Stavlängd

Tror ändå Erik har rätt.
Har pratat idag med "riktigt duktiga" skidåkare som rekommenderade mig som är 185cm lång att ha så långa stavar som 166cm vid skate skidåkning(ev nån cm till vid skridskoåkning)
Å skulle det gällt klassisk skidåkning så är lämplig längd 157cm för mig!
Nu når mina 162cm stavar exakt till axlelnivå, som även här rekommenderats tidigare!
Men ska testa imorgon ;)

/Janne

Jaså var det skidåkning diskussionen handlade om? Då kanske det kan behövas längre stavar - skidstavarna sjunker ju lätt ner några decimeter om man åker i lössnö, och det gör man ju lite då och då.

Lycka till! Hoppas du hittar lite bättre isar än vad jag gjorde idag; det var rätt poröst över stora delar - det är väl snöns fel. Det vore faktiskt bra med plusgrader några dagar och sen kyla på det igen, just för isens skull. För min del blir det skidor imorgon istället.

Lycka till! Hoppas du hittar lite bättre isar än vad jag gjorde idag; det var rätt poröst över stora delar - det är väl snöns fel. Det vore faktiskt bra med plusgrader några dagar och sen kyla på det igen, just för isens skull. För min del blir det skidor imorgon istället.

Nä mina isar var inte bättre alldeles för mkt snö på dom:(
Tyckte ändå stavarna kändes lite långa(är väl ovan förstås)
Träffade en duktig multisportare som tyckte jag skulle ha 165stavar(är 185lång) så mina 162 blir nog bra trots allt ;)

/Janne

Lite mer träning så blir det nog bra :) När man inte har tekniken så blir det lätt att man lutar sig framåt och lägger hela kroppstyngden på stavarna. Spänn magen lite och räta på ryggen så passar nog stavarna bättre :)

Det är fantastiskt skönt att köra ungefär samma teknik som när man skejtar med skidor - dvs ta skär med skridskorna och ge lite extra skjuts med stavarna. Man får hög fart och orkar länge. MEN då behöver man ju gärna hyfsat jämna isar. Jag vet inte hur isarna är för sträckan de plogar inför Vikingarännet, men det kan ju vara hyfsat där.

Lite mer träning så blir det nog bra :) När man inte har tekniken så blir det lätt att man lutar sig framåt och lägger hela kroppstyngden på stavarna. Spänn magen lite och räta på ryggen så passar nog stavarna bättre :-.

Tack för tips! Behöver alla råd jag kan få ;)
Får nog söka mig ut på havet! Även om det blivit mildare å blåsigare å isen börjar bli sämre!
Tyvärr inträffade en tragisk olycka här igår vid Amundön! Har ju en lätt fin torrdräkt i gore-tex kanske borde åka i den om isen är lurig!

/Janne

Kan inte släppa det här med stavlängden till långfärdskridsko ;)
Har ju fått reda på här att man kan jämnföra det med skateskidåkning(altså ha samma stavlängd som där)
Men kan det inte vara så då man inte har några backar på isen att man kan plussa på ytterligare nån cm? Eller tänker jag helt fel?

/Janne

Stavarnas längd beror på hur fort man åker

Titta på proffsen när dem åker skidor stavarna är nästan lika lika långa som dem själva, när jag köpte skidstavar första ggr sa expiditen i affären att jag skulle ha 160 cm, dessa har jag nu gett bort totalt oanvändbara anser jag nu kör jag med 175 cm vilket jag tycker är perfekt jag är 180 cm, Köra skidor med för korta stavar är super tråkigt, ju fortare man kör, ju aggresivare man kör ju längre stavar ska man ha, föreställ dig Northug i ett par stavar som är 20 cm kortare än han själv när han ska spurta det skulle se ut som att han inte nådde ner till marken, än mer intressant blir det om man föreställer sig ett skridskoproffs på en rundbana bana med ett par stavar i händerna, nej stavar hör inte hemma i skridskovärlden annat än för att pika eller rädda supertrötta ben. OBS tänk på att den lilla piggen på ett par vanliga skidstavar lätt går sönder på is, det finns rullskidstavar vars trugor tål den hårda isen bättre, fast jag har lyckats ha sönder även sådana ett par ggr vid skidåkning på is så det är ingen garanti, Ska man staka på is när man kör skridskor så är en dubbelpik det bästa valet det håller och så kan man ju pika också vilket inte är så dumt,

Annars såg jag att du nämde din torrdräkt , jag kör ofta i torrdräkt vid osäkrare förhållanden det höjer ofta skärgårdsturen några snäpp eftersom man kan välja andra vägar än vad man annars skulle gjort, prova torrdräkten om du tycker det känns behagligt då är det bara att köra på, något enklare skydd utanpå dräkten en tunnare jacka och byxor samt knäskydd om man kör med skaldräkt kan vara bra som skydd tex mot vassa iskanter ifall man skule trilla i. Är man nybörjare så kan det kännas allmänt tryggt också vilket gör att man lär sig iskunskap mycket fortare när man vågar lite mer.

Snart inser du att skridskor är lika trevligt som kajak och då kommer du bara vara glad när termometern går under noll;)

Mikael

Janne,
Stavar vi skridskoåkning är ibland lite infekterat även om det kanske inte ska jämföras med roder/skädda.
Själv har jag ett par pikstavar som har alternativ greppmöjligheter i överänden, och nu MINNS jag inte längden, men jag tror att totallängden är typ jättelång(!), men jag använder oftast handgreppet som sitter en greppbredd från änden. Då är stavarna också långa i och för sig. Vid snabbare åkning och mer teknisk "skating" så har jag ibland använt ödet övre handtaget och det funkar också - men det är inte praktiskt vid passager av sämre is t ex.

Janne,
Stavar vi skridskoåkning är ibland lite infekterat även om det kanske inte ska jämföras med roder/skädda..

Har börjat förstå det nu ;)
Men vill ju så gärna få lite träning på överkroppen så den inte förtvinar helt nu när man inte kan paddla! Köpte dessutom ett par stavar som skulle funka vid skridskoåkning! Lite tyngre å lämpliga spetsar å så!

/Janne

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg