Stegar

Stegar och aid...

RUSSIAN AIDERS

Har aldrig testat det ryska systemet, men har svårt att tro att det skulle vara bra.

Det jag tänker mest på är följande:

När man vill byta byxor, till regnbyxor t.ex hur funkar det? Känns lite avigt...

På standplatser, (bigwall) när man skall hissa säckarna och röra sig fram och tillbaka, över och under varandra, hur funkar det?

På bivackplatsen har iallafall jag ofta råkat ut för att man måste långt ner till hissäcken, då är det praktiskt att kunna koppla ihop flera stegar i rad.

Testa placeringar som går rakt ut på travers?

Vore intressant att få veta hur ni som använder det ryska systemet, upplever dessa situationer.

--------

RENSA AID

Precis som Joakim säger.

GriGri är väldigt bra i vissa lägen.

Är en replängd överhängande eller traverserande eller båda sakerna samtidigt så ÄR det problem att rensa.

Det viktigaste jobbet står dock försteman för, nämligen att säkra med lagom mellanrum, blir det för långt mellan säkringarna så hänger andreman i luften!

På rena traverser så brukar vi göra så att andreman helt enkelt klättrar i placeringarna medan han säkrar sig själv eller blir säkrad av försteman. Det är mycket snabbt...

-----------


STATISKA FALL

Helt rätt! En mycket farlig situation kan uppstå om man faller i en Daisychain.

Farligaste situationen är nog den där man står väldigt högt i en bra borrbult, och testar en mycket dålig säkring, skulle man falla där är man illa ute...

Givetvis måste man vara medveten om vad som kan hända, det är första steget, sen kan man försöka minska risken på olika sätt.

Att sätta fast sina Daisychains på ett sätt så att de kan lossna från selen är ett FRUKTANSVÄRT DÅLIGT förslag! Det måste vara uttänkt av en teoretiker och hör inte hemma i verkligheten.

Vad man måste göra för att reducera risken för ett Daisyfall är upp till situationen, men jag vill föreslå följande: (erfarenheter från verkligheten)

1. Vid all aid, men speciellt vid lättare aid, koppla så fort du bara kan alltid bort den undre Daisyn så fort du inte har vikt på den.

2. Vid hård aid är det inte lika viktigt eftersom säkringen ändå kommer att ryckas ur om du faller på din Daisy...

3. Var beredd att dämpa fallet med en Screamer eller med din arm.

4. Är situationen kritisk så koppla bort din Daisy från stegarna, säkringen.


--------------

VERKLIGA HÄNDELSER

Första gången jag tog ett daisyfall blev jag verkligen överraskad, jag stod i en skyhook, placerade en minikil, testade och gick upp i den, den höll ungefär i 15 sekunder innan den brast.

Jag hade inte tagit bort skyhooken under mig...

Jag föll med nästan helt utsträckt daisy på hooken, det small till och slingan på hooken brast, ganska kraftig slinga som gick av precis vid knuten, hooken flög allvärldens väg och jag fortsatte en bra bit innan jag stoppade.

Det var en bra hookplacering och hade jag bara kopplat in repet via en Screamer till hooken så hade den säkert hållt fallet.

(Lost In America - El Capitan)

-------

På sista replängden under en fyra dagars bigwalltur gjorde jag ett omskakande daisyfall;

Vi hade pushat hårt för en clean bestigning av leden, och jag försökte till varje pris att undvika att hamra in några säkringar.

Vid det här tillfället stod jag högt i en bra borrbult, försökte få till en någorlunda bra placering med en offset alien, sprickan ville inte ta emot den och säkringen var verkligen kass, jag var trött och vi ville nå toppen innan det blev mörkt, så jag slarvade och klev upp i säkringen utan att först koppla ur min daisy ur bulten...

Två sekunder senare, och lika många meter, trodde jag att jag brutit varenda ben i kroppen. Min vikt hade stoppats av daisyn i bulten, faktor 2 var det allt, luften gick ur mig och till och med mina tänder värkte av smällen! Jag hade fallit helt horisontellt och ryggen kändes ganska kass...

