Stavar

Mitt vandrinsliv började 1988 med dagsutflykter i Schweiz. Efter ett tag märkte jag att de branta nedstigningarna tog en del på knäna så jag började tälja stavar åt mig, en ny för varje utflykt. På en utflykt. Meiringen-Grindelwald såg jag för första gången en vandrare med teleskopstav vilket föreföll mig väldigt praktiskt, bara att fälla ihop och fästa på säcken efter varje tur.

Året därpå kom jag mig äntligen för att köpa en, i Sexten; mot slutet av den sommaren och senare, i september, började jag också göra flerdagarsturer bl a i Östpyreneerna. Det var först ännu två år senare som jag provade på att köra med två stavar och det var en mäktig upplevelse när jag formligen flög ner i medluten. Med tidrn blev jag lite lugnare men använde stavarna flitigt, speciellt tidigt på säsongen var de väsentliga för fotfästet på snöiga sluttningar; ofta märkte jag att en rätt obetydlig insats av armkraft kunde spara åtskilligt med benkraft. Med tilltagande ålder, 60 och mer, märkte jag dock att jag blev långsammare uför, fick svårare med fotfästet utan stavarnas hjälp.

När jag gick i pension 2006 fick jag ötnlig utrymme för lite låglandsvandring och då föll mig aldrig in att begagna stavar, ej heller kängor (det var nog först kring 2010 som jag övergick till låga skor även i Alperrna.)

Jag slutade vandra alpint 2019, sista turen började på min 75-årsdag. Det blev mycket cykling, men när jag ville prova på lite lågland (Gränna-
Tranås) fick jag i sista stund infallet att ta med mig ett par stavar -- tänkte då mest på knäna. Strax efter Tegnertornet gladdes jag åt mitt beslut, ty där var en rätt brant utförslöpa i osannolikt lös terräng. där jag fick kämpa med stavarna för att inte rutscha utför. Senare har jag stött på svårigheter jag inte kunnat föreställa mig, t ex felkonstruerade stättor (i Jönköpings län, däremot exemplariskt konstruerade i Skåne). och vindfällen, som i ett fall lett till avbrott.

Att jag nu säger något om vandringsstavar beror bl a på den återkommande missupptattningen att det handlar om balans. Åtminstone i mitt fall är det knäna och fotfästet det handlar om. Deyya då den korta tid jag har kvar för någon form av utomhusaktivitet. Det är vemodigt att fylla 80.
 
Jag håller med dig om att lite insats med stavar vid vandring kan kännas rejält avlastaden för benen, vvet itne om det där lilla balanserandet man faktiskt gör med staven faktiskt innebär en ansträngning men besparar sig med stavarna. jag nyttjar ibland stavar i ojämn och brötig terräng och finenr dem värda sin extra vikt att bära på när stigen jämnar ut sig igen, Men jag bär inte med stavar då jag vet att jag ska vandra å jämt underlag.
Ang ålder så tycker jag (baserat på alla dina inlägg här) verkar vara en mycket friluftsaktiv 80åring. gläd dej åt de turer som blir av och gräm dej inte för de som kroppen inte längre vill följa med på.
Mina föräldrar i din ålder ägnar sig mest och hitta-ut-kontroller men inga tältningar eller långcykelturer över flera dagar. Var och en hittar sin lagomnivå för friluftsliv och jag finner din nivå fortsatt hög.

/Patrik, som senast vandrade 2*5km med familjen för överattning i en f d militärbunker i mellersta Blekinge

 
Brukar stavar ibland brant uppför och brant nedför för att få en lite annan belastning och kanske snabbare ibland. Nedför kan det också hjälpa till att bromsa när man behöver det. I terräng med mycket stor sten, stenrös, tycker jag inte det fungerar.
 
Jag ser både för- och nackdelar med stavar. Tidigare i livet hade jag en ihopfällbar stav fäst på ryggsäcken för att ha som ett extra ben vid vad. Nu har även jag fått lite ont i ett knä och har tidvis ryggproblem, då har jag hjälp av två stavar för att både bromsa och gasa i backarna och rör mej lättare och säkrare i brötig terräng.

Nackdelen är att det skramlar bedrövligt på grus och asfalt men använder jag dem där (vilket jag oftast inte gör) så går det faktiskt att öka tempot med rätt teknik. Den gamla orienteraren i mej kan heller inte ständigt ha kartan i hand och tummen på stället jag senast läste in mej på...

OT @camoscio har du någon bild på jag hur stättorna i Skåne ser ut? Hur de är på JB-leden vet jag eftersom jag har den på min bakgård så att säga. Nyfiken, eftersom du ständigt nerklassar dessa.
 
Den stora nyttan stavar ger är att de avlastar knä och höftleder, vilket förmodligen är skitsamma om man är yngre än 40 år. Men över 40 års ålder när knä och höftledernas brosk börjar säga sitt så är stavar mkt lindrande när man vandrar flera mil om dagen flera dag i sträck.

Istället för kortare teleskopstavar som man köper så kan jag varm rekommendera gandalf-stav, dvs en lång (1,8-2 m) rak grov avbarkad, torkad och linoljad pinne, typ stammen av en unggran eller liknande.

Fördelen med gandalf-stav är störst uppe på kalfjället när man ska vada strida och lite djupare bäckar, deras högre hållfasthet och längre längd ger bättre stöd och säkerhet när man vadar, genom att hålla staven nedströms så får man avservärt högre stabiltet och minimerar risken för att trilla omkull.

Ska man vandra padjelanta eller sarek eller annat ställe med strida bäckar att vada över så är gandalf-stav i trä så mkt bättre än köpta 1,5m kolfiber-teleskopstavar.
 
Den stora nyttan stavar ger är att de avlastar knä och höftleder, vilket förmodligen är skitsamma om man är yngre än 40 år. Men över 40 års ålder när knä och höftledernas brosk börjar säga sitt så är stavar mkt lindrande när man vandrar flera mil om dagen flera dag i sträck.
Jag håller inte med, jag är 54 år och gick Vasaloppsleden för några veckor sedan. Och det är inga fel på min höft eller mina knän.
 
https://www.utsidan.se/forum/threads/stavar.95597/#post-920219Jag ser både för- och nackdelar med stavar. Tidigare i livet hade jag en ihopfällbar stav fäst på ryggsäcken för att ha som ett extra ben vid vad. Nu har även jag fått lite ont i ett knä och har tidvis ryggproblem, då har jag hjälp av två stavar för att både bromsa och gasa i backarna och rör mej lättare och säkrare i brötig terräng.

Nackdelen är att det skramlar bedrövligt på grus och asfalt men använder jag dem där (vilket jag oftast inte gör) så går det faktiskt att öka tempot med rätt teknik. Den gamla orienteraren i mej kan heller inte ständigt ha kartan i hand och tummen på stället jag senast läste in mej på...

OT @camoscio har du någon bild på jag hur stättorna i Skåne ser ut? Hur de är på JB-leden vet jag eftersom jag har den på min bakgård så att säga. Nyfiken, eftersom du ständigt nerklassar dessa.

Jag ser både för- och nackdelar med stavar. Tidigare i livet hade jag en ihopfällbar stav fäst på ryggsäcken för att ha som ett extra ben vid vad. Nu har även jag fått lite ont i ett knä och har tidvis ryggproblem, då har jag hjälp av två stavar för att både bromsa och gasa i backarna och rör mej lättare och säkrare i brötig terräng.

Nackdelen är att det skramlar bedrövligt på grus och asfalt men använder jag dem där (vilket jag oftast inte gör) så går det faktiskt att öka tempot med rätt teknik. Den gamla orienteraren i mej kan heller inte ständigt ha kartan i hand och tummen på stället jag senast läste in mej på...

OT @camoscio har du någon bild på jag hur stättorna i Skåne ser ut? Hur de är på JB-leden vet jag eftersom jag har den på min bakgård så att säga. Nyfiken, eftersom du ständigt nerklassar dessa.
 
Jag håller inte med, jag är 54 år och gick Vasaloppsleden för några veckor sedan. Och det är inga fel på min höft eller mina knän.
Jag gjorde min första låglandsvandring som nybliven pensionär, september 2006, 62 år gammal. Första gången jag använde stavar på en sådan tur var på Holavedsleden 2022, knappt 78 år gammal. Naturligtvis använder jag dem inte hela tiden, t ex inte på väg. Jag har f ö aldrig använt kängor på låglandsturer. På alpina turer slutade jag med kängor 2011, på en 20-dagarstur i Schweiz, så det var låga skor som gällde fram till augusti 2019.
 
Den stora nyttan stavar ger är att de avlastar knä och höftleder, vilket förmodligen är skitsamma om man är yngre än 40 år. Men över 40 års ålder när knä och höftledernas brosk börjar säga sitt så är stavar mkt lindrande när man vandrar flera mil om dagen flera dag i sträck.
Jag var förstås 45 år när jag *började* vandra på riktigt (jag fyllde 50 på min första fjälltur). När det gäller fjällen har jag bara en gång vandrat norr om Polcirkeln, Saltfjellet+Sulis 14 dagar, men desto fler i Sydnorge (17 resor, tror jag), plus två turer i Jämtlandsfjällen. Det har därmed blivit rätt lite vadande, men desto mer av isiga och snöiga förhållanden, eftersom jag ofta började sommarens vandringar under försäsongen, vid midsommar --- I Alperna och Pyreneeerna (samt, en gång vardera, Skottland och Korsika). Och ofta rätt branta och långa stigningar och nedstigningar (kring 1000 höjdmeter). Att jag ändå kunde hålla på till 75 års ålder beror nog på valet av utrustning och min relativt lätta packning --- man ska inte vänta med att tänka på sånt tills det börjar göra ont.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg