Stegräknare

Jag har på kort tid utvecklat ett närmast narkotiskt förhållande till långa promenader. Jag funderar på om det skulle vara kul att mäta hur långt och fort jag går mina rundor och dels dyker tankar på gps-mottagare upp men med dom får man ju bara fågelvägen mellan olika waypoints och eftersom varje waypoint kan slå på några meter så blir resultatet ganska tvivelaktigt misstänker jag.

Så börjar jag då fundera kring stegräknare. Jag har förstått att dessa finns i olika kvaliteter och prisklasser och att de måste kalibreras till den egna steglängden. Kruxet verkar vara att steglängden måste avrundas till närmaste 5-cm-intervall. Det betyder att man i värsta fall dras med en felkalkyl om 2,5 cm på varje steg.

Om vi för resonemangets skull antar att jag tar 92,5 cm långa kliv och stegräknaren måsta tolka detta som antingen 90 cm eller 95 cm så får jag en missvisning om närmare 30 meter på en kilometer.

Fråga 1:
Är jag sjåpig om jag tycker att det är i mesta laget?

Fråga 2:
Finns det stegräknare som presterar högre noggrannhet?

Fråga 3:
Finns det någon Auktoritet på stegräknare i Sverige?

Fråga 4:
Vad har du för erfarenheter av din stegräknare?

Fråga 5:
Vilken modell skulle du rekommendera mig?

mvh David S

Din steglängd borde variera mycket, bla beroende på:

1. Terängen (platt/uppför/utför)

2. Packningen, bär man mera så blir steglängden kortare

3. Tiden, steglängden borde minska när man bli trött.

Denna variation är nog större än +/- 5 cm

KLAGER; sa:
Din steglängd borde variera mycket, bla beroende på:

1. Terängen (platt/uppför/utför)

2. Packningen, bär man mera så blir steglängden kortare

3. Tiden, steglängden borde minska när man bli trött.

Denna variation är nog större än +/- 5 cm
Alltså vore det trevligt med en stegräknare som kan lagra ett par eller flera 'steg-profiler' som man kan växla mellan.
Existerar något sådant i stegräknartekniken?
[Ändrat av supinum 2003-07-16 kl 14:58]

Stegräknande...

Jag vet att britiska specialstyrkan SAS sysslar en hel del med stegräknande. Dom börjar med att mäta sina steg beroende på teräng och packning. Sen så räknar dom sina steg när dom går och har ett snöre i handen. Dom gör en knut efter ett bestämt antal steg. Sen så tar dom upp en färdig tabell och räknar sina knutar och sen ser dom hur långt dom har gått.

Är detta ett system som skulle funka bättre än med stegräknare? Eftersom en stegräknare inte ser skillnad på din ryggsäck om omgivningen.

Eftersom stegräknaren inte är exakt, du sa själv diff på 30m så kanske GPS ändå skulle fungera bra?

Lycka till och meddela gärna oss om du kommer på något säkert system.

/öst

Re: Stegräknande...

Öst; sa:
Jag vet att britiska specialstyrkan SAS sysslar en hel del med stegräknande. Dom börjar med att mäta sina steg beroende på teräng och packning. Sen så räknar dom sina steg när dom går och har ett snöre i handen. Dom gör en knut efter ett bestämt antal steg. Sen så tar dom upp en färdig tabell och räknar sina knutar och sen ser dom hur långt dom har gått.

Är detta ett system som skulle funka bättre än med stegräknare? Eftersom en stegräknare inte ser skillnad på din ryggsäck om omgivningen.

Eftersom stegräknaren inte är exakt, du sa själv diff på 30m så kanske GPS ändå skulle fungera bra?

Lycka till och meddela gärna oss om du kommer på något säkert system.

/öst
he he!
Nu fick jag en kul ide!
Eftersom de billigare stegräknarna inte är så dyra kunda man köpa två stycken och enligt mitt exempel i början på denna tråd, kalibrera den ena till 90 cm/ steg och den andra till 95 cm. Då kan man ju dra lite slutsatser när man betraktar resultaten och så kanske nedförs-stegen rimmar en smula med den ena räknaren och motluts-stegen rimmar med den andra räknaren...

fast jag vet inte hur smart det där var egentligen...

