inte heller alltid se skillnaden på vad som är bra orörd natur och påverkad manipulerad natur.
Vilket innebär att jag inte "städar" undan stenar och sånt som inte helt uppenbart är nerskräpning (skräp tar jag bort och med mig). Jag lämnar det som det såg ut när jag kom.
Flyttar jag sten, lägger jag tillbaks dom.
Säkert sköter sig majoriteten av paddlare och andra gäster i naturen alldeles utmärkt, men det gör nog tomt och markägare också. För dessa grupper ska kunna existera i samförstånd så får man acceptera att det finns olika perspektiv.
Det finns ju väldigt många småbåtar och kanoter pga att även vi som inte har någon stuga på en ö vill njuta av skärgården. Men alla vet ju inte hur man ska bära sig åt i naturen.
Jag och många med mig kommer göra misstag främst av ren okunnighet och ovana innan vi lär oss. Andra (definitivt ingen majoritet) verkar inte vilja lära sig. Några av oss lämnar kvar stenar på hällar. Eftersom vi som grupp är så många märker även markägarna av oss. Därför har dom otrevliga skyltarna kommit upp. Jag vet inte om jag vill tillhöra något "kajakkollektiv", jag ser för många spår av dess medlemmar. Jag tänker inte rensa upp några stenutläggningar.
Jag vill vara så osynlig det bara går när jag befinner mig på land. Inga spår ska finnas av att jag varit iland.
Vi "besökare" (båtfolket, kanotisterna och skridskoåkarna) har redan stört bofasta och tomt/markägare. Vi har redan lämnat spår efter oss. Vi tar oss helt uppenbart vissa rättigheter som inte uppskattas. Jag har läst här på utsidan att kanotister kallas för BAJSARNA. (sökbart!)
Som grupp betraktat är "besökarna" inte fläckfria.
thomas