Det viktigaste för knästabilitet och utförsförflyttning är musklerna på lårets framsida.
Det är dom som hela tiden ska både bromsa och stabilisera, annars viker sig knäet.
Jag har hört upprepade förslag på att det är dessa man ska träna på de äldre medborgarna eftersom det motverkar fall, förbättrar funktion och minskar knäsmärtor, När man är åttio-plus behövs de också för att kunna resa sig ur stolen utan att använda armarna.
Några extra knäböj varje dag kan eventuellt vara värt besväret.
Min förra PT rådde mig en gång att minska antalet träningstillfällen från 3 till 2 per vecka, för återhämtningens skull. På så vis är onsdagarna fria från fysisk aktivitet, bortsett från dagliga övningar för min dåliga
ländrygg (buktande disk, förslitningsskador).
För framsida lår kör jag huvudsakligen omvänd finne omväxlande med benböj, 3*(10+15), belastning 10 kg (två viktskivor); på tisdagar gör jag också 6 ryck i en 200 m lång och 15(?) meter hög
backe. Sen försöker jag hitta bra rörelser på balanskudde eller dito platta, tänker mig att det ska stärka muskulaturen kring knäna.
Jag är bara 75, så jag kan ännu resa mig från en stol på ett ben. Jag brukar börja med en bänk, 45 cm, och fortsätta med toastolen, 41 cm, varvid det visar sig att vänster är starkare än höger. Jag vill hitta tillbaka till den styrka jag hade för ännu ett par år sen då jag kunde resa mig från 30 cm och rentav lägre, men det verkar stå still.
Men jag tror verkligen inte det är bristande benstyrka som får gruset att glida eller stenar att rulla under fötterna -- obs. alltså att det är underlaget som rör sig. Det kan ha att göra med hur jag sätter ned foten, eller att jag är för långsam och försiktig. När det var nytt för mig med två stavar brakade jag bara på i utförsbackarna.