Jag kan bara upprepa vad jag sagt i ett annat finger-forum: Enligt min "guru" (som är en Schweizisk 8c klättrare med 25 års klättererfarenhet) tar det sju (7!) _år_ för senor och ligament i handen att uppnå full styrka för klättring. Musklerna däremot blir starka på sådär 3-4 månader.
Givetvis kommer fingrarna att med tiden bli starkare och starkare, men man måste träna dem med förstånd. För att bli starkare i fingrarna måste man givetvis använda dem, men ibland kan det ju vara läge att efter en halv mycket krimpig led säga "Nej, inte mer i dag, jag kör mer på denna nästa gång". Svälja stoltheten och tänka på sig själv och sin egen utveckling i första hand, (och det är ändå ingen som kollar ifall man kom upp
)
Jag har inte hållit på så länge, men tämligen intensivt (två år, ca 4 ggr/vecka) och det nu som jag börjat inse att om jag förut trodde att jag stod på fötterna, så var det bara larvigt. Man måste stå så otroligt mycket mer på fötterna än man tror. Det är bara att se på hur duktiga klättrare och gamla rävar gör. Och vips, vad händer? Jo, man avlastar fingrarna otroligt mycket, samtidigt som man givetvis blir en bättre klättrare.
Utomhus får man värma upp på lättare leder, samt göra lite fåniga övningar på marken. Inne kan man klättra tyngre leder med stora grepp, men bara stå med fötterna på strukturen, det brukar vara bra både för att värma upphänder och få igång fotarbetet.