Jag har på kort tid utvecklat ett närmast narkotiskt förhållande till långa promenader. Jag funderar på om det skulle vara kul att mäta hur långt och fort jag går mina rundor och dels dyker tankar på gps-mottagare upp men med dom får man ju bara fågelvägen mellan olika waypoints och eftersom varje waypoint kan slå på några meter så blir resultatet ganska tvivelaktigt misstänker jag.
Så börjar jag då fundera kring stegräknare. Jag har förstått att dessa finns i olika kvaliteter och prisklasser och att de måste kalibreras till den egna steglängden. Kruxet verkar vara att steglängden måste avrundas till närmaste 5-cm-intervall. Det betyder att man i värsta fall dras med en felkalkyl om 2,5 cm på varje steg.
Om vi för resonemangets skull antar att jag tar 92,5 cm långa kliv och stegräknaren måsta tolka detta som antingen 90 cm eller 95 cm så får jag en missvisning om närmare 30 meter på en kilometer.
Fråga 1:
Är jag sjåpig om jag tycker att det är i mesta laget?
Fråga 2:
Finns det stegräknare som presterar högre noggrannhet?
Fråga 3:
Finns det någon Auktoritet på stegräknare i Sverige?
Fråga 4:
Vad har du för erfarenheter av din stegräknare?
Fråga 5:
Vilken modell skulle du rekommendera mig?
mvh David S
Så börjar jag då fundera kring stegräknare. Jag har förstått att dessa finns i olika kvaliteter och prisklasser och att de måste kalibreras till den egna steglängden. Kruxet verkar vara att steglängden måste avrundas till närmaste 5-cm-intervall. Det betyder att man i värsta fall dras med en felkalkyl om 2,5 cm på varje steg.
Om vi för resonemangets skull antar att jag tar 92,5 cm långa kliv och stegräknaren måsta tolka detta som antingen 90 cm eller 95 cm så får jag en missvisning om närmare 30 meter på en kilometer.
Fråga 1:
Är jag sjåpig om jag tycker att det är i mesta laget?
Fråga 2:
Finns det stegräknare som presterar högre noggrannhet?
Fråga 3:
Finns det någon Auktoritet på stegräknare i Sverige?
Fråga 4:
Vad har du för erfarenheter av din stegräknare?
Fråga 5:
Vilken modell skulle du rekommendera mig?
mvh David S