Vid inspektion av karbinen som tog mitt fall, så var den tämligen uttänjd, grinden gick åt alla håll och karbinhaken var säkert två centimeter längre än den var tidigare.

(Mescalito - El Capitan)


Statiska fall är hårda!

Peace!
 
Re: Stegar och aid...

RUSSIAN AIDERS

När man vill byta byxor, till regnbyxor t.ex hur funkar det? Känns lite avigt...
Har inte testat detta då jag lyckligtvis aldrig behövt sätta på mig regnbyxor på en storvägg. Byta kläder "hängandes" är alltid avigt på en storvägg, men visst byta byxor blir säkert något enklare med vanliga stegar.


På standplatser, (bigwall) när man skall hissa säckarna och röra sig fram och tillbaka, över och under varandra, hur funkar det?

På bivackplatsen har iallafall jag ofta råkat ut för att man måste långt ner till hissäcken, då är det praktiskt att kunna koppla ihop flera stegar i rad.
Att röra sig på standplatsen och fixa med hissäcker och portaledger blir precis lika lätt som med vanliga stegar. Det är inget som hindrar dig från att koppla ihop de ryska stegarna om du behöver komma åt hissäckar under portan. Jag tycker till och med att det är lite lättare att röra sig på en vägg med det ryska systemet. Detta dels eftersom krokarna passar i alla karbiner vilket ger dig fler möjligheter än med upphängda stegar, och dels eftersom krokarna lätt glider i ringarna i de ryska stegarna så att du slipper trä på stegen på foten som du ibland behöver med vanliga stegar.

Testa placeringar som går rakt ut på travers?
Vill du testa med fötterna får du naturligtvis ta det lugnt så att inte kroken hoppar ur stegen. Själv testar jag oftast med kroppen (jag väger 95kg :) ) och då oftast med min ställbara daisy.


Naturligtvis gör inte prylarna dig till duktig klättrare men personligen har jag fastnat för det ryska systemets enkelhet och räckvidden som du får. Det tar helt enkelt mindre plats och det är mycket svårare att trassla in sig eller utrustning i dem (jämför 4 plattband med 4 5-stegs stegar). Speciellt tycker jag att jag klättrar mycket snabbare med det ryska systemer. Det är betydligt lättare att flytta sig mellan stegen.

Ryssarna har ju framgångsrikt använt sig av systemet i många herrans år. Själv blev jag tipsad av en kille i den lokala klätterklubben i San Fransisco som jag var med i. Han hade bland annat använt dem på andra bestigningen av Tempest på El Cap (En led som bl.a Alex Lowe gått bet på). Såvitt jag förstår är detta en av de brantare turerna på El Cap och redan efter en dag ville hans partner låna hans russian aiders eftersom han hade problem att nå placeringara.


Erik
 
Låter som om...

...jag måste testa det ryska stegsystemet!

Har en kompis som någonstans har en uppsättning ryska stegar som samlar damm...

Peace!
 
Jag kan inte släppa det med att knyta in daisyn i loopen...

Så därför är min fråga denna:
Vad är bäst ta ett statiskt fall i en daisy eller tappa en stege, en karbin och en daisy??

För mig är svaret enkelt...

Gustaf
 
Ix; sa:
Så därför är min fråga denna:
Vad är bäst ta ett statiskt fall i en daisy eller tappa en stege, en karbin och en daisy??

För mig är svaret enkelt...

Gustaf

Skall försöka ge ett bra och kortfattat svar på denna fråga.
---------
Först.

Jo, i min värld så bedrivs aidklättring först och främst på stora bergväggar, så när jag övar aidklättring på små klippor så övar jag alltså för klättring på dessa bergväggar. Jag använder mig alltså inte av olika tekniker beroende på hur hög klippan är...

---------
1.
På en s.k. bigwall kan förlusten av en daisy + ett par stegar + en karbin ställa till det rejält.

(Har man kopplat in det hela i en borrbult så sitter det troligen kvar där, när man kommer upp förstås!)

Har man haft daisyn i en skyhook är hela rasket borta...

2.
Daisykedjorna är/skall vara, en del av säkerhetssystemet/selen och anledningen till att man knyter in dem direkt i selen är just den att man aldrig behöver bry sig om eller fundera på om de sitter fast tillräckligt. Man vet att de är bombsäkra, helt utan tvivel! D.v.s man behöver aldrig kolla så de sitter bra...

3.
Daisykedjorna används till att säkra sig själv när man kommer upp till standen!

4.
Daisykedjorna används i repklämmorna när man rensar!

5.
Skall man behöva byta inknytning mellan ett daisysystem när man leder och ett när man inte gör det? Det är upplagt för fel! Kommer garanterat att hända vid fel tidpunkt...

6.
Sedan finns det förstås flera extrema situationer som kan uppstå;

Man leder en replängd, den är lång, du kanske har ett rep som är lite för kort... (finns många anledningar till det på en bigwall)

Det är lite sketchy, hooks, heads och sånt. Repet börjar ta slut, du kan precis sträcka dig upp till standens bultar, du drar allt vad du kan i repet, du klipper in dig med din daisy!

Brister den så faller du 30 meter...

Det blåser som fan, hissrepet lyfts upp av vinden och faller ner igen, hela tiden med ett rejält tiokilos ryck i selen...

Måste börja rigga standen, komplicerat jobb, helt hängande, du måste kliva från sida till sida, koppla ur dina daisys hela tiden, skifta fram och åter, alldeles för krångligt att backa upp sig med slinga...

Allt detta med daisys som inte håller måttet!

Nej tack, inte för mig...

Peace!




[Ändrat av spacemonkey 2004-10-19 kl 17:48]
 
Ix; sa:
Jag kan inte släppa det med att knyta in daisyn i loopen...

Så därför är min fråga denna:
Vad är bäst ta ett statiskt fall i en daisy eller tappa en stege, en karbin och en daisy??

För mig är svaret enkelt...

Gustaf

hej igen Gustaf
Ett statiskt fall bör man naturligtvis försöka undvika. Det är dessbättre inte särskilt svårt att undvika det just vid kritiska passager när placeringarna är dåliga. Se till att stå bra i nedre stegen så du kan fånga dig själv om den nya placeringen rippar vid hopptest. Koppla ur nedre och klipp repet direkt när du går upp i övre placeringen. Om du rör dig i lättare terräng är det dessutom sällan ett statiskt fall i daisyn får långtgående konsekvenser. Är man noga kan man som sagt koppla daisyn via en screamer.

Är din mening att det är bättre att ha stegar och daisys helt fritt från selen? Eller ska man koppla daisyn i en utrustningsslinga?
Risk för tappad stege enl min mening sämre än risk för statiskt fall.
 
Hmmm... era förklaringar är vettiga... Det är ju så att jag "bara" aidat på små klippor. Inga big walls än iaf.

Att ta ett statiskt fall beskrev ngn som att falla okontrollerat ned i ett betong golv. Inga ngt man vill vara med om... Därför i fråga satte jag hur ni gjorde.

Men jag är inte den som är den. Det verkar vettigt att göra som ni.

Till Jocke
Jag menade att klippa in daisyn i ngt som kan gå sönder utan att det gör ngt, alltså inte en utrustningsslinga...

När jag aidar själv brukar jag ha stegarna helt lösa, eftersom konsekvensen att tappa en stege där jag har aidat inte är stor och att det är mkt smidigt.

Men till denna aidsäsong har jag tänkt att köpa en till daisy så att jag kan använda det systemet som ni beskriver. Kanske ska jag till och med köpa två till stegar... Vi får se.

Gustaf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Knyta egna stegar och daisychains Alpin / Bigwall 18
monkeyboy Beal A8 stegar Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg