Stekpanna

Det här med teflonrädslan får mig att minnas ett fenomen som jag märkt hos vissa "söndags-friluftare" i min bekantskapskrets. Detta är lite OT men ändå.

Folk verkar ha nån sorts inövat trangia-spritbrännarbeteende där de liksom kör igång köket innan de ens plockat fram maten eller vattnet som ska i kastrullen/pannan, ungefär som att köket ska "förvärmas" och komma igång innan de börjar laga mat. Detta beteende verkar sitta i även om de gått över till gasol, och ofta står pannan/kastrullen redan på från början. Detta blir särskilt tydligt på såna där "längre än man trott"-vandringar där koman sätter in redan man ställer ner ryggsäcken, men det är en för tydlig trend för att förbise. Är detta vanligt eller har jag bara en samling ovanligt material- och bränsleekonomi-okänsliga individer omkring mig?

Det är i alla fall en praxis som borde ta rätt hårt på teflonbeläggningar eftersom det inte finns nån mat i kärlet som kyler teflonet.

Det har väl kanske att göra med att folk är vana från spisen hemma, där det dröjer en bra stund innan man fått stektemperatur.

Kan bara instämma i förträffligheten av IKEAS 19-kronors stekpanna efter att ha varit på Bushcraftkurs i helgen där vi använde dem till allt möjligt bland annat kolbulle.

Instruktören (Nordic Bushcraft fyi) hade använt samma stekpannor under en längre tid på dessa kurser och de såg rätt välbehållna ut förutom en av dem som var lite svajig i formen då ett blåbär misshandlat den fysiskt även utanför elden.

Aluminium

är en bra värmespridare men ren aluminium i stekytan bränner vid. Vitsen med teflon är att man kan ha mindre fett och steka på en låg temperatur. Det är svårare att steka på låg temperatur ute. Dessutom är fettet ett plus vid utevistelse. Fast en vettig kompromiss är ändå aluminium/teflon ute p g a låg vikt.

Brukar själv steka/woka i alukastrull på trangiat då det är lättare att få till vettig stektemperatur i kastrullen än i en stekpanna ovanpå övre trangiavindskyddet.

Inte repfritt men min senaste kastrull har hållit vettigt bruksskick i > 10 år.

Men det känns mera rätt med stålplåt vid stekande över öppen eld.

Thure

men ni här på utsidan som har ambitioner att vara lite gör-det-självare och gärna gör era egna kök osv borde väl med nöje kasta er över att göra en egen panna.

en 1- 1,5mm stålplåt, en vinkleslip, en stubbe som underlag, ett par rejäla handskar, en kulhammare, så är det väl bara att slöjda på. med lite fantasi bör man väl kunna skära ut en tunga ur plåten som man bockar till på nåt kreativt sätt så att pinne i skogen kan föras in som handtag.

Har redan en wok som motsvarar detta, den håller på elden! Träskaft och någon oidentifierad hård yta, har kört med stålredskap några gånger i den, inte en repa. Kostade mindre än 100 kr på en marknad när wokarna började bli poppulära.

Det är lite skillnad mellan wok och stekpanna, korttid - hög temperatur mot lägre temperatur - längre tid.

Men en luffar panna har jag varit ute efter ett tag inte blivit av bara. Sedan ska jag fixa en "luffar spis" också! Hur många vet vad det är??? ;-)

en luffarspri, det va nog första gången jag någonsin hörde det ordet! fast verkar ju smidigt! och bra att laga mat på. tack för alla stekpannetips, som att få ett litet paket guld på posten ;)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg