Stavetikett

Hej alla skridskoåkare, undrar om ni kan hjälpa till...

Är inne på min andra säsong och betraktar mig fortfarande som relativt grön. Bl.a. åker jag med stavar. Detta hjälper upp balansen, jag vågar och kan åka fortare och det ger mer allsidig träning. Har sett att många, både riktigt duktiga och nybörjare, åker med stavar. Trodde att detta var helt i sin ordning. Men...under en härlig tur på Norrviken igår blir jag omåkt av en mycket ilsk farbror som väser hotfullt "lär dig åka utan stavar!!!". Detsamma har även en vän till mig råkat ut för (samma farbror?). Jag kan inte se att jag stör någon med mina stavar och åverkan på isen är ju minimal (jämfört med sprickor och annat). Hur ska man bete sig? Vill ju inte stöta mig med proffsen...

MVH Susanne

Det första du skall göra är att inte bry dig om vad någon sur skitstövel kläcker ur sig på isen! Följer man samma regler på isen som i traffiken nämnligen att man håller avstånd så är stavar inget problem för någon, hade stavarna varit så farliga så hade dödsfallen varit fler under vasaloppet.. KÖR HÅRT och låt dig inte bli nedslagen av träk*kar på isen!!

Jag säger som Patric...

Använd vanligt hyfs så stör du ingen som själv har rimligt mått av den varan.

Störande stavbeteende är väl saker som:
* Vilt svängande med stavarna.
* Stavåkare i bredd.
* Att peta i sidled med stavarna.

Tänk på att tunga vassa dubbelpikar är bra mycket läskigare än vanliga skidstavar.

För det första ska du inte låta ett surkart förstöra din dag. För det andra håller du ju på att lära dig att åka utan stavar! :)
Om man som erfaren ser en mindre erfaren, så får faktiskt den erfarna anpassa sig och åka om på behörigt avstånd, precis som i trafiken eller skidbacken. Om man åker i grupp, det är motvind och man krypa upp i ryggen på varandra för att minska vindmotståndet, då krävs det disciplin med stavarna/pikarna för att inte spetsa varandra.
Om det var så att det hela utspelade sig på en plogad bana med så mycket folk att det är svårt att hålla behörigt avstånd, så kan jag förstå hans kommentar men inte sättet som den sades på.

Stavar eller ej

Många kloka ord har sagts tidigare om hur man kan/bör använda stavar. Nyckel för dig är att försöka använda stavarna mindre och mindre för att träna upp en god teknik utan stavar. Lättast är att träna teknik vid bra före, för att sedan teknikträna i sämre och sämre före.

Huruvida man använder stavar eller ej är ju upp till var och en, men min åsikt är att åkning utan stavar ger mer av "frihetskänslan". Därför är det bara att träna :)

Att du får bättre balans med stavar / har dålig balans utan stavar kan också bero på hur skridskorna är justerade. Du kan finna många tips i detta forum. Väl värt tiden att få skridskorna bra inpassade. Då kan du lättare få de långa härliga skären!

Men, det finns inga genvägar till det perfekta skäret - bara att åka mer...

Håller med de tidigare inläggen, så länge du åker utan att "veva" runt för mycket med stavarna (så att andra kan bli skadade) så är det helt i sin ordning. Surskallar finns överallt. Som ett litet PS kan jag ju nämna att i endel organiserade svårare turer så är dubbelpik/stavar ett KRAV från arrangören. Stavar/dubbelpik är de facto en säkerhets detalj i svåra skärgårdspartier med svåra isförhållanden, så att lära sig åka med stavar är med andra ord nödvändigt.

bakomåkning bättre än stavar i motvind!

Hej!
Jag blir ledsen att höra att främlignar har synpunkter på det vis du beskriver. Hos oss gäller följande praxis: åker du med stavar åker du antingen bredvid ledet eller sist och självklart försöker man ha så låg stavföring som möjligt.
Jag vill dock säga två saker: om du använder stavar för att det känns tungt i motvid så råder jag dig att iställer prova att åka nära bakom någon som tar motvinden (som cyklister som "ligger på rulle") dvs bara någon meter bakom. Jämför gärna själv nästa gång du åker i motvind. Jag tycker det är mycket vilsammare att åka bakom någon än att åka stavåkning. (Bakom kan såklart även betyda snett bakom i sned motvind - du märker tydligt när motvinden försvinner.
Och till viss del håller jag med om att för ivrigt och tidigt användande av stavar kan hämma utveckligen av bra skridskoteknik men jag håller inte med om sättet det framförts på till dej.

Ha det bra på isarna!

/Patrik

stavanvändning

Många tycker att "anything goes", och det är OK till en viss nivå av långfärdsskridsko. Skälet till att det finns en åkstil och disciplin kring spretandet med långa smala föremål, följer på att pikar är vassa och har en genomborrande karaktär. Men, samtidigt behövs ispikar av uppenbara skäl för de som rör sig off-pist på naturisar. Risken för dig som är lite grön, är väl att du förväxlar pikarnas användningsområde med stavarnas stakande. Därför åker många traditionalister med pikarna i famn, och stakar endast vid motvind och när tät gruppåkning inte tillämpas. På det har utvecklats en stil eller kultur, där stakanvändningen är minimal. Därtill är vi en hel del som också anser att stakning hämmar den mest optimala tekniken vid skridskoåkning.

Hej Susanne! Det där med stavar... Jag använder inte stavar själv, inte av princip utan för jag aldrig kommit mig för att pröva; det är säkert en bra hjälp på dålig is. Men när jag blir omåkt på trånga isar av människor i 180-190cmklassen som stakar med kraft och frenesi har jag alldeles för ofta deras stavspetsar i ansiktshöjd. Det har hänt att en stavspets träffat mina glasögon (vilket den som åkte om mig snett bakifrån inte ens märkte). Det är otäckt och jag tappar rytmen hela tiden och då blir jag med tiden både trött och sur. På sådana isar som Norrviken-Edsviken-Brunnsviken åker man sällan fort i alla fall, det är ju snarare ett slags sällskapligt kösystem, i alla fall om det är fint väder och snö på andra isar, och isen är inte så dålig att någon behöver stöd. Jag tycker det vore väldigt skönt att slippa stavar där. Eller för den delen pikar. Och det tyckte kanske han som fräste också. På stora isar med gott om plats är det väl bara att staka på, där behöver vi ju inte trängas. Hade han synpunkter på din åkstil på en sådan is behöver du inte bry dig; det finns ganska mycket ren snobbism bland långfärdsskridskoåkare och det är bara att strunta i. Men lämna gärna stavarna hemma om du vet att det blir trångt där du ska åka; jag kan ju inte veta vilka som stavbärare som åker vettigt och vilka som plötsligt inte gör det, jag måste hålla lika mycket koll på alla. Du kan ju betrakta det som teknikträning (roligare än det låter). hälsningar Lotta

Lär dig stava

Jag tycker du skall inse att du inte är något proffs, och därmed stanna hemma, låsa dörren, gömma dig i garderoben, bara äta tofu och överhuvudtaget inte sticka ut.

;)

Synpunkter på din åkstil

En kompis till mig åkte en gång utan mössa på Garnsviken, vad händer? en man kommer fram och påpekar att det är olämpligt! Det finns nog tyvärr inga gränser för vad surkartar kan ha synpunkter på!
När det gäller att åka med stavar så är det nog så måste jag erkänna att bland oss som åker utan så mycket som möjligt så finns det ett visst mått av elitism: vi kan minnsann åka skridskor men de andra...
På banor som den på Norrviken måste det rimligtvis vara den upphinnandes ansvar att hålla undan från stavarna och att själv vara försiktig med sina egna. Det borde kunna fungera om alla har viljan och att åka med stavar är väl antagligen en bra och allsidig motionsform.
Under Vikingarännet höll jag på att fällas av en man med stavar som åkte förbi mig, då blir man ju lätt sur men de flesta har väl förstånd att hantera omgivningen på ett mer hänsynsfullt sätt.
Om man är intresserad av att förbättra sin skridskoteknik så kan jag däremot rekommendera att åka utan stavar, det är dessutom mycket bra i motvind eftersom man kan krypa ner mer och minska luftmotståndet.

Bertil

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg