Re: Bra råd om du vill bidra till folkmord
ipg289h; sa:
Visst äts det mycket nudlar i Tibet men mjölet, de görs av, kommer knappast från Tibet.
Per
http://www.lowdin.nu/MTB/MTB.html
Om jag aeter nudlar saa brukar jag faktiskt inte taenka saa mycket paa var mjoelet kommer ifraan. Visst kommer mjoelet inte fraan Tibet men jag aeter nudar foer att bli maett och foer att det aer billigt, enkelt att tillaga och inte saa tungt att baera med sig. Naer jag inte aer paa semester skulle jag aldrig faa foer mig att aeta nudlar och detta innebaer att jag aldrig har aetit nudlar i Sverige.
ipg289h; sa:
Du belyser ett etiskt dilemma. Ska man göda kineser som flyttat eller flyttats till Tibet efter ockupationen 1959. Den enskilde kan ju vara mycket sympatisk och faktiskt oskyldig i sammanhanget. Jag tycker man ska undvika alla handlingar som i någon mening förstärker ockupationen. Men för all del det är inte okomplicerat. Minns när vi lämnade Tibet. Vi skulle köpa bussbiljetter till Shigatse och de vägrade sälja dem till oss. En kinesisk student, en turist, som vi pratade med tyckte det var urfånigt och blev faktiskt riktigt arg p?våra vägnar.
Per
Jag tycker inte det aer naagot som hellst fel att goeda kineser i Tibet eller paa andra staelleen. Men naer jag aer i ockuperat omraade foersoeker jag undvika att goeda den kinesiska myndigheten dvs undvika att boka naagot genom den kinesiska turist-myndigheten. Ska man aaka runt i Tibet saa aer detta naestan helt omoejligt att goera och samtidigt inte goeda den kinesiska turist-myndigheten om man inte cyklar. Jag foersoeker aeven att inte goeda den tibetanska "kulturen" som finns daer bara foer att turister fraan vaest ska ha naagto fint att ta kort paa. Ibland fick jag se saker som var foer mycket "tibetanskt.
En stor del av den kinesiska befolkningen i tibetanskt dominerat omraade vill faktiskt inte stanna kvar. De stannar foer det aer foer mycket problem med att flytta daerifraan. Jag har pratat med kineser som jobbar som laerare daer och om de inte undervisa och flyttar daerifraan kommer de inte att kunna faa fler jobb i Kina och samtidigt riskera att hamna i faengelse foer hot mot landets saekerhet. Detta kan medfoera strafftider upp till 10 aar. Jag tycker faktiskt synd om dessa kineser.
Om man planera att aaka runt i Tibet och andra omraaden i vaestra "Kina" saa ska man raekna med att kunna faa problem med polis. Att bli sur paa den enskide polisen daa aer vaeldigt laett men jag tycker att det aer fel! Samma sak med polis som med att vara laerare i Kina aer man man faar ett omraade att jobba i. Vill man inte det saa kan faengelse vaenta. Det aer baettre att bara taenka naesta gaang det blir problem att den enskilde polisen bara goer sitt jobb. Om jag aaker till omraaden som aer staengde och faar problem faar jag skylla mig sjaelv. I Stan-laenderna aer det oxaa vaeldigt ofta man faar problem med polis utan att ha gjort naagot fel och ofta handlar det daer om att den enskilde polisen bara vill ha mutor. Detta kan jag bli arg oever och tycka att aer fel.
ipg289h; sa:
I varje fall anser jag att reser man i Tibet bör man se till att s?mycket som möjligt av det man spenderar hamnar i Tibetanska fickor och s?lite som möjligt i Kinesiska.
Per
Detta staemmer inte med mina aasikter. Jag tycker att naer man reser runt och det spelar ingen roll var aer att man ska se till att sina pengar hamnar i befolkningens fickor och inte hos naagon rik person fraan vaest eller hos myndigheten i landet. Saa aer man i Tibet saa aer det lika raett att handla fraan de enskilde kinesen eller tibetanen. Daerimot kan man undvika de stora kinesiska foeretagen som har valt att sjaelv flytta till Tibet foer att kunna ta den stoersta delen av pengarna fraan turisterna.
ipg289h; sa:
Tsampa kan vara riktigt gott: tips ha med dig lite tsampa och socker och nästa gång du passerar ett yakläger s?köper du yogurt. Yakyogurt med tsampa o socker är nästan lika gott som italiensk glass
Per
Visst har jag testat tsampa, socker och jak-yogurt och tycker det aer gott men det aer inget jag skulle vilja leva paa en laengre tid. Jak-yugurt aer inget man koeper paa sig och tar med sig utan naagot man koeper och aeter direkt.
