Stegjärn

Hej!

Ska ge mig ut på nordtoppen i Sarek i sommar och ska därför införskaffa mig ett par stegjärn. Någon som har förslag på olika modeller?

Kan man få tag på bättre begangade? Är det värt att köpa begangnade stegjärn?

Du ska ha ett par alpina järn. Om du inte är viktfreak så skulle jag nog säga att du ska satsa på ett par i stål då dessa håller otroligt mycket bättre om du behöver gå på sten en bit. Det finns en hel del olika märken men det viktigaste är att stegjärnet passar din sko. Speciellt om du inte använder storskor för då behöver du ett stegjärn som inte har snabbindning. Utan av denna typ. http://www.arcteryx.nu/butiken/product.php?uid=761 . Och självklart kan man köpa begagnade stegjärn. Många köper stegjärn som dom använder en gång...eller aldrig och sedan säljer dom dessa. Men se till att du köper en model som passar just dina skor. Själv gick jag igenom 3 par stegjärn innan jag hittade ett par som passade (har iofs storlek 47.5 och lite skumma skor).

Nja, jag är väl inget viktfreak direkt, fast man vill ju ändå inte lasta i onödigt tunga prylar. De som du länkade till väger ju ca 770 g och det är väl där någonstans som de flesta ligger på vad jag har noterat. T.o.m. att dessa är ganska lätta relaterat till andra modeller

Men det är ju precis som du säger att många köper stegjärn, använder dom en säsong och sen aldrig mer. Men varför är det då så svårt att hitta begagnade?

Tips på var man kan hitta begagade stegjärn är välkommet! Jag kikade in på utsidans prylmarknad, men där fanns inte så mycket att hitta...

Vad menar du föresten med storskor? :)

Det verkar vara lite ont om begagnade stegjärn just nu men det brukar dyka upp lite saker då och då på blocket och här på utsidan. Så om man inte behöver dom just nu så är det bara att avvakta och spana på diverse begagnatställen samt att läsa på lite och komma fram till vad exakt man vill ha. Storskor = kängor i plast eller läder med stel sula och "kanter" fram och bak för att kunna användas med stegjärn med snabbindning. Dom används vid isklättring och alpin klättring. Ps, om du inte orkar vänta så har Northstar en del fina modeller till bra priser t.ex Kong Couloir med rembindning för 670kr. Väger ifs 890g men är billiga och håller säkert bra.
[Ändrat av keffmonst 2007-02-24 kl 12:42]

Ok, nej jag har inga storskor. Jag har ett par Garmont, GoreTex-dojjor som jag inhandlade förra året. Dom har stela sulor, men inga fästen för stegjärn, långfärdssrkidskor el. dyl. men det verkar som om de flesa stegjärn är anpassade för "vanliga" vandringskängor.

Jag ska hålla ögonen öppna. Har nån ett par så hör av er! :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg