Stellan!! Vill ha dina synpunkter!

hej!

Hoppas stellan ( el. någon annan )kan ge mig lite hjälp!

Ska om 2.5 mån börja min cykeltur till kina. Genom östeuropa kommer det väl gå lätt, men jag är lite orolig för biten mellan Bam ( jordbävningen, ni vet ) och Quetta i Pakistan. Sträckan som Mikael Strandberg kallade rån & kidnapparvägen...)Så jag har börjat fundera på rutten: Turkmenistan-Uzbekistan-Kirkistan-Kina istället. Tror den vägen är roligare och säkrare. Eller? Men också 1000 ggr krångligare. Hur fick du Stellan alla visumen och LOI papper som krävs? Vart? När? Stämmer det att EU medlemmar inte behöver inbjudningar ( LOI ) till dessa länder? Lätt att få tag i kartor?

En annan rutt jag börjat tänka på är genom Afghanistan, Iranska gränsen-Herat-Kabul-Pakistan. Så snabbt som möjligt och inte på cykel. Synpunkter? Blir min cykel stulen först dan? En fördel med Af. är ju att ett visum är ganska lätt att få!

Har du/någon hört något från J.Corax? Är det idé att maila honom nu när han är ute på tur?

Må det nya året bli gott!!

MVH Lars

Lite tips

Hej!

Sitter i Kunming och vaentar paa flyg hemaat. Cyklingen oever foer den haer gaangen. :-(

>>orolig för biten mellan Bam ( jordbävningen, ni >>vet ) och Quetta i Pakistan. Sträckan som Mikael >>Strandberg kallade rån & kidnapparvägen...)

Jag hade personligen inga som helst problem i omraadet, varken daa jag liftade, eller paa en senare resa paa cykel.
Jag har dock hoert att maanga har problem daer och just nu aer det lite oroligt laengs hela den afghanska graensen.
Naagra "kollegor" blev just slaeppta...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=219039&previousRenderType=1

>>jag har börjat fundera på rutten: Turkmenistan->>Uzbekistan-Kirkistan-Kina istället.

Turkmenistan: Visum, svaart, men prova i Ankara, Istanbul och andra staellen aer naest intill omoejliga. Ett LOI/LOR hjaelper mkt aeven om det inte aer officiellt i de flesta fall. 7 dagars transit aer fortfarande standard. Vael i landet - inga problem.

Kirgizstan: Enkelt att plocka upp ett visum i Ankara.

Graens till Kina: Jag aer naestan oevertygad om att alla kommer att informera dig om att Torugurt Pass aer den enda officiella graenskorningen. Saa aer inte fallet. Irkhestam Pass aer oeppet och aer betydligt billigare och mindre kraangligt.

Iranskt visum aer i regel inga problem i Ankara, men Erzurum aer baettre. Annars aer Tbilisi i Georgien det baesta staellet, men det kanske inte ingaar i din plan att aaka dit.

>>Lätt att få tag i kartor?

Det gaar att koepa bra kartor laengs vaegen. Annars har kartbutiken i Stockholm allt som behoevs. Ankara och Istanbul har ocksaa mkt bra kartaffaerer om du inte vill slaepa paa dem hela vaegen.
Bra kartor oever i Iran kan du koepa paa plats, det kan ibland vara bra att ha en paa farsi, om du planerar att koera paa smaavaegar.

>>En annan rutt jag börjat tänka på är genom >>Afghanistan, Iranska gränsen-Herat-Kabul-Pakistan. >>Så snabbt som möjligt och inte på cykel. Synpunkter? >>Blir min cykel stulen först dan? En fördel med Af. >>är ju att ett visum är ganska lätt att få!

Visum Afghanistan - Laett.
Iranska graensen aer orolig, militaer slaass foer fullt mot knarksmugglare.
En polare som var i Afg. foer naagra maanader sedan hade inte direkt naagra problem med afghanerna, men en del med amerikanska soldater (!). Nervoesa, kaxiga snorungar med stora vapen. Ville dessutom veta en hel del om vad han gjorde daer och gav honom en massa skit a la "du gillar muslimska laender, va?", "Va fan goer du haer"?
Om du vill kan jag saetta dig i kontakt med folk som varit daer senare aen jag. Min info aer lite gammal.

>>Ar det idé att maila honom nu när han är ute på tur?

Det gaar alldeles utmaerkt :)

Tibet?
Var i Tibet taenker du cykla, eller aer det bara ett nick haer paa utsidan.se?

jc

tibet; sa:
hej!

Hoppas stellan ( el. någon annan )kan ge mig lite hjälp!

OK

tibet; sa:
Ska om 2.5 mån börja min cykeltur till kina. Genom östeuropa kommer det väl gå lätt, men jag är lite orolig för biten mellan Bam ( jordbävningen, ni vet ) och Quetta i Pakistan. Sträckan som Mikael Strandberg kallade rån & kidnapparvägen...)

Har ingen större koll på det området. Jag kommer att vara i Iran under våren så det är bara att höra av dig senare. Jag kommer att skaffa visum till Iran från Turkiet eller Georgien. Om du vet exakt när du ska dit så kan du skaffa visum från Stockholm till Iran och det är enkelt. Att få ett 30 dagars visum är lätt men om man inte ger upp vid första besöket på ambassaden så kan du få 60 dagar och det räcker för att korsa landet. Du kan bara få ut visum från Irans ambassad i Stockholm på fredagar mellan 09-12.

tibet; sa:
Så jag har börjat fundera på rutten: Turkmenistan-Uzbekistan-Kirkistan-Kina istället.

Lycka till :)

tibet; sa:
Tror den vägen är roligare och säkrare. Eller? Men också 1000 ggr krångligare. Hur fick du Stellan alla visumen och LOI papper som krävs? Vart? När? Stämmer det att EU medlemmar inte behöver inbjudningar ( LOI ) till dessa länder? Lätt att få tag i kartor?

Vägen över Iran-Pakistan-Kina är säkerligen betydligt roligare än Turkmenistan-Uzbekistan. Har inte sett båda områdena men vad jag har kommit fram till är Turkmenistan-Uzbekistan betydligt torrare och består till största del av öken. Gillar man värme och enformiga område borde Turkmenistan-Uzbekistan vara bäst.

Visum till Kazakhstan, Kirgistan och Uzbekistan lyckades jag plocka up efterhand under resan. Ofta är det ganska lätt att få visum till dessa länder om man är inom gränsen till f.d. Sovjet. Det räcker att skaffa ett visum till Ryssland och sen besöker man någon skum resebyrå. Jag försökte även skaffa visum till Turkmenistan både från Kazakhstan och från Uzbekistan men hittade inget till ett bra pris. Det billigaste var 500 USD för 7 dagar. För DYRT!! Är du tysk så kan du få visum till Uzbekistan, Kirgistan och Kazakhstan utan inbjudan men annars behövs det. Antagligen kan du även få visum till Kirgistan utan inbjudan om du besöker rätt ambassad. Om du ska åka från Iran och norrut så vet jag inte var det är bäst att skaffa visumen. Vill du ha inbjudan till Uzbekistan så kan jag nog fixa fram en ganska enkelt. Sicka mail direkt till mig.

Kartor är lätt att få tag i. Du kan köpa på "kartbutiken" i Stockholm eller köpa lokalttillverkade efter hand under resan. Jag brukar köpa en översikts karta i Svergie och sen köpa bättre efter hand när jag kommer fram till länderna.

tibet; sa:
En annan rutt jag börjat tänka på är genom Afghanistan, Iranska gränsen-Herat-Kabul-Pakistan.

Skulle avråda dig att göra det.

tibet; sa:
Så snabbt som möjligt och inte på cykel. Synpunkter? Blir min cykel stulen först dan? En fördel med Af. är ju att ett visum är ganska lätt att få!

Antagligen så kan du enkelt korsa landet utan bli rånad men risken för minor och annat gör att jag avråder dig. Det ska inte vara så svårt att få visum till Afganistan. När jag var i Uzbekistan frågade jag om det gick och fick då redan på att det skulle ta 2-3 veckor att ordna fram ett visum till Af. Går det att fixa visum till Afganistan från Iran?

Har du några frågor om "stan"-länderna så skicka direkt mail istället. Kommer bara att ha tillgång till nätet några dagar till och sen åker jag till Nordkap för att börja en ny cykeltur.

/Stellan

tackar!!

Tackar så mycket för svaren/tipsen, kommer sannolikt att komma med mera frågor.

Janne: Tibet är mitt namn här på utsidan, men vad som händer när (om) jag kommer fram till kashgar vet jag inte. Xinjiang highway( felstavat?!)kanske! Om min cykel inte har brakat ihop fullständigt...

mvh Lars

Xinjiang Highway

Hej Tibet!

Xinjiang Highway aer super!
Upp fraan oeknen, mot bergen, svalare och vackrare foer varje km man laegger bakom sig.
En ganska haard start till att boerja med, med laanga tuffa klaettringar. Haerliga oevergaangar mellan kulturer och landskap.
Var noga med att planera tiden foer ankomst till Kashgar. Under sensommaren aer "flashfloods", bortspolade vaegar och maengder med lera vanligt.

Pratade idag med en amerikan bosatt i Kashgar och tyvaerr aer KKH fortfarande staengt foer individuellt resande mellan Sost och Tashkurgan. Tvingad att ta bussen :-(
Kanske ocksaa vaert att vaega in daa du vaeljer rutt.

jc

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stone Stellan - tar du inte i? Långcykling 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg