Stegräknare.

Hejsan.
Jag slänger ut en fråga angående stegräknare/ pedometer,har aldrig provat någon själv nämligen.
Det jag undrar över om det funkar med vilket runk som helst om man bara vill veta antalet steg man tar,inget intresse än om distans eller så?Finns det så simpla eller måste man ställa in steglängd och annat tjafs?


Mvh
peter
 
De fungerar, men de är främst användbara om man vill addera flera kortare prommenader under dagen. Går man längre sträckor så fungerar det väl så bra att helt enkelt mäta tiden i stället.
 
KLAGER; sa:
De fungerar, men de är främst användbara om man vill addera flera kortare prommenader under dagen. Går man längre sträckor så fungerar det väl så bra att helt enkelt mäta tiden i stället.

Så de funkar alltså om det är för vanlig vardags-användning?Vad menar du med addera,går det inte att låta den vara på hela dagen?


peter
 
Tjafs?

ping; sa:
Hejsan.
Jag slänger ut en fråga angående stegräknare/ pedometer,har aldrig provat någon själv nämligen.
Det jag undrar över om det funkar med vilket runk som helst om man bara vill veta antalet steg man tar,inget intresse än om distans eller så?Finns det så simpla eller måste man ställa in steglängd och annat tjafs?


Mvh
peter

Ja, vill du bara veta antalet steg så funkar det ju hursomhelst, men vad är det för mening med det? Och att ställa in steglängden så är det väldigt enkelt och du behöver göra det bara en enda gång....Framförallt om du tycker "inget intresse än". Vill du behöva köpa en ny när du får de behovet? För det kommer du att få....Och ja, du kan ha den sittandes i byxlinningen hela dagen och låta den mäta....lätt som en plätt...Skilnaden mellan de enkla och de avancerade är int eatt man ska (kan) ställa in steglängd - det kan man hos samtliga. Extras man kan vara utan är klocka, kaloriberäkning, radio, kompass, intensitetsmätare, pulsmätare o dylikt som kan tänkas finnas....
 
ping; sa:
KLAGER; sa:
De fungerar, men de är främst användbara om man vill addera flera kortare prommenader under dagen. Går man längre sträckor så fungerar det väl så bra att helt enkelt mäta tiden i stället.

Så de funkar alltså om det är för vanlig vardags-användning?Vad menar du med addera,går det inte att låta den vara på hela dagen?


peter

Ju den är användbar främst om man har den på sig hela dagen och går en massa korta sträckor. Går man en längre sträcka så är det bättre att mäta tiden, tiden visar om det är uppförsbacke eller om det är oländig terräng. Utan att gå extra, så går man normalt ca 15000-20000 steg/dag.
 
Nordesjö; sa:
ping; sa:
KLAGER; sa:
Utan att gå extra, så går man normalt ca 15000-20000 steg/dag.

Det är precis bara det jag är intresserad av!

Det enklaste lär väl vara att skaffa den simplaste och billigaste du hittar (ibland får man gratis) och bara strunta i att ställa in steglängden.

:):):):)

Fyra glada gubbar för det tipset.

Äh,du får en femte för att det är så solklart :).


peter
 
ping; sa:
...med vilket runk som helst...
Hehe, svårt att komma upp i 10 000 om dagan kanske! Nej nu ska jag inte vara elak ;) Jag har en Silva stegräknare, i den ställer man steglängd (default 60 cm). Lämgden påverkar mätningen av sträckan, inte antalet steg. Jag har inte gjort några omfattande testar, men jag tycker den verkar väldigt ungefärlig i uppskattningen av antalet steg. Såna där prylar är mer ett hjälpmedel/uppmuntran för folk som normalt aldrig tränar att komma igång och inte ett "riktigt" träningsredskap.
 
alert; sa:
ping; sa:
...med vilket runk som helst...
Hehe, svårt att komma upp i 10 000 om dagan kanske! Nej nu ska jag inte vara elak ;) Jag har en Silva stegräknare, i den ställer man steglängd (default 60 cm). Lämgden påverkar mätningen av sträckan, inte antalet steg. Jag har inte gjort några omfattande testar, men jag tycker den verkar väldigt ungefärlig i uppskattningen av antalet steg. Såna där prylar är mer ett hjälpmedel/uppmuntran för folk som normalt aldrig tränar att komma igång och inte ett "riktigt" träningsredskap.

10000 är uppvärmning :)

Men jag är bara intresserad av antalet nedtramp,inte något annat.Jag vet ungefär hur många steg jag tar på olika distanser om terrängen är någolunda jämn.Den här ska ha i vardagen bara för att hålla lite koll.


peter
 
alert; sa:
Jag har en Silva stegräknare, i den ställer man steglängd (default 60 cm). ... Jag har inte gjort några omfattande testar, men jag tycker den verkar väldigt ungefärlig i uppskattningen av antalet steg. Såna där prylar är mer ett hjälpmedel/uppmuntran för folk som normalt aldrig tränar att komma igång och inte ett "riktigt" träningsredskap.

Håller med. Jag räknade ut min steglängd genom att promenera en sträcka som jag vet exakt längd på (400-metersbana) och räkna ut steglängd per REGISTRERAT steg.
Men om det ska vara mer användbart ska man kanske ha olika steglängder för olika terräng - när jag vandrade i naturen visade räknaden fel.
Så det bästa är att gå hela den sträcka som man ska vandra, se till att man vet exakt hur långt det är, och räkna ut steglängden från det :)

Då kan man kanske börja snacka. Problemet är att man måste gå varje jäkla sträcka två gånger...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Osterberg Stegräknare Träning och hälsa 2

Liknande trådar