Du citerar inte, så jag bara gissar att du (åtminstone delvis) frågar om Kahtolla, i annat fall får du förtydliga (och någon annan svara).
Ser ut att vara betydligt mindre än kängor på bredd
Ja, det är normalt, skillnaden mot tekniska stegjärn är inte detta utan att Kahtoola inte är gjort för att kunna "fronta" med i riktigt brant terrräng. Jfr taggarnas, särskilt fronttaggarnas, storlek och riktning. Det man vinner är smidigheten i enklare terräng. Min egen gräns för när jag känner för byte till klätterstegjärn är när jag också känner för mer än löpande säkring.
finns de på någon firma i EU
Ja, fr a brittiska klätteraffärer verkar gilla den sorten (näthandeln sker än så länge enligt samma regler som före Brexit). Googla, finns rätt många.
Har sett på Grivel 10 NC stål ca 820gr och på med gummi kragar och stål med korta piggar Salewa MTN 375 gr om dessa väger runt 650gr och i cv stål verkar det vara något som ej stämmer de saknar plast skydd mot klogga fast snö är det de som minskar vikten väljer jag hellre grivel då en massa snö och is under gör dem oanvändbara ganska snart om tö somm det är sommartid
Inte säker på vad du menar, men det finns naturligtvis
snöplattor även till Kahtoola.
De som anv de ofta köper alltid RF och då blir det mellan 1.2-1.5 kg
Låter extremt, jag har inte stött på ens de tuffaste helautomatiska 14-taggarna som väger så mycket.
Jag har ju bara testat stegjärn på STF kurs i Glaciär kurs vid Tarfalal och största problemet är ju att byxor ryker som nybörjare så ett par gamla regnbyxor är bra att träna med hemma först.
Tar en stund innan gorillagången sitter i ryggmärgen
. Regnbyxor löser inte problemet, snarast tvärtom om de är bylsiga, och går sönder ännu lättare. Det finns långbyxor med kevlarförstärkt insida, men jag föredrar dito gaiters + 3/4-byxor. Bekvämare och mer flexibelt.