Angaaende det jag skrev om jakar och tibetaner paa min hemsida
http://www.ghdata.nu/stellan saa tycker jag att det enda som tibetanerna jag traeffade var riktigt duktiga paa var att foeda upp djur. Daa speciellt jakar och faar. Enligt vad jag har sett av den tibetanska kulturen saa baseras den till stoersta del paa jak-uppfoedning speciellt daa om man aer utanfoer de stoerre samhaellena. Visst finns det aeven tempel och munkar i Tibet med munkarna utgoer en liten del om befolkningen. Om man skulle raekna antalet av befolkningen som sysslar med jak-uppfoedning saa aer de som goer det betydligt fler aen antalet munkar.
Tibetaner och teknik? Mina erfarenheter av tibetaner och teknink aer inte saa bra och aer inte foer att tibetanerna aer mer korkade utan foer att det tar tid att laera sig. Kineserna har haft en laengre tid paa sig att laera sig teknik och naer de startar upp ett ex ett internet-cafe saa aer deras foerkunskaper betydligt hoegre aen om en "normal" tibetan goer samma sak. Visst finns det vaelutbildade tibetaner men ofta vill dessa inte flytta tillbaka till de smaa byarna de kom ifraan utan foeredrar att de stoerre staederna.
Tibetaner och mat? Det tibetanska koeket aer inte saa mycket att ha tycker jag. Visst boer man testa att aeta tibetanskt naer man aer i Tibet men foeredrar man kinesiskt saa aer det inget fel att aeta paa en kinesisk resturang.
Framtid foer Tibet? Jag tror inte att Tibet kommer att bli fritt paa ett bra tag och detta aer till en viss del bra. Hade man gjort Tibet fritt idag skulle det mesta daer som fungerar ganska bra sluta fungera. Tibetanerna aer i "mogna" att styra ett modernt land aennu, ganska traakigt att skriva men min uppfattning aer saa. Naer Kina tog oever saa de till att ta bort hela den styrande eliten fraan landet och aeven en massa andra tibetaner. Om man ska goera Tibet fritt igen saa aer det mycket kvar att goera daer. Man maaste foerst utbilda folket och sen laera de taenka sjaevstaendigt, detta tar tid men aer inget omoejligt. Om man bara goer de sjaelvstaendiga igen saa kommer det att bli kaos direkt och vill man se exempel paa detta saa titta lite laengre vaesterut i Stan-laenderna. Motargumentet mot detta jag har skrivet aer att de var sjaelvstaendiga tidigare (Per skrev 1959) saa staemmer det men vaerlden aer inte den samma nu som daa. Tekninken har gott framaat och aeven samarbetet mellan laenderna i vaerlden. Kina har sett till att tibetanerna inte har faatt ta del av detta saa de har misst 45 aar av utveckling. Att faa tillbaka detta aer inget som gaar oever en natt.
Kultur och Tibet? Visst har Kina foerstort mycket av den gamla tibetanska kulturen och det aer synd. Detta skulle aeven ha haent om Tibet hade varit sjaelvstaendgt hela tiden. Oeppnar man upp ett land och laater folk resa som man vill och ha ett stort antal turister saa paaverkar det kulturen. Mycket av den gamla kulturen foersvinner och man kan faa exempel paa "kultur" som bara finns daer foer att turister ska fa uppleva den. Detta foersvinnade av kultur kanske inte skulle gott i samma takt som den gjorde under kinesiskt styre. Man kan ju alltid kolla i soedra Thailand vad som har haent daer med den thailaenska kulturen aeven naer de aer sjaelvstaendiga. Ett saett man kan goera foer att bevara kulturen i ett land aer som Bhutan gjorde. Infoera extrema visumkostnade och begraensa antalet turister.
Ni som har foeljt min resa paa min hemsida och undrar varfoer det inte uppdateras nu aer svaret att jag aer lat och aer paa vaeg tillbaka till Sverige. Jag kommer att vara i Sverige 6 nov och det ska finnas en uppdatering att laesa 7 nov. Fler bilder kommer aeven att laeggas ut men dessa faar ni vaenta paa naagon vecka till...
Jag har inget emot att folk tycker att min hemsida aer full av skraep och bestaar till stoersta del av foerdommar om folkslag. Jag foerespraakar ett samhaelle med fria aasikter och det ska vara upp til var och en att tycka vad de vill om min hemsida och andra saker. Har ni naagra kommentarer om min sida tar jag gjaerna emot dem per mail j_stellan@yahoo.se eller saa kan ni skriva dem i gaestboken paa hemsidan.
/Stellan