Erfarenhet

Jag köpte en Silva räknare för att mäta hur långt jag springer. Jag upplever att den är så oprecis att den är obrukbar (+/- 30%).. Och det gäller alltså "räknandet" och inte min egen osäkerhet i steglängden.

Det gäller iofs löpning, men jag vill minnas att den inte var speciellt mycket bättre vid promenad.

http://www.silva.se/outdoor/products/acce_aped.htm

Alltså avråder jag från köpa av denna produkt.

N

Hyfsat korrekt

Jag har en Silva-räknare som jag tycker är hyfsat korrekt. Jag har testat den på kortare sträckor som jag vet hur långa de är (2-4 km, mestadels asfalt) och tycker att den visar rätt. Men särskilt höga krav har inte jag... Främsta användningsområdet är i fjällen där uppmätta kilometer stämmer ungefär med vad jag uppmätt på karta, med andra ord spelar inte en kilometer hit eller dit någon större roll. I orienteringssyfte - "nu borde det vara knappt två kilometer kvar" - funkar den utmärkt, men igen; jag mäter inte på metern exakt. Jag ser ingen nytta i det heller, utan ser stegräknaren (som jag fått gratis) mest som en rolig grej.

Jag har en Silva stegräknare som jag använder mycket vid utläggning av spår för hundar.
Jag kalibrerade den enl instruktionen och har sedan kontrollerat den mot med måttband uppmätta sträckor och den överenstämmer väldigt bra, retar mig dock på att den bara visar10-tal meter.
En kommentar till problemet med GPS, om du utnyttjar "track-logg" funktionen så får du längden på precis den sträcka du har gått, att märka waypoints funkar inte.

gundj; sa:
En kommentar till problemet med GPS, om du utnyttjar "track-logg" funktionen så får du längden på precis den sträcka du har gått, att märka waypoints funkar inte.
Det här får du gärna utveckla ordentligt. Det låter ju som att jag skulle kunna ha stor glädje av track-loggen.
Varför funkar det inte att märka waypoints?

Re: Hyfsat korrekt

Hedman; sa:
...med andra ord spelar inte en kilometer hit eller dit någon större roll. I orienteringssyfte - "nu borde det vara knappt två kilometer kvar" - funkar den utmärkt, men igen; jag mäter inte på metern exakt. Jag ser ingen nytta i det heller, utan ser stegräknaren (som jag fått gratis) mest som en rolig grej.
Får man inte större noggranhet än så så är ju min ungefärliga tidmätning på gådda sträckor mycket mer tillförlitlig. åtminstånne på platten (om jag nu begripit innebörden av uttrycket korrekt)

Re: Re: Hyfsat korrekt

supinum; sa:
Får man inte större noggranhet än så så är ju min ungefärliga tidmätning på gådda sträckor mycket mer tillförlitlig. åtminstånne på platten (om jag nu begripit innebörden av uttrycket korrekt)

Fast terrängen i fjällen är ju knappast platt, och jag har ingen större erfarenhet av räknaren på asfalt eller liknande. Dock, som jag skrev, har jag testat den förra året (på asfalt) och uppmätte bra resultat. Annars skulle jag inte bry mig om den alls... Håller man samma takt på ungefär samma underlag är den tillförlitlig, tycker jag.

Track-loggen funkar så att du nollar den när du startar och sedan registrerar den din färdväg o hastighet, kurs mm med en intervall som du kan välja själv.
Denna fil laddar du sedan ner till en dator och kan läsa värdena eller plotta sträckan på en karta om du har sådan programvara.
Att ta waypoints längs färdvägen ger dig större fel eftersom du då får sträckan rakt mellan varje WP o du vill inte hålla på o spara waypoints stup i kvarten, eller oftare, det sköter track-loggen åt dig bättre.
Tänk bara på att mottagaren måste varai gång och ha bra mottagning hela tiden, en modell med möjlighet till extern antenn är lämplig, då kan ju mottagaren ligga i fickan o antennen sätter du på kepsen eller ryggsäckslocket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg