Stavlängd

Då det verkar helt hopplöst nu komma i vattnet med kajaken pgr av all is så vill jag ut på havet ändå!
Har läst mig till här att längd på skridskor skall vara sko stl +3-5cm! Men då jag även tänkt få till lite träning för överkroppen med stakåkning! Så undrar jag hur man får till rätt stavlängd?
Vad gäller där!
Har visserligen skrinnat i barndomen men är nybörjare idag så jag antar att fast häl är bäst,eller?
Hoppas på snabbt svar tänker köpa allt på måndag, innan isen försvinner igen ;)

/Janne

Lös häl har nästan bara fördelar. betydligt lättare att få in tekniken också.

Stakträing från skridskor är inte jättebra, det går helt enkelt för lätt. Själv tycker jag att mina skid skejtingstavar kunde varit liiite längre när jag har dom till skridsko. Skidstavar är även för lätta för att enkelt få fäste i isen

Jag kör fast häl, tycker det känns säkrast, särskilt om det är lite oförutsägbar is.
Jag brukar ta stavarna jag har när jag kör skate-skidor, men de är uppe på vinden ...
Jag är 181 cm och har 150 cm stavar till vanliga vallade skidor, så stavarna kan vara betydligt längre än så.

Men om du ska vara på havet så låter det ju lite mer äventyrligt, så då är det kanske tyngre stavpikar du är ute efter så du kan känna mer på istjockleken, eller?

Lös häl har nästan bara fördelar. betydligt lättare att få in tekniken också.

Stakträing från skridskor är inte jättebra, det går helt enkelt för lätt. Själv tycker jag att mina skid skejtingstavar kunde varit liiite längre när jag har dom till skridsko. Skidstavar är även för lätta för att enkelt få fäste i isen

Tack för ditt svar! Valde mellan skridskor å skidor bara för att få till lite överkroppsträning nu på vintern som kan gagna min paddling lite!!
Men då jag aldrig åkt skidor på längden tidigare men skridskor så känns det valet lite tryggare!
Har läst nånstans att stavar vid skridskoåkning ska/bör vara lite tyngre!

/Janne

Jag kör fast häl, tycker det känns säkrast, särskilt om det är lite oförutsägbar is.
Jag brukar ta stavarna jag har när jag kör skate-skidor, men de är uppe på vinden ...
Jag är 181 cm och har 150 cm stavar till vanliga vallade skidor, så stavarna kan vara betydligt längre än så.

Men om du ska vara på havet så låter det ju lite mer äventyrligt, så då är det kanske tyngre stavpikar du är ute efter så du kan känna mer på istjockleken, eller?

Jag är 184cm å har sett på Kanotcentrum(där jag såklart handlar) att dom har stavar på ...150-156-162. Vilken längd kan passa mig?
Har även hittat ett par skridskor Lundhags Snabb, kan deras längsta 55cm passa mig?(har 47 i skostl)
Sista frågan ;) Lämplig känga till dessa Skridskor!

/Janne

Nu har jag varit upp på vinden och hämtat grejer - ska nog ta en sväng på Brunnsviken imorgon så jag funderade ändå på att hämta stavar om det blir blåsigt.

Mina stavar är 162,5 och jag är 181 cm. Jag har lätta kolfiberstavar - visst är det så att man inte får så grymt fäste, men det går ju fort ändå om man säger så. Om jag skulle ut på någon lång "tur" så skulle jag kanske skaffa tåligare stavar. Jag tror mina stavar känns rätt hyfsade i läng i varje fall.

Jag har Haglöfs Novalite, som väl inte finns längre att köpa (?), men jag tror att de är väldigt lika Snabb - liknande "bindning". Jag har 55 cm långa (och har 42,5 i storlek) - snabba och stadiga, däremot kanske inte lika lekfulla och snabbsvängda som kortare. Men jag tänker inte byta till kortare.

Så jag tycker du köper längsta stavarna och längsta skridskorna.

Kängor? Några hyfsat stadiga. Jag har några Asolo som är typ telemarks-skinnpjäxor. De har lite hård plös, men det kommer man nog överens med om man knyter rätt och har passande sockar.

Jag har numera Lundhags Vector http://shop.lundhags.se/images/prodimages/400/1357002.jpg som jag huvudsakligen använder för att pika med och inte för att staka. Men jag har kommit fram till en för mig lämplig längd på pikarna är så att jag kan ha handtagen på ispikarna i ärmhålorna när jag vilar en kortare stund ute på isen. Att tänka på vid köpet om man vill använda den ”regel” är att man blir ca 5 cm längre med skridskor och pjäxor, än med vanliga skor.

Dom som jag känner som tränar stakning på isen (när det inte finns någon snö) inför Vasaloppet har nog längre stavar/pikar än jag har. Gissningsvis är längden till ovansidan av axeln.

Per

Kroppslängd minus 15-20 cm gäller för skidskating. Tror faktiskt inte att det blir någon större höjdskillnad mellan längdskidor och långfärdsskridskor. I snö sjunker spets och truga ner ett par-tre cm, men på is sjunker staven inte ner. Det som talar för längre stavar på skridskor är mindre åkmotstånd.
Tror dock att det blir svårt att hitta stavar längre än 175 cm, men det lär gå att beställa.

Nu har jag handlat klart

Det blev skridskor 51cm å lös häl (Pelle på Kanotcentrum övertygade mig) å deras längsta stavar 162cm!
Tack för all hjälp ;)

/Janne

Kroppslängd minus 15-20 cm gäller för skidskating. Tror faktiskt inte att det blir någon större höjdskillnad mellan längdskidor och långfärdsskridskor. I snö sjunker spets och truga ner ett par-tre cm, men på is sjunker staven inte ner. Det som talar för längre stavar på skridskor är mindre åkmotstånd.
Tror dock att det blir svårt att hitta stavar längre än 175 cm, men det lär gå att beställa.

Kroppslängd minus 15-20 cm är alldeles för långt för stavpikar - då hamnar ju stavens överdel uppe vid näsan nånstans!

Jag mätte just upp mina egna stavpikar (vars längd utprovades individuellt på mig då jag köpte dem för 6 år sedan) och de är 150 cm långa. Själv är jag 195 cm lång. Jag tycker deras längd har känts lagom under de år jag har haft dem.

Kroppslängd minus 15-20 cm är alldeles för långt för stavpikar - då hamnar ju stavens överdel uppe vid näsan nånstans!

Jag mätte just upp mina egna stavpikar (vars längd utprovades individuellt på mig då jag köpte dem för 6 år sedan) och de är 150 cm långa. Själv är jag 195 cm lång. Jag tycker deras längd har känts lagom under de år jag har haft dem.

Tror ändå Erik har rätt.
Har pratat idag med "riktigt duktiga" skidåkare som rekommenderade mig som är 185cm lång att ha så långa stavar som 166cm vid skate skidåkning(ev nån cm till vid skridskoåkning)
Å skulle det gällt klassisk skidåkning så är lämplig längd 157cm för mig!
Nu når mina 162cm stavar exakt till axlelnivå, som även här rekommenderats tidigare!
Men ska testa imorgon ;)

/Janne